Show simple item record

dc.contributor.authorAyşegül Kartal Yağız
dc.contributor.authorNesim Kuğu
dc.contributor.authorÖnder Kavakçı
dc.contributor.authorMurat Semiz
dc.date.accessioned23.07.201910:49:13
dc.date.accessioned2019-07-23T16:39:53Z
dc.date.available23.07.201910:49:13
dc.date.available2019-07-23T16:39:53Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1300-2163
dc.identifier.urihttp://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRrNU5EazNOdz09
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12418/3969
dc.description.abstractAmaç: Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinde sosyal anksiyete bozukluğu (SAB) yaygınlığı ile bu bozukluğu olan bireylerde, öfke düzeyi ve öfke ifade tarzı ile beden imgesi ve yeme tutumu arasındaki ilişkinin araştırılmasıdır. Yöntem: Bu çalışmaya Cumhuriyet Üniversitesi'nde eğitim gören 1000 öğrenci katıldı. Öğrencilere ilk aşamada Liebowitz Sosyal Anksiyete öl- çeği (LSAÖ) ve sosyodemografik veri formu uygulandı. LSAÖ'den 30 ve üzeri puan alanlar ikinci görüşmeye çağrıldı. Öğrencilerle psikiyatrik görüşme yapıldı. Son aşamada, SAB tanısı alan (n=87) ve kontrol grubu (n=87) olarak seçilen öğrencilere Yeme Tutum Testi (YTT), Çok Yönlü Beden Self İlişkisi Ölçeği (ÇBSÖ) ve Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarzı Ölçeği (SÖÖTÖ) uygulandı. Bulgular: Araştırmaya katılanlarda SAB'nin nokta yaygınlığı %9.4 olarak saptandı. Sürekli öfke, öfke içte, öfke dışa puanlarının SAB grubunda, kontrol grubuna göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksek, öfke kontrolü ve ÇBSÖ puanlarının ise istatistiksel olarak anlamlı dü- zeyde düşük olduğu saptandı. SAB olan öğrencilerde, öfke içte puanları artıkça, ÇBSÖ puanlarının azaldığı, YTT puanlarının ise arttığı görüldü. Sonuç: SAB, üniversite öğrencilerinde sık görülen bir bozukluktur. Çalışmamız, SAB'de bastırılmış öfkenin beden imgesi ve yeme tutumunu olumsuz etkileyebileceğini göstermiştir. SAB tedavisinde, uygun öfke ifade biçimi geliştirilmesine yönelik yaklaşımlara ihtiyaç vardır.en_US
dc.description.abstractObjective: The aim of the present study was to investigate both the prevalence of social anxiety disorder (SAD) and itsassociation of trait anger and anger expression, eating attitudes and body perceptions in university students having the said disorder. Method: One thousand students from Cumhuriyet University were included in the study. During the initial stage, Liebowitz Social Anxiety Scale (LSAS) and socio-demographic data form were administered to the students. Those obtaining 30 points or more in LSAS were called for a psychiatric interview. The students diagnosed with social anxiety disorder (n=87) and the control group (n=87) were administered Eating Attitude Test (EAT), Multidimensional Body-Self Relations Questionnaire (MBSRQ) and The State Trait Anger Scale (STAXI). Results: The point prevalence of social anxiety disorder was found to be 9.4% in those attending the study. Trait anger, anger-in and angerout scores were statistically significantly higher; anger control and multidimensional body-self relations scale points were statistically lower at the SAB group when compared to the control group. The MBSRQ scores correlated negatively, while the EAT scores correlated positively, with anger-in scores in students with SAD. Conclusion: SAD is a common disorder in university students. Our study, showed that repressed anger could adversely affect body image and eating behaviors in SAD. In students having social anxiety disorder, approaches aiming at appropriate anger expression and positive body perception may yield positive results to treatment in students with SAD.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPsikiyatrien_US
dc.titleSosyal Anksiyete Bozukluğunda Öfke İfadesinin Beden İmgesi ve Yeme Tutumu ile İlişkisien_US
dc.title.alternativeThe Relationship Between Anger Expression, Body Image and Eating Attitudes in Social Anxiety Disorderen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalTürk Psikiyatri Dergisien_US
dc.contributor.departmentSivas Cumhuriyet Üniversitesien_US
dc.identifier.volume27en_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.endpage22en_US
dc.identifier.startpage15en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US]


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record