Yazar "Ablak, Selman" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 20 / 23
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabının Çokkültürlülük Bağlamında İncelenmesi(Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, 2024) Doğan, Mustafa; Ablak, Selman; Akcan, CeylanBu araştırmada 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitabında yer alan çokkültürlülük konuları ele alınmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma materyali olarak 2023-2024 eğitim öğretim yılında Ekoyay Yayınevi tarafından 7. sınıflar için yayımlanan ders kitabı kullanılmıştır. 7. sınıf ders kitabında yer alan çok kültürlülük konuları içerik analiziyle incelenerek “Farklı Kültürleri Tanımaya Yönelik Farkındalık, Farklı Kültürlerin Bir Arada Yaşaması, İnsan Hak ve Özgürlükleri Bağlamında Çok Kültürlülük” temaları oluşturulmuştur. Bu temalar kendi içinde alt temalara göre sıralanmış, frekans ve yüzde değerleriyle gösterilerek tablo hâlinde sunulmuştur. Farklı kültürleri tanımaya yönelik farkındalık teması altında ‘Farklı Kültürler Arası Etkileşim’, Farklı kültürlerin bir arada yaşaması teması altında ‘Dini Hoşgörü’, İnsan hak ve özgürlükleri bağlamında çok kültürlülük teması altında ise ‘Düşünce Özgürlüğü’ alt temasının ilk sırada yer aldığı sonucuna ulaşılmıştır. Yapılan bu çalışmanın çokkültürlülük kavramına ilişkin farkındalık düzeyinin artmasına, sosyal bilgiler öğretiminde kullanılan ders kitaplarında çok kültürlülük gibi temel insan hak ve özgürlükleriyle ilgili güncel konulara daha fazla yer verilmesine katkı sunması beklenmektedir.Öğe An evaluation of map literacy of social studies preservice teachers(Ozgen Korkmaz, 2019) Aksoy, Bülent; Ablak, SelmanThis study aims to determine the level of map literacy of social studies prospective teachers. The research was carried out using the correlational survey model. "Developing Valid and Reliable Map Literacy Scale" was the data collection tool. The research was conducted on 221 social studies undergraduate students in the 2016-2017 academic year. Multiple linear regression analysis technique was applied for the sub-problems of the research. The findings of the research regarding the correlations between the predictive variables and the dependent variable showed a positive and moderate correlation between the students’ levels of map literacy and variables such as competence in the frequency of using map, the frequency of activity by maps, and the level of interest in Geography. On the other hand, a positive and weak correlation was explored between the students’ levels of map literacy and variables such as the frequency of activity with maps. The results of the partial correlations between the predictive variables and the dependent variable indicated that the students’ levels of map literacy had a positive and weak relationship with the frequency of using map and the frequency of activity with maps variables. Together with that students’ levels of map literacy were determined to have a positive and moderate relationship with the level of interest in Geography variable. In addition, students’ levels of map literacy were found out to have a moderate and significant relationship with the frequency of using map, the frequency of activity with maps, and the level of interest in Geography variables. The results of the research demonstrated that the map activities were a moderate predictor of map literacy. For this reason, it is suggested that importance should be given to the courses and practices that will develop the students’ map skills in the social studies undergraduate curriculum. © 2019, Ozgen Korkmaz. All rights reserved.Öğe Attitudes of Secondary School Students towards Refugee Students(Mustafa ÖZGENEL, 2020) Ablak, SelmanAlthough the refugee problem has been on the agenda of the world for centuries, it has increased its influence gradually due to the conflicts and wars in the Middle East especially after the 2000s. In this sense, after the civil war that erupted in Syria in 2011, there has been an influx of refugees into Turkey, and today millions of Syrians are forced to emigrate to Turkey. Most of the refugees coming through migration are under the age of 18, defined as "school age". Therefore, one of the basic problems faced by the school-age refugees, who had to come to Turkey from Syria, is access to education. Thanks to immediate actualization of the efforts of the Republic of Turkey, immigrant students were placed in public schools to achieve necessary orientation. The aim of this research is to determine the attitudes of secondary school students towards refugee students. The study was attended by 5, 6, 7 and 8th grade students studying in schools affiliated to the Ministry of National Education in Keçiören district of Ankara, in the 2018-2019 academic year. In the research, quantitative research method was used to collect data. “Attitude Scale towards Refugee Students” developed by Kılcan, Çepni and Kılınç (2017) was used as data collection tool. Within the framework of the purpose of the research, SPSS (Statistical Package for Social Sciences) program was used for the necessary statistical analyses of the collected data regarding students’ responds to the attitude scale. It was revealed that the attitudes of the participants towards refugee students showed a significant difference according to the variables of gender, grade, having a refugee neighbor and refugee friends. Based on these results, it is recommended to provide awareness training for students studying in the same environment with refugee students to prevent secondary school students from developing negative attitudes towards refugees. Based on the positive attitude of secondary school students who have both a refugee neighbor and a refugee friend, it is suggested that different studies, especially cultural adaptation trainings, should be conducted for the social acceptance of Syrians who are in a sense guests in our country due to immigration.Öğe Beşeri Coğrafya Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları(2019) Kılcan, Bahadır; Çetin, Turhan; Ablak, Selman; Gürgür, MerveBu çalışma kapsamında lisans öğrencilerinin beşeri coğrafya dersine yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmek amaçlanmıştır. Ölçme aracında yer alan maddeler araştırmacılar tarafından ilgili alanyazın incelenerek oluşturulmuştur. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Ankara, Kırşehir, Kastamonu ve Niğde illerinde yer alan devlet üniversitelerinin eğitim fakültelerinin sosyal bilgiler eğitimi, sınıf eğitimi ve coğrafya eğitimi anabilim dallarında öğrenim gören 374 lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Yapılan istatistikler sonucunda ölçeğin madde-faktör toplam ve düzeltilmiş korelasyonlarında elde edilen korelasyon katsayılarının kabul edilir düzeyde ve tüm maddelerin istatistiksel olarak anlamlı olduğu görülmüştür. Yapılan açımlayıcı faktör analizi (AFA) sonucunda ölçeği oluşturan maddelerin; “Duyuşsal Açıdan Beşeri Coğrafya” ve “Bilişsel Açıdan Beşeri Coğrafya” olmak üzere iki boyutta toplandığı görülmüştür. Araştırma sonuçları Beşeri Coğrafya Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin (BCDYTÖ) lisans öğrencilerinin beşeri coğrafya dersine yönelik tutumlarını ölçmede kullanılabilecek nitelikte geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu ortaya koymaktadır.Öğe Development of Achıevement Test For 7th Grade Socıal Studıes 'Culture And Herıtage' Learnıng Fıeld(Dokuz Eylül Üniversitesi, 2025) Akcan, Ceylan; Ablak, SelmanIn this study, it was aimed to develop an achievement test for the 7th grade "Culture and Heritage" learning area in the "2018 Social Studies Curriculum". Survey design, one of the research methods, was used in the development of the achievement test. The study group of the research consists of 300 students studying in the 7th grade in 3 public and 1 private secondary school in Şehitkamil and Şahinbey districts of Gaziantep Province. The students were selected using convenience sampling from the purposive sampling method. 42 multiple-choice questions appropriate to the 5 learning outcomes in the 7th grade SBSTP 'Culture and Heritage' learning domain was created by the researcher. After the item pool was created, expert opinions were taken for the content and face validity of the test. Item analysis was conducted to ensure that the achievement test was valid and reliable. According to the item analyses, 4 questions were excluded from the test due to poor item difficulty and item discrimination values. In addition, 13 questions were removed from the test to ensure a balanced distribution of the number of questions in terms of difficulty and achievements. The item difficulty index value was found to be 0.41 and the item discrimination value was found to be 0.38. Kr-20 reliability analysis was performed to determine the internal consistency of the test questions. The Kr-20 value of the test was found to be 0.799. As a result, a highly reliable achievement test consisting of 25 questions with proven validity and reliability was developed.Öğe Eğitim Alanında 21. Yüzyıl Becerileri ile İlgili Yapılan Araştırmaların Bibliyometrik Analizi(2023) Akcan, Ceylan; Doğan, Mustafa; Ablak, SelmanBu araştırmada eğitim alanında 21. yüzyıl becerileri ile ilgili olarak yapılan akademik çalışmaların bibliyometrik analizi yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın verileri Web of Science (WoS) veri tabanından elde edilmiştir. Arama sonucunda WoS’ta 22 yıllık zaman dilimini kapsayan 1207 yayın ile karşılaşılmıştır. Elde edilen bu çalışmalar “eğitim/eğitim araştırmaları” kategorisi ile sınırlandırıldığında yayın sayısı 810 çalışmaya indirgenmiştir. İncelenen 810 çalışmanın bibliyometrik veri analizi VOSviewer programı aracılığı ile atıf analizi ve veri görselleştirilmesi yapılmıştır. Bu araştırma kapsamında incelenen çalışmaların yayınlandıkları yıl, dergi, dergi indeksleri, konu, yöntem, veri analiz teknikleri, veri toplama kaynakları, veri toplama araçları, anahtar kelimelerin dağılımı, çalışmaların yapıldığı ülkeler ve kıtalara göre dağılımına yer verilmiştir. Bu çalışmanın, konuya ilişkin genel bir çerçeve belirlemesi ve 21. yüzyıl becerileriyle ilgili olarak gerçekleştirilen çalışmaların eğilimlerini ortaya koyarak, alanda yapılacak benzer çalışmalara katkı sunması beklenmektedir.Öğe Eğitim Alanında Bilgi Okuryazarlığı ile İlgili Çalışmaların Bibliyometrik Analizi(Hakan AKDAĞ, 2022) Akcan, Ceylan; Ablak, SelmanAraştırmanın amacı 1989-2022 yılları arasında eğitim alanında bilgi okuryazarlığına yönelik yayınlanan ve Web of Science (WoS) veri tabanında indekslenen 1419 yayını bibliyometrik olarak analiz etmektir. Araştırmanın verilerine 01.02.2022 tarihinde ulaşılmış olup, yapılan arama sonucunda 7.210 bilimsel yayınla karşılaşılmıştır. Araştırma kapsamına göre “eğitim / eğitim araştırmaları” kategorisinde sınırlandırma yapılmıştır. Bu işlemler sonucunda 1419 çalışmanın bibliyometrik verilerine ulaşılmış ve veriler kaydedilmiştir. Elde edilen veriler yüzde ve frekans değerleri hesaplanmış, tablo ve grafik halinde sunulmuştur. Aynı zamanda çalışmalara ait veriler VOSviewer paket programı aracılığıyla bibliyometrik ağ haritaları yapılarak görselleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, bilgi okuryazarlığı ile ilgili WoS’da eğitim kategorisinde en fazla yayının 2018 yılında, yayın türü olarak en çok sırasıyla makale, bildiri, kitap bölümlerinde çalışmalar yapıldığı, yayın dili olarak en sık İngilizce daha sonra İspanyolca dillerinde, en fazla akademik yayınların ABD, daha sonra Çin’de yapıldığı bulgusuna ulaşılmıştır. Purdue Üniversitesi ve Purdue Üniversitesi Sistemi, en çok yayın yapan yazarların bağlı olduğu kurumlardır. Türkiye’de ise Haccettepe Üniversitesi bilgi okuryazarlığı ile ilgili en fazla yayın yapan yazarların çalıştığı kurumdur. 2007 yılı sonrasında atıflarda her yıl bir önceki yıla göre artış göstermekte olup en fazla atıf 2021 yılında yapılmıştır. Eğitim araştırmaları kategorisinde bilgi okuryazarlığı konulu çalışmalarda “bilgi okuryazarlığı, medya okuryazarlığı, öğretim stratejileri, dijital” en sık kullanılan anahtar kelimelerdir. Araştırmada WoS veri tabanında yapılmış olup, bilgi okuryazarlığı ile ilgili çalışabilecek araştırmacılara Scopus, EBSCO ve PROQUEST veri tabanlarında bibliyometrik analizlerinin karşılaştırılması önerilebilir.Öğe Secondary school students' awareness of environmental education concepts(Eskisehir Osmangazi University, 2020) Ablak, Selman; Yeşiltaş, ErkanHumans have been living in an environment since its existence. Human approaches and attitudes towards the environment in which they live have changed over time. It is hoped the negative attitudes of humans towards nature, the environment and environmental problems will change in a positive way, due to increasing levels of awareness occurring through environmental education. The aim of this study is to measure secondary school students' level of awareness about environmental education concepts. A quantitative survey model is used in this study. The sample of the study was taken at several central secondary schools in the Sivas province for students in Grades 5-8. There is a total of 524 students in the study. The "Environmental education concepts awareness scale (EECAS)", consists of 22 items and is a data collection tool for this study. The IBM SPSS statistical 23 package program was used to analyze the data. The results were analyzed by means of arithmetic-mean, standard-deviation, Mann-Whitney U test and Kruskal-Wallis test. The data was evaluated with a significance level of 0.05. As a result of the research, it was concluded that secondary school students who participated in this research had a high level of awareness about the concepts of environmental education overall. On the other hand, it was concluded that there was no significant difference in secondary school students' awareness of environmental education concepts compared to gender and family speech status variables on environmental issues, it was observed that there was a significant difference between variables such as class, mothers' education, fathers' education and family monthly income levels. © 2020, Eyup Artvinli.Öğe Secondary School Students' Awareness of Environmental Education Concepts(Eyüp ARTVİNLİ, 2020) Ablak, Selman; Yeşiltaş, ErkanHumans have been living in an environment since its existence. Human approaches and attitudes towards the environment in which they live have changed over time. It is hoped the negative attitudes of humans towards nature, the environment and environmental problems will change in a positive way, due to increasing levels of awareness occurring through environmental education. The aim of this study is to measure secondary school students' level of awareness about environmental education concepts. A quantitative survey model is used in this study. The sample of the study was taken at several central secondary schools in the Sivas province for students in Grades 5 – 8. There are a total of 524 students in the study. The “Environmental education concepts awareness scale (ÇEKFÖ)”, developed by Ötün, Artun, Temur & Tozlu (2017) consists of 22 items and is a data collection tool for this study. The IBM SPSS statistical 23 package program was used to analyze the data. The results were analyzed by means of arithmetic-mean, standard-deviation, Mann-Whitney U test and Kruskal-Wallis test. The data was evaluated with a significance level of 0.05. As a result of the research, it was concluded that secondary school students who participated in ths research had a high level of awareness about the concepts of environmental education overall. On the other hand, it was concluded that there was no significant difference in secondary school students‘ awareness of environmental education concepts compared to gender and family speech status variables on environmental issues. İt was observed that there was a significant difference between variables such as class, mothers’ education, fathers’ education and family monthly income levels.Öğe Sivaslı Halk Ozanı Serdarî’nin Şiirlerinin Kök Değerler Açısından İncelenmesi(Ömer Faruk SÖNMEZ, 2023) Kiriş, Merve; Ablak, SelmanBu araştırmanın amacı Sivaslı Halk ozanı Serdarî’nin şiirlerini, öğretim programlarında yer alan kök değerler (adalet, sabır, saygı, sevgi, sorumluluk, dostluk, dürüstlük, öz denetim, yardımseverlik ve vatanseverlik) açısından incelemek ve bu değerlerin nasıl, ne sıklıkta ve ne oranda işlendiğini analiz etmektir. Nitel araştırma yöntemiyle yürütülen bu çalışmada veri toplama tekniği olarak döküman incelemesi kullanılmıştır. Araştırmanın veri kaynağını Ahmet Özdemir’in “Şarkışlalı Aşık Serdarî ve Yöre Halk Şairleri” isimli kitabında yer verdiği Sivaslı Halk ozanı Serdarî’nin 31 adet şiiri oluşturmaktadır. Verilerin analizindeyse içerik analizi ve nitel verilerin sayısal analizi birlikte kullanılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre; Sivaslı halk ozanı Serdarî’nin öğretim programlarında yer alan on kök değerden dokuzunun farklı frekanslarda ve yüzdelerde yer aldığı tespit edilmiştir. Bu şiirlerde en çok frekansa ve yüzdeye sahip olan kök değerler sırasıyla; öz denetim değeri (f68; %19,26), sevgi değeri (f60; %17,00), adalet değeri (f58; 16,43), vatanseverlik değeri (f48; %13,60), sorumluluk değeri (f44; %12,47), saygı değeri (f34; %9,63), dürüstlük değeri (f22; %6,23), sabır değeri (f18; %5,10), yardımseverlik değeri (f1; %0,28) şeklinde belirlenmiştir. Belirlenen bu frekans ve yüzdeler ile Sivaslı Serdarî’ ye ait şiirlerin kök değerler açısından zengin bir içeriğe sahip olduğu görülmektedir.Öğe Sivrice Depremini Yaşamış Ortaokul Öğrencilerinin Depreme İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi: Malatya İli Örneği(2021) Doğan, Mustafa; Nacaroğlu, Oğuzhan; Ablak, SelmanBu araştırmada, Sivrice depremini yaşamış ortaokul öğrencilerinin depreme ilişkin metaforik algılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 151 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi desenlerinden fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Araştırma verileri katılımcıların “Deprem….. gibidir/benzemektedir. Çünkü ...” ifadesine verdikleri cevaplara göre toplanmış ve tümevarımsal içerik analizi yapılarak veriler analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda katılımcıların “deprem” kavramına ilişkin 76 adet farklı metafor ürettikleri bulunmuştur. Metaforlar, ortak özellikleri ve kullanım gerekçelerine göre üç kategori ve sekiz alt kategori altında toplanmıştır. Kategoriler; “depremin oluşma şekli”, “depremin sonuçları” ve “depremin sebepleri”; alt kategoriler ise makine/araç-gereç, doğal afet, insan davranışı, zaman, psikolojik sonuçlar, toplumsal sonuçlar, dinsel sonuçlar ve dinsel sebepler şeklinde isimlendirilmiştir. Katılımcıların en fazla salıncak (f=17), kıyamet (f=15), ölüm (f=12), beşik (f=9), korku (f=5) ve felaket (f=5) metaforlarını ürettikleri sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bu verilerin afet eğitimi çalışmalarının öğrenci düzeyine uygun olacak şekilde planlanmasına, afet eğitimi çalışmalarının etkili bir şekilde yapılabilmesine imkân sağlayacağı düşünülmektedir.Öğe SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA COĞRAFİ BECERİLERİN YER ALMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: 1968-2018(2023) Ergün, Abdulkadır; Ablak, SelmanBu araştırmada sosyal bilgiler dersinin Türkiye’de okutulmaya başlandığı 1968 yılından günümüze kadar hazırlanarak uygulamaya alınan sosyal bilgiler dersi öğretim programlarında coğrafi becerilerin yer alma düzeyleri incelenmiştir. Nitel araştırma yönteminde doküman incelemesi deseninde tasarlanan çalışmada doküman olarak Türkiye’de sosyal bilgiler eğitimine yönelik hazırlanan 1968 İlkokul Programı, 1969 Ortaokullarda Denenecek Sosyal Bilgiler Programı,1990 İlkokul 4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı, 1998 İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı, 2005 İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı, 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar) oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda Türkiye’de sosyal bilgiler dersine yönelik 1968’den günümüze kadar hazırlanan ve uygulamaya alınan ilkokul, ortaokul ve ilköğretim düzeyindeki tüm öğretim programlarında en fazla coğrafi beceriye 1998 İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nda yer verildiği; en az coğrafi beceriye ise 2005 İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nda yer verildiği sonucuna ulaşılmıştır. Öte yandan tüm öğretim programları içerisinde en fazla yer bulan coğrafi becerinin mekânı algılama becerisi; en az yer bulan coğrafi becerilerin ise eşit düzeyde karşılık bulan gözlem ve tablo, grafik ve diyagram çizme ve yorumlama becerisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ulaşılan bu bulgular doğrultusunda hazırlanacak olan yeni sosyal bilgiler öğretim programlarında coğrafi becerilere eşit düzeyde yer verilmesi ve daha işlevsel bir coğrafya öğretimi için sosyal bilgiler öğretim programlarında coğrafi becerilere daha fazla yer verilmesi önerilmektedir. Çünkü günümüz eğitim sisteminde beceri eğitimine daha fazla önem verilmekte olup bu bağlamda sosyal bilgiler dersi kapsamında bilginin yanı sıra becerilerin de geniş yer bulduğu coğrafya disiplini ile ilgili içeriklerin aktarılmasında coğrafi beceriler olarak tanımlanan beceriler önemli bir yer edinmektedir.Öğe Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında Yer Alan Zaman ve Kronolojiyi Algılama Becerisine İlişkin Öğrenci Algılarının İncelenmesi(2021) Ablak, Selman; Aksoy, BülentBu araştırmada, Sosyal Bilgiler Öğretim Programı’nda yer alan “zaman ve kronolojiyi algılama” becerisinin ortaokul 8. sınıf öğrencileri tarafından nasıl algılandığı belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla, çalışmaya katılan öğrencilerin zaman ve kronolojiyi algılama becerisine yönelik geliştirdikleri metaforlar, metaforlarına yönelik belirttikleri gerekçeler, öğrenciler tarafından çizilen karikatür veya resimler ile ilgili beceriye yönelik katılımcılarla yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler incelenmiştir. Araştırma nitel araştırma deseninde yapılmış olup araştırmada metot üçgenlemesi şeklinde veri toplamaya uygun olarak belirtilen mecazlar yoluyla veri toplama, yarı yapılandırılmış görüşme ve doküman analizi gibi nitel araştırma teknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma gurubunu; 9 devlet ortaokulundan 590 (297 kadın-293 erkek) 8. sınıf öğrencisi oluşturmakta olup bu öğrenciler Türkiye İstatistik Kurumundan alınan 2016 yılı sosyoekonomik düzey (SED) verilerine göre, 2016-2017 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Ankara ili merkez ilçelerden alt, orta ve üst sosyoekonomik düzeye sahip yerleşim alanlarından maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Çalışmada yer alan katılımcılardan elde edilen verilerin çözümlenmesinde ve yorumlanmasında içerik analizi kullanılmıştır. Zaman ve kronolojiyi algılama becerisiyle ilgili alt SED’den 33 katılımcıdan toplam 22, orta SED’den 41 katılımcıdan toplam 27, üst SED’den 42 katılımcıdan toplam 27 adet geçerli metafor elde edilmiştir. Alt, orta ve üst SED farkı gözetilmeksizin katılımcıların büyük bir çoğunluğunun zaman ve kronolojiyi algılama becerisini; “belli bir sırayı yansıtan, farklılıkları ortaya koyan, sürekliliği olan, fayda sağlayan ve zorlukları barındıran” şeklinde algıladıkları görülmektedir. Öğrencilerin özellikle kronoloji algısında görülen yetersizliği gidermek ve Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nın önemli bir kısmını teşkil eden tarih konularının öğrencilerde kalıcılığını sağlamak adına zaman ve kronoloji becerisini güçlendirecek etkinliklere ağırlık verilmesi önerilmektedir.Öğe Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nın Kültürel Yetkinlik ve Beceriler Işığında İncelenmesi: Türkiye 2018 Programı Örneği(2024) Diken, Fatih; Ablak, SelmanBu çalışma Sosyal bilgiler dersi öğretim programını öğrencilerden 21. yüzyılda sahip olunması beklenen kültürel beceriler boyutuyla incelemiştir. Bu kapsamda önce literatürde bulunan çeşitli 21. yüzyıl yetkinlik ve beceri çerçeveleri incelenmiş ve bu çerçevelerin kültür ile ilgili boyutları belirlenerek konuyla ilgili özgün bir çerçeve ortaya konulmuştur. Daha sonra belirlenen bu beceri setlerinin programdaki beceri ve kazanımlara olan yansımaları incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması deseni kullanılmış, veri toplama yöntemi olarak da doküman incelemesi tekniğinden yararlanılmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesi ise içerik analizi yöntemiyle yapılmıştır. Çalışma sonucunda; kültürel yetkinlikler araştırmacılar tarafından altı başlık halinde kategorize edilmiştir. Programda kültürel okuryazarlık adı altında somut bir beceriye rastlanamamış ancak konuyla doğrudan veya dolaylı olarak ilişkili olduğu düşünülen beceriler tespit edilmiştir. Programda yer verilen kazanımlar incelendiğinde ise çeşitli kültürel yetkinlikler altında yer alan 46 adet kazanım bulunmuştur. Araştırmacılar, mevcut programın kültürlerarası becerileri kazandırma konusunda yetersiz kaldığı konusunda hemfikirdir. Gelecek yıllarda yapılacak olan müfredat güncellemeleri ve yeniliklerle, kültürel becerilerin müfredat içinde daha somut ifadelerle yer alması ve programın içinde kültürler arası becerilere daha fazla vurgu yapılması beklenilmektedir.Öğe Sosyal Bilgiler Eğitimi Alanında Coğrafya Konuları Üzerine Yapılmış Bilimsel Yayınlara Analitik Bir Bakış(2022) Yılmaz, Elif; Ablak, Selman; Akpınar, ErdalBu çalışmada sosyal bilgiler eğitimi alanında coğrafya konuları üzerine yapılmış makaleler incelenmiştir. Bu kapsamda 2013-2021 yılları arasında yayımlanan toplam 99 makale araştırmanın veri setini oluşturmaktadır. Veri kaynağını oluşturan makalelere DergiPark, TÜBİTAK ULAKBİM ve Google Akademik veri tabanları üzerinden erişilmiştir. Toplanan veriler betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, incelemeye konu olan makale türü yayınlarda yöntem bakımından nitel araştırma yöntemleri ve tarama desenlerinin ağırlıklı tercih edildiği görülmüştür. Yayınlar sayısal dağılım bakımından yıllara göre dalgalı bir seyir izlemiştir. En fazla çalışılan konular arasında öğretim yöntem ve teknikleri ile harita okuma becerisi gelmektedir. Diğer yandan incelenen makalelerde veri analiz tekniği olarak betimsel analiz ve içerik analizi ön plana çıkmaktadır.Öğe Sosyal Bilgiler Öğretiminde Afetler ve Yönetiminde Coğrafi Verinin Görsel Sunumu(Sosyal Bilgiler Eğitimcileri Birliği Derneği, 2023) İneç, Zekeriya Fatih; Ablak, SelmanBu çalışmada sosyal bilgiler öğretiminde afetler ve afet yönetimi konularının öğretimini desteklemek için uygulama programlama arayüzleri (API) ile web tabanlı dinamik haritalama platformlarında coğrafi verinin görselleştirme süreci açıklanmaktadır. ADDIE (Analiz, Tasarım, Geliştirme, Uygulama ve Değerlendirme) öğretim tasarımı sürecinin temel alındığı bu süreçte beş farklı aşama takip edilmiştir. Bu kapsamda öncelikle analiz aşaması için problem durumu, ihtiyaçlar ve hedefler belirlenmiştir. Tasarım aşamasında bir önceki süreçte elde edilen bulgular üzerinden görselleştirme sürecinin taslak tasarımı yapılmıştır. Geliştirme aşamasında taslak tasarıma uygun bir süreç izlenerek API’lerle görselleştirme sürecine başlanmıştır. Ardından ise API’lerle ortaya çıkan ürünün uygulama ve değerlendirme aşamalarına geçilmiştir. Çalışmanın amacı doğrultusunda 6 Şubat 2023 tarihinde Pazarcık lokasyonunda MW=7.8 ile Ekinözü lokasyonunda gerçekleşen MW=7.5 büyüklüğündeki sismik aktivitelerin ardından 1 Mart 2023 tarihine kadar devam eden MW>5.0 büyüklüğünde kırk üç sismik etkinlik coğrafi veri olarak kabul edilmiştir. Çalışmada veri görselleştirme lokasyonları VI tipik maksimum değiştirilmiş Mercall şiddetinin sınırlandırıldığı bölgelere göre belirlenmiştir. Çalışmada Google Maps JavaScript API olarak ifade edilen uygulama programlama arayüzünün kütüphanesinden yararlanılmıştır. Böylece sismik aktivitelerin görselleştirilerek internet protokolü üzerinden dinamik sunumu sağlanmıştır. Sürecin sonunda ise makrosismik aktivitelerin mekanizma odakları ile etkisel alanlarının tespiti kolaylaşmıştır. Çalışma kapsamında paylaşılan bilgiler, coğrafi verinin dinamik haritalar üzerinde görselleştirilebileceği çalışmalara kılavuzluk edeceği, böylelikle afetler ve afet yönetimi gibi konularda araştırmacılara, uzmanlara ve yöneticilere kolaylık sağlayacağı düşünülmektedir.Öğe Sosyal Bilgiler Öğretiminde Analoji Tekniği Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Derse Yönelik Tutumlarına Etkisi: Bir Karma Yöntem Çalışması(2024) Akcan, Ceylan; Ablak, SelmanBu araştırmanın amacı sosyal bilgiler öğretiminde analoji tekniği kullanımının öğrencilerin akademik başarısı ve sosyal bilgiler dersine yönelik tutumları üzerindeki etkisini belirlemek, uygulamaya ilişkin gözlemler yapmak ve öğrenci günlüklerinden elde edilen görüşleri ortaya koymaktır. Bu çalışmada nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı karma araştırma yöntemi benimsenmiştir. Araştırmanın nicel kısmı yarı deneysel desen, nitel kısmında ise durum çalışması deseni ile yürütülmüştür. Çalışma grubunu 22 kontrol grubu, 17 deney grubu olmak üzere 39 öğrenci ile yürütülmüştür. Deney grubuna analoji etkinlikleri uygulanırken, kontrol grubunda ise ders kitabına bağlı olarak müfredat takip edilmiştir. Çalışmanın nicel veri toplama araçları sosyal bilgiler dersi tutum ölçeği ve 7. sınıf sosyal bilgiler dersi ‘Kültür ve Miras’ öğrenme alanına başarı testi kullanılmıştır. Nitel veriler yapılandırılmamış öğrenci günlükleri ve yapılandırılmamış gözlemci görüşlerinden elde edilmiştir. Nicel veriler karşılaştırılmalı istatistiksel analiz yöntemleri ile nitel veriler de içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre analoji tekniğinin öğrencilerin sosyal bilgiler dersi başarı puanları ile sosyal bilgiler dersine yönelik tutumlarını olumlu yönde etkilediğini göstermektedir. Aynı durum nitel sonuçlarla da örtüşmektedir.Öğe Sosyal Bilgiler Öğretiminde Edebi Ürün Kullanımıyla İlgili Olarak Yayımlanan Makalelerin Değerlendirilmesi(2023) Doğan, Mustafa; Ablak, SelmanSosyal bilgiler öğretiminde öğrenci başarısını artırmak, program hedeflerinde ortaya konulan tutum ve değerlere ulaşabilmek için çeşitli araç ve gereçler kullanılmaktadır. Bu araçlardan birisi de sosyal bilgiler öğretiminde kullanılan edebi ürünlerdir. Bu çalışmada sosyal bilgiler öğretiminde edebi eserlerin kullanımıyla ilgili olarak 2000-2022 yılları arasında yayımlanan toplam 87 makale incelenmiştir. Nitel türde yapılan bu çalışmada doküman analizi kullanılmıştır. Araştırma betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Elde edilen veriler çalışma öncesinde belirlenen yıllara göre, edebi tür, konu başlıklarına göre, araştırma türüne göre, araştırma desenlerine göre, veri toplama araçlarına göre dağılım, veri analiz tekniklerine göre ve örneklem guruplarına göre dağılım temaları altında incelenmiştir. Yıllara göre dağılıma göre makale türünde en çok çalışma 2019 yılında yapılırken, en çok kullanılan edebi tür hikâye/öykü olmuştur. En çok kullanılan araştırma türü nitel olurken, araştırma desenlerinde en çok tercih edilen doküman analizi olmuştur. Veri toplama araçları arasında görüşme formu, veri analiz teknikleri arasında içerik analizi daha çok tercih edilmiştir. Örneklem gurupları arasında en çok sosyal bilgiler ders kitapları incelenmiştir. Sosyal bilgiler öğretiminde edebi ürünlerin kullanılmasıyla ilgili olarak yayımlanan makalelerin incelendiği bu çalışmanın, alanyazında yapılan çalışmalara ilişkin bütüncül bir bakış açısı sunması beklenmektedir.Öğe Sosyal bilgiler öğretmen adaylarinin beşeri coğrafya dersine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi(Abdulkadir UZUNÖZ, 2020) Ablak, Selman; Ergün, Abdulkadır; Yeşiltaş, ZarifSosyal bilgiler dersi içeriğini tarih, coğrafya, felsefe, psikoloji, antropoloji gibi sosyal ve beşeri bilimlere ait farklı disiplinlerden almaktadır. Bu disiplinlerin de her birinin kendi içerisinde alt dalları - çalışma alanları bulunmaktadır. Dolayısıyla sosyal bilgiler dersini yürütecek olan öğretmenlerinin bu disiplinlere ve bu disiplinlerin alt dallarından herhangi birine karşı yönelik tutumları, sosyal bilgiler dersi öğretim programında yer alan ilgili disiplinlere ait kazanımların öğretilmesini ve öğrencilerin de bu disiplinlere karşı tutumunu ve başarısını etkileyecektir. Bu anlamda sosyal bilgiler dersine kaynaklık eden bilim dallarından birini de coğrafya bilimi oluşturmaktadır. Bu çalışmanın amacı sosyal bilgiler öğretmen adaylarının coğrafya biliminin alt dallarından biri olan “Beşeri Coğrafya” dersine yönelik tutumlarını incelemektir. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının, sosyal bilgiler lisans programında yer alan derslerden biri olan Beşeri Coğrafya dersine yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla Kılcan, Çetin, Ablak ve Gürgür (2019) tarafından geliştirilen ve toplam 24 maddeden oluşan “Beşeri Coğrafya Tutum Ölçeği” Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenim gören öğrencilere uygulanmış; sosyal bilgiler öğretmen adaylarının beşeri coğrafya dersine yönelik tutumlarının genel olarak hangi yönde olduğuna, beşeri coğrafya dersine yönelik tutumlarının cinsiyet, genel akademik ortalama (GANO), anne – baba eğitim durumu ve aile ikamet yeri değişkenlerine göre farklılıklarına bakılmıştır. Çalışmada elde edilen veriler SPSS paket programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda sosyal bilgiler öğretmen adaylarının beşeri coğrafya dersine yönelik tutumları cinsiyet ve sınıf değişkenine göre anlamlı farklılık gösterirken; GANO, anne – baba eğitim durumu ve aile ikamet yeri değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermemiştir.Öğe SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ SAHİPOLDUKLARI 21. YÜZYIL BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİDEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ(2020) Ablak, Selman21. Yüzyıl değişim ve yeniliklerin çok hızlı yaşandığı bir çağ olarak bizi karşılamaktadır.\rBu yönüyle içinde bulunulan bu çağa uyum sağlamak ve çağı yakalayabilmek adına\rinsanlar sürekli bir değişim ve yenilenme ihtiyacı içindedirler. Bu ihtiyaç her geçen gün\ryeni bilgi ve becerileri de gerekli kılmaktadır. Bireylerin bilgi ve beceri edinmeleri\ryolunda ise eğitim-öğretim faaliyetlerinin misyonu hemen her kesim tarafından kabul\redilmektedir. Çünkü eğitim-öğretim faaliyetleri aracılığıyla bireyler çağın gerektirdiği\rbilgi ve becerilerle donatılmaktadırlar. Söz konusu çağı yakalayabilmek adına gerekli\rolan “eleştirel düşünme, yaratıcılık, dijital okuryazarlık, işbirşiği vb. 21. Yüzyıl\rbecerilerini edinme olunca eğitimin etkisi daha belirgin bir şekilde ortaya çıkmaktadır.\rGünümüzde hemen her ülke vatandaşlarının 21. Yüzyıl becerileri olarak tanımlanan\rbecerilere sahip olması beklentisini taşımaktadır. Bu beklentiyi yerine getirmek adına da\reğitim-öğretim faaliyetleri aracılığıyla bu becerileri bireylere kazandırmaya\rçalışmaktadır. Türkiye açısından bakıldığında da benzer bir beklenti bizi karşılamaktadır.\rBuradan hareketle 21. Yüzyıl başıyla birlikte Türk eğitim sistemi içinde etkin yer edinen\rbeceri eğitiminin yeni bir boyutu olarak kabul edebileceğimiz 21. Yüzyıl becerilerini\rbireylere kazandırma her geçen gün önemini artırmaktadır. Eğitim öğretim faaliyetleri\rkapsamında okul sisteminin merkezinde yer alacak olan öğretmen adaylarının 21. Yüzyıl becerilerine sahip olma durumlarının belirlenmesi bu noktada önem arz etmektedir. Bu\raraştırmada da sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sahip oldukları 21. Yüzyıl becerileri\rçeşitli değişkenler açısından belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada veri toplama\ramacıyla Çevik ve Şentürk (2019) tarafından geliştirilen “Çok Boyutlu 21. Yüzyıl\rBecerileri Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS paket programı\rkullanılmıştır. Araştırma sonucunda araştırmaya katılım gösteren sosyal bilgiler\röğretmen adaylarının 21. Yüzyıl becerilerine çalışma genelinde “yeterli seviye” ve “çok\riyi seviye” düzeyinde sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Öte yandan araştırma\rsonucunda sosyal bilgiler öğretmen adaylarının 21.Yüzyıl becerilerine sahip olmalarında\rsınıf düzeylerinin etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.