Eğitimde Denetim Tutum Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
Abstract
Bu çalışma öğretmenlerin denetime ilişkin tutumlarını ölçen Denetim Tutum Ölçeği (DTÖ) geliştirme sürecini açıklamaktadır. Çalışmada ön uygulama için 160 öğretmenin görüşüne başvurulmuştur. Araştırmanın ikinci adımında açımlayıcı faktör uygulaması için ölçek 270 öğretmene uygulanmıştır. Elde edilen veriler doğrultusunda açımlayıcı faktör analizi yapılmış ve açımlayıcı faktör analizi sonuçlarına göre diğer bir grup öğretmene (n=350) doğrulayıcı faktör analiz yapmak için tekrar uygulanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği için açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Güvenirlik çalışmalarında ise, iç tutarlılık katsayısı ve madde analizlerine yer verilmiştir. DTÖ'nin faktör yapısı üç boyutlu olarak tanımlanmıştır. Bu boyutlar maddelerin ifade ettiği anlamların ortak nitelikleri dikkate alınarak adlandırılmıştır. Buna göre Denetim Tutum Ölçeği; Bilgi, Nezaket ve İsteklilik boyutları olarak adlandırılmıştır. Denetim Tutum Ölçeğine ilişkin ikinci veri seti ile yapılan Doğrulayıcı Faktör Analiz sonucunda DFA uyum indekslerine ilişkin kabul edilebilir aralıkların sınırlar içerisinde olduğu görülmektedir.Bu sonuçlardan hareketle Denetim Tutum Ölçeği'nin öğretmenlerin denetim sürecine ilişkin tutumlarını ölçmede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu görülmüştür. This study explains the process to develop Supervision Attitude Scale which measures teachers' attitudes towards Supervision. In the study, 160 teachers have been asked their opinions for pre-application. At the second leg of the study, the scale has been applied to 270 teachers for Exploratory Factor Analysis. Exploratory Factor Analysis has been done in line with the data collected, and it has been applied to another group of teachers (n=350) one more in order to do Confirmatory Factor Analysis according to Exploratory Factor Analysis results. Exploratory and Confirmatory analyses have been done for the construct validity of the scale. Coefficient of internal consistency and substance analyses have been given in studies of reliability. The factor structure of Supervision Attitude Scale has been described as threedimensioned. These dimensions have been named by considering common qualifications of the meanings that substances state. Thus, Supervision Attitude Scale has been named as dimensions of Knowledge, Kindness and Eagerness. At the end of Confirmatory Factor Analysis done by second data set concerning Supervision Attitude Scale, it has been observed that reasonable ranges concerning Confirmatory Factor Analysis coherence indexes have been in range. From these results forth, it has been observed that Supervision Attitude Scale is a valid and reliable scale which can be used to measure teachers' attitudes concerning Supervision process.
Source
Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi DergisiVolume
18Issue
1URI
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpBNE5EQXlNZz09https://hdl.handle.net/20.500.12418/4035
Collections
- Makale Koleksiyonu [3404]
- Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TRDizin [3395]