Show simple item record

dc.contributor.authorHatice Gonca Usta
dc.contributor.authorCelal Teyyar Uğurlu
dc.contributor.authorAhmet Salih Şimşek
dc.date.accessioned23.07.201910:49:13
dc.date.accessioned2019-07-23T16:41:30Z
dc.date.available23.07.201910:49:13
dc.date.available2019-07-23T16:41:30Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1305-5429
dc.identifier.urihttp://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpZd09EY3dNQT09
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12418/4197
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin devamsızlık tutumlarını ortaya koyacak bir ölçek geliştirmek ve geçerlik, güvenirlik çalışmalarını yapmaktır. Devamsızlık Tutum Ölçeği (DTÖ)'nin psikometrik özelliklerini sağlamak amacı ile 1.691 bireyden veri toplanmıştır (ön uygulama için 239, AFA için 702, DFA için 750). Örneklem seçiminde maksimum çeşitlilik yöntemi kullanılmıştır. DTÖ (19 madde), Gereklilik, Zorunluluk ve Sorumluluk olmak üzere üç alt boyuttan oluşmaktadır. AFA sonuçlarına göre DTÖ tarafından açıklanan toplam varyans oranı %53.97'dir. Gereklilik alt boyutu toplam varyansın %18.51'ini, sorumluluk alt boyutu toplam varyansın %17.88'ini ve Zorunluluk alt boyutu toplam varyansın %17.582ini açıklamaktadır. DFA sonuçlarına göre uyum iyiliği değerleri de (RMSEA: 0,06 SRMR: 0,046, AGFI:0,91, NFI: 0,97, CFI: 0,98) yüksek bulunmuştur. DTÖ'nin Cronbach alfa güvenirlik katsayısı .91 ve Guttman yarı testler katsayısı .88 olarak yüksek güvenirliğe sahip olduğu gözlenmiştir.en_US
dc.description.abstractThe main purpose of this study, to determine the attitude to absenteeism among university students, is to develop a measurement tool with a high degree of validity and reliability. Data were collected from 1691 students (239 for pre-application 702 for EFA, 750 for CFA) for psychometric properties of the AAS (Absenteeism Attitude Scale) which developed the scope of the research. For selection of students in the research group, a maximum diversity sampling method was used. As a result of the analysis, the AAS (19-item) was found to have a three-dimensional structure with seven components. These dimensions were; Neccesity, Obligation, and Responsibility. According to the results of EFA, explained variance of the AAS was 53.97%. In the analysis for the three factors; it was observed that the first factor's contribution to the common variance was 18.51%, the second's was 17.88%, and the third's was 17.58%. On the other hand according to the results of second-order CFA, the goodness of fit index of the model was found to be high (RMSEA: 0.06 SRMR: 0.046, AGFI:0.91, NFI: 0.97, CFI: 0.98). The Cronbach alpha value for the reliability of the AAS was found to be .91 and the Guttman Split Half value was found to be .88.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEğitimen_US
dc.subjectEğitim Araştırmalarıen_US
dc.titleDevelopment Study for Absenteeism Attitude Scaleen_US
dc.title.alternativeDevamsızlık Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışmasıen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalMersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisien_US
dc.contributor.departmentSivas Cumhuriyet Üniversitesien_US
dc.identifier.volume12en_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.endpage515en_US
dc.identifier.startpage504en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US]


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record