Show simple item record

dc.contributor.authorŞenel Elaldı
dc.date.accessioned23.07.201910:49:13
dc.date.accessioned2019-07-23T16:38:15Z
dc.date.available23.07.201910:49:13
dc.date.available2019-07-23T16:38:15Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1305-578X
dc.identifier.urihttp://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWprek5qUXhNUT09
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12418/3652
dc.description.abstractThis study aims to determine lifelong learning dispositions of faculty members who teach foreign languages in terms of gender and academic title variables. Although it was intended to reach the whole population which consisted of 62 faculty members who teach in the faculties of English Language and Literature, German Language and Literature, French Language and Literature and the School of Foreign Languages at Cumhuriyet University in the spring semester of the 2014 – 2015 academic year rather than making a sample selection, 55 faculty members were included in the study. Research data were collected with Lifelong Learning Tendency Scale. Faculty members were also asked to describe their lifelong learning dispositions through a metaphor. Data were analyzed using descriptive statistics, independent sample t test, one way variance analysis (ANOVA) and content analysis, one of qualitative analysis techniques. The results revealed that faculty members who teach foreign languages had high level of lifelong learning dispositions. While no significant differences were observed in terms of gender variable, there were significant differences in terms of academic title in favor of research assistants and assistant professors. On the other hand, lifelong learning was emphasized as being an ongoing process over the individual?s lifespan through metaphors created by the faculty members.en_US
dc.description.abstractBu çalışmada yabancı dil öğreten öğretim elemanlarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin cinsiyet ve akademik unvan değişkenlerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada 2014-2015 öğretim yılında Cumhuriyet Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı, Alman Dili ve Edebiyatı, Fransız Dili ve Edebiyatı ve Yabancı Diller Yüksekokulunda görev yapan 62 öğretim elemanınındın herhangi bir örneklem seçimine gidilmeden evrenin tamamına ulaşılmaya çalışılmış ve 55 öğretim elemanı çalışmaya dahil edilmiştir. Araştırma verileri “Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Ölçeği” ve öğretim elemanlarından yaşam boyu öğrenme eğilimlerini bir metaforla tanımlamaları istenerek toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, ilişkisiz örneklemeler için t testi, tek yönlü varyans analizi ve nitel veri analizi tekniklerinden içerik analizi kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, öğretim elemanlarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri yüksek seviyede bulunmuştur. Cinsiyet değişkeni açısından anlamlı bir farklılığa rastlanmazken, akademik unvan değişkeni açısından araştırma görevlisi ve yardımcı doçent unvanına sahip öğretim elemanları lehine anlamlı farklılığa rastlanmıştır. Öğretim elemanlarınca üretilen metaforlarda öğrenmenin gerekliliği ve yaşam boyu devam etmesi gereken bir süreç olduğuna vurgu yapıldığı görülmektedir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectDil Bilimen_US
dc.subjectDil ve Dil Bilimen_US
dc.titleInvestigating lifelong learning dispositions of faculty members who teach foreign languagesen_US
dc.title.alternativeYabancı dil öğreten öğretim elemanlarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesien_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalJournal of Language and Linguistic Studiesen_US
dc.contributor.departmentSivas Cumhuriyet Üniversitesien_US
dc.identifier.volume13en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.endpage42en_US
dc.identifier.startpage30en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US]


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record