Show simple item record

dc.contributor.authorİlker Temizer
dc.contributor.authorCumali İlkılıç
dc.date.accessioned23.07.201910:49:13
dc.date.accessioned2019-07-23T16:37:39Z
dc.date.available23.07.201910:49:13
dc.date.available2019-07-23T16:37:39Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn2147-5881
dc.identifier.urihttp://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpReE56VXdNQT09
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12418/3474
dc.description.abstractBu çalışmada, termoelektrik jeneratörlerin çalışma prensiplerine uygun olarak çalışan bir prototip geliştirilerek içten yanmalı dizel bir motorun egzoz sistemine uygulanmıştır. Amaç, egzoz gazlarıyla atmosfere atılan ısı enerjisini kullanılabilir bir elektrik enerjisine dönüştürmektir. Termoelektrik modüllerin çalışma şartı olan fark sıcaklıklarını oluşturmak amacıyla sistemde iki farklı akışkan kullanılmıştır. Bunlardan ilki, sıcak yüzey şartını oluşturmak için kullanılan egzoz gazlarıdır. Diğer akışkan ise, termoelektrik modüllerde ihtiyaç duyulan fark sıcaklığının oluşmasını sağlayan soğutma suyudur. Malzemesi alüminyum alaşım olan sekizgen yapıya yerleştirilen 40 adet termoelektrik modül kendi aralarında elektriksel olarak seri bağlanmıştır. Motorda değişen devir ve yük durumuna göre termoelektrik jeneratör sisteminin performansı incelenmiştir. Aynı zamanda, termoelektrik jeneratör sisteminin ürettiği elektrik enerjisi konvertöre aktarılarak araç aküsü şarj edilmiştiren_US
dc.description.abstractIn this study, a prototype that works in accordance with the working principles of thermoelectric generator has been applied to the exhaust system of an internal combustion diesel engine. The aim is to transform heat energy that is discharged into the atmosphere into a usable electrical energy. Two different fluids have been used in the systems in order to create different temperatures that constitute the working conditions of thermoelectric module. One of them is the exhaust gases that are used to create a hot surface. The other fluid is cooling water that enables to create differential temperature that is necessary for thermoelectric module. 40 thermoelectric modules that are placed on octagonal structure composed of aluminum alloy material are connected to each other electrically. The performance of thermoelectric generation systems has been examined in terms of changing speed and load in the engine. At the same time, the vehicle battery has been charged by transferring the electrical energy to convertersen_US
dc.language.isoturen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectMühendisliken_US
dc.subjectOrtak Disiplinleren_US
dc.titleİçten yanmalı dizel motorunun atık egzoz gazı enerjisi kullanılarak elektrik enerjisi üretimien_US
dc.title.alternativeElectrical energy production by using waste exhaust energy of internal combustion diesel enginesen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalPamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisien_US
dc.contributor.departmentSivas Cumhuriyet Üniversitesien_US
dc.identifier.volume23en_US
dc.identifier.issue4en_US
dc.identifier.endpage336en_US
dc.identifier.startpage330en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US]


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record