Burdur Halkevi ve Faaliyetleri (1935-1951)
Abstract
Atatürk ilke ve inkılâplarının halk tarafından benimsenmesini hedefleyen ve bu uğurda çaba gösteren halkevleri aynı zamanda yaygın eğitimin en güzel örneklerinden birini oluşturmaktadır. 19 Şubat 1932’de başta Ankara olmak üzere 14 ayrı il merkezinde açılan halkevlerinin sayısı zaman içerisinde artış göstererek toplamda 478’e ulaşmıştır. “Dil-Tarih ve Edebiyat”, “Güzel Sanatlar”, “Temsil”, “Spor”, “Sosyal Yardım”, “Halk Dershaneleri ve Kurslar”, “Kütüphane ve Neşriyat”, “Köycülük”, “Müze ve Sergi” den oluşan dokuz şube ile faaliyetlerini yürüten halkevleri, toplumun sosyo-kültürel gelişimine büyük katkı sağlamış, geleneksel toplumdan modern topluma geçişin dinamiğini oluşturmuştur. Çalışmamıza konu olan Burdur Halkevi, 22 Şubat 1935’de kurulmuştur. Halkevlerinin kapatılması kararının alındığı 1951 yılına kadar geçen 16 yıllık süreçte, Burdur Halkevi’nde; çok sayıda konferans düzenlenmiş, temsiller verilmiş, okuma-yazma kursları açılmış, sportif aktivitelere zaman ayrılmış, köylere düzenlenen geziler vesilesiyle köylüyle yakın bir bağ kurulmaya çalışılmış ve ihtiyacı olan halka yardım eli uzatılmıştır. Burdur’un Cumhuriyet şehri kimliğinin oluşmasında önemli rol oynayan, toplumun her kesiminden insanı bünyesinde toplayan, Burdur Halkevi, “Ülker” ve “Burdur” dergilerini yayınlamıştır. Burdur Halkevi’nin daha önce hiçbir çalışmaya konu olmamasının büyük bir eksiklik olduğu düşünüldüğünden, söz konusu halkevinin kuruluşundan kapatılışına kadar geçen süreçteki faaliyetleri bu çalışmada irdelenmeye çalışılmıştır. Community centers (Halkevleri), which aimed the adoption of Atatürk’s principles and revolutions by the society and which exerted efforts for this purpose, also constitutes one of the idealist examples of the informal education. The total number of community centers which were initially founded in February 19, 1932 in 15 cities including Ankara, within time passage, reached 478 nationwide. Community centers, which conducted its activities under nine branches, that are, “Language-History and Litareture”, “Fine Arts”, “Theatre”, “Sports”, “Social Assistance”, “Public Classrooms and Courses”, “Library and Publication”, “Village Politics”, “Museum and Exhibition” provided substantial contribution to the socio-cultural development of the society and constituted dynamics of the transformation from the traditional society to the modern society. The Community Center in Burdur province, which is the central topic of this study, was founded in February 22, 1935. Through the 16 year-period until 1951, when it was abolished, Burdur community center conducted many conferences, plays, reading-writing courses, sports activities. Through the excursions to the villages, it aimed to create closer relations with the villagers; and assistance was provided to those who were in need. Burdur Community Center played a significant role in construction of the republican identity of the province and managed to gather many people from various segments of the society. It had published two periodicals named “Ülker” ve “Burdur”. Activities between the foundation and the abolishment of the community center, which is the subject matter of the present study, has been investigated as the referred center has not been the topic of any academic study hitherto.
Source
Cumhuriyet Tarihi Araştırmaları DergisiVolume
11Issue
22URI
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRreU16RTBOQT09https://hdl.handle.net/20.500.12418/3849
Collections
- Makale Koleksiyonu [3404]
- Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TRDizin [3395]