The Impact Levels of Career Choice Reasons of Preservice Science Teachers and Their Future Career Expectations
Abstract
Bu çalışmada 129 fen bilgisi öğretmen adayının meslek tercih nedenleri ile mesleki geleceklerine yönelik beklentidüzeyleri incelenmiş ve bu değişkenlerin katılımcıların cinsiyet, sosyo-ekonomik düzey ve üniversite öncesindeki ideal meslek türlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığı araştırılmıştır. Çok değişkenli testler ve faktöryel varyans analizi testleri sonucunda fen bilgisi öğretmen adaylarının meslek tercih nedenlerinin etki düzeyleri sıralamasının; özgeci, içsel ve dışsal faktörlerşeklindesıralandığıve öğretmen adaylarının gelecek beklentilerinin genellikle olumlu olduğu belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının cinsiyet ve sosyo-ekonomik düzey değişkenleriiçin hesaplanan temel ve ortak etkilerin meslek tercih nedenlerinin etki dereceleri ve gelecek beklentileri üzerinde anlamlı düzeyde olmadığı belirlenmiştir. Katılımcıların üniversite öncesindeki ideal meslek türü değişkeni açısından ise, ideal mesleği öğretmenlik olanların mesleki geleceklerine yönelik beklentilerinin daha olumlu olduğu ve öğretmenlik tercihlerinde içsel ve özgeci nedenlerinetki düzeyinin daha yüksekolduğu belirlenmiştir.Öğretmenlik tercihine etki eden dışsal nedenlerin ise incelenen bağımsız değişken kategorilerinin hepsinde benzer düzeylerde olduğu ve katılımcıların geleceğe yönelik beklenti düzeylerinin dışsal nedenlerin etki derecesinden bağımsız olduğu sonucuna varılmıştır This study investigated the career choice reasons and future career expectations of 129 preservice science teachers and explored whether these variables significantly vary with the participants' gender, socioeconomic status and their pre-university ideal careers. Based on the results of the multivariate tests and factorial variance analyses, the impact level order for the career choice factors of preservice science teachers was found to be as altruistic, intrinsic and extrinsic factors and also participants were found to hold positive future expectations. The calculated main and interaction effects for the gender and socio-economic status of the participants were found to be statistically insignificant on the impact levels of career choice reasons and future career expectations. For the pre-university ideal career variable, it has been concluded that participants who had aimed for teaching career before the university, possess significantly higher positive future career expectations and the impact level of altruistic and intrinsic factors are stronger for them. The impact level of the extrinsic factors was found to be similar across all sub-groups and participants' future career expectations were found to be linearly independent of the impact level of the extrinsic factors
Source
Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi DergisiVolume
9Issue
1URI
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRrMk1qSTRPQT09https://hdl.handle.net/20.500.12418/3861
Collections
- Makale Koleksiyonu [3404]
- Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TRDizin [3395]