Hapgood: Evrenin ve Bireyin Bilinmezleri
Abstract
Tom Stoppard, İngiliz Tiyatrosu’nun yirminci yüzyılda yetiştirdiği öncü tiyatro yazarlarından biridir. Drama- tik yaşamı, sıra dışı kimliği ve ürettiği eklektik tiyatro yapıtları bakımından çağdaşı oyun yazarlarından ay- rılır. Onun oyunları özellikle içerdikleri düşünsel tar- tışmalarla çözmesi eğlenceli bulmacalar gibidir. Çünkü yazar, izleyiciyi sahnesinde sürekli olarak tartıştığı yo- ğun düşüncelerin içine çekmek ister. Stoppard’ın soğuk savaş yılları İngiltere’ sinde geçen, tartışmanın mer- kezinde bilgi casusluğu olan Hapgood (1988) da bu oyunlardan biridir. Oyun, İngiliz gizli servis üyesi ki- şilerinin çözülmesi kolay olmayan düşüncelerinden ve davranışlarından oluşan birçok yap-boz parçası içerir. Tom Stoppard, Hapgood’ da Heisenberg’in Belirsizlik İlkesinden yararlanarak, bilim-sanat düzleminde kur- duğu bir dizi eğretileme yoluyla çağdaş bireyin kim- liğini, onun özgürlüğünü, yalnızlığını ve seçimlerini derinlemesine tartışır. Hapgood’un önemli bir özelliği de dünyada o ana dek fiziği konu alan ilk sahne oyunu olmasıdır. Bu çalışma ise Stoppard’ın özellikle bilim-sa- nat izdüşümünde sıradan bireyin iç dünyasına odak- landığı fikirlerini değerlendirir. Tom Stoppard who is brought up by British Theatre in the twentieth century is one of the pioneer playwrights. He di ffers from his contemporaries with his drama- tic li fe, outstanding identity and the eclectic drama- tic works he produced. His plays, which particularly include thought-provoking discussions, are like funny puzzles to solve because he wishes to draw his audien- ce into those discussions continuously running on his stage. Hapgood (1988), taking place in England during the cold-war years, is one of Stoppard’ s plays in which information espionage is at the centre of discussion as the main concern. The play includes a lot of pieces of puzzle-formed thoughts and attitudes which belong to the characters of the play, the members of the British secret service. In Hapgood, Tom Stoppard discusses the identity of modern man, his freedom, loneliness and choices in detail by means of Heisenberg’ s ‘Uncertainty Principle’, and a series of metaphors he establishes on the basis of science and art. The major characteristic fe- ature of Hapgood is that it is the first screen play in the world which has taken physics as a subject matter on the stage so far. However, this work -in the projection of science and art- precisely evaluates Stoppard’ s ideas focussed on the inner world of an ordinary individual.
Source
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
15Issue
3URI
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRnM05qUTJOZz09https://hdl.handle.net/20.500.12418/3824
Collections
- Makale Koleksiyonu [3404]
- Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TRDizin [3395]