Show simple item record

dc.contributor.authorSelman Tunay Kamer
dc.contributor.authorAhmet Salih Şimşek
dc.date.accessioned23.07.201910:49:13
dc.date.accessioned2019-07-23T16:41:25Z
dc.date.available23.07.201910:49:13
dc.date.available2019-07-23T16:41:25Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn2147-1037
dc.identifier.urihttp://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpVeE9UQTFOUT09
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12418/4185
dc.description.abstractBu çalışmanın genel amacı öğretmen adaylarının Türk Eğitim Tarihi dersine yönelik tutumlarının belirlenmesi amacıyla Likert tipi geçerli ve güvenilir bir tutum ölçeği geliştirmektir. Ölçek geliştirme sürecinde sırasıyla ölçülecek yapının tanımlanması, maddelerin yazılması, gözden geçirilmesi ve deneme formunun oluşturulması aşamasından sonra geçerlik güvenirlik kanıtlarının toplanması adımları izlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda 25 maddeden oluşan dört bileşenli (Fayda, İlgi, Önem, Sevgi) TETTÖ (Türk Eğitim Tarihi Tutum Ölçeği) geliştirilmiştir. İkinci düzey doğrulayıcı faktör analizi sonucunda uyum iyiliği değerleri ölçeğin faktör yapısının tutarlı olduğunu ve iyi uyuma sahip olduğunu göstermiştir (?2/sd=1,53; RMSEA=0,05; TLI=0,98; CFI=0,98). Ölçeğin güvenirliğinin belirlenmesi için hesaplanan Alfa iç tutarlılık katsayılarının ise TETTÖ bileşenleri için .83-.86 arasında değiştiği ölçeğin tamamı için ise .91 olduğu görülmüştür. Tartışma bölümünde elde edilen sonuçlar, öğretmen adayları için geliştirilen diğer derslere yönelik tutum ölçeklerinin faktör yapıları ile karşılaştırmalı olarak tartışılmıştır.en_US
dc.description.abstractThe purpose of this study is to develop valid and reliable Likert-type scale which will reveal the attitudes of pre-service teachers towards the History of Turkish Education course. Defining the structure which to be measured, writing the items, reviewing, preparing the draft form, and collecting validity and reliability evidences are the steps followed respectively to develop the scale. At the end of the analyses, scale consisting of 25 items with components (i.e. benefit, interest, importance, love) was developed. It was named as Attitude Scale Regarding the History of Turkish Education (ASHTE). At the end of the second-order confirmatory factor analysis, the goodness of fit values indicated the scale to have consistent structure and good fit (XZ/sd=l.53; RMSEA=0.05; TLI=0.98; CFI=0.98). Alpha internal consistency coefficients were calculated to reveal the reliability of the scale. These coefficients ranged between .83 to .86 for the components of ASHTE. However, the coefficient for the entire scale was found to be .91. In the discussion section, the obtained results were discussed comparatively with the factor structures of other scales developed for pre-service teachers in relation to other courses.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEğitimen_US
dc.subjectEğitim Araştırmalarıen_US
dc.titleTürk Eğitim Tarihi Dersine Yönelik Öğretmen Adaylarının Tutumlarının Ölçülmesien_US
dc.title.alternativeMeasuring the Attitudes of Pre-Service Teachers towards the History of Turkish Education Courseen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalAhi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisien_US
dc.contributor.departmentSivas Cumhuriyet Üniversitesien_US
dc.identifier.volume17en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.endpage678en_US
dc.identifier.startpage663en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US]


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record