Ortaöğretim Türk Edebiyatı Dersi Öğretim Programı larının Gerçekleşme Durumunun İncelenmesi
Abstract
Bu çalışmada; edebiyat derslerinde Ortaöğretim Türk Edebiyatı Dersi 9, 10, 11 ve 12. sınıflar öğretim programının (2011) genel amaçlarına ulaşılma durumunun öğretmen görüşlerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada; nitel araştırma desenlerinden kuram oluşturma yaklaşımı ve veri toplamak amacıyla görüşme yöntemi kullanılmıştır. Sivas ve Amasya il merkezlerinde görev yapan toplam 25 Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni ile yürütülen araştırmada, veri toplamak amacıyla "Öğretmen Görüşme Formu", veri analizi sürecinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; "eğitim anlayışı", "ders kitaplarının niteliği", "kişisel çaba" ve "sosyal etkinlikler" olmak üzere dört tema ve bu temalara ilişkin "yoğun öğretim programı", "bilgi ağırlıklı eğitim", "YGS ve LYS ağırlıklı ders tutumu", "metin ve uygulama yetersizliği" vb. kodlar bulgulanmıştır. Bu tema ve kodlardan hareketle, edebiyat ders kitaplarında yer alan metinlerin, bilgi yükü fazlalığının ve öğretim programının yoğunluğunun istenilen amaçları gerçekleştirmede önemli bir engel oluşturduğu dolayısıyla edebiyat derslerinde, edebiyat dersi öğretim programının genel amaçlarının tam olarak gerçekleştirilemediği ortaya çıkmıştır This study aims to analyze teachers’ views on the attainment of the goals of the 9th, 10th, 11th, and 12th grade Turkish Literature Course Curriculum (2011) in Secondary Education. This study was designed as a qualitative research study and a grounded theory approach was used and to collect data, interviews were conducted. 25 Turkish Language and Literature teachers working in the central districts of Sivas and Amasya were interviewed. The content analysis method was employed for data analysis. As a result, four themes (i.e. educational mentality, quality of textbooks, personal effort, and social activities) were formed. Codes associated with these themes were: intensive curriculum, information-oriented education, attitudes towards courses based on YGS and LYS [tests for transition to higher education], and inadequacy of texts and exercises. Based on these themes and codes, it was noted that obstacles against the achievement of the curriculum goals were the texts in literature textbooks, excessive information load, and intensive curriculum
Source
Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları DergisiVolume
7Issue
14URI
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpjek56WXlNZz09https://hdl.handle.net/20.500.12418/3527
Collections
- Makale Koleksiyonu [3404]
- Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TRDizin [3395]