Yazar "Arslan, Rahim" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 16 / 16
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Alternatif Sayısının Çok Kriterli Karar Verme Yöntemlerinin Sonuçlarına Etkisi(Bartın Üniversitesi, 2018) Arslan, Rahim; Bircan, HüdaverdiAynı seçim ya da sıralama problemlerinde birden fazla ÇKKV yöntemi kullanılabilmekte, kullanılan yöntemlerin sonuçları farklılıklar gösterebilmektedir. Çünkü yöntemlerin kullanım amaçları farklıdır. Yöntemlerden bazıları alternatifleri belirli referans noktasına uzaklığa göre, bazıları ise alternatifleri kriterlerin üstünlüklerine göre sıralamaktadır. Böyle bir durumda hangi ÇKKV yönteminin uygulanmasının doğru olacağı çözüm bekleyen bir sorundur. Bu soruna çözüm önermek amacıyla çalışmada TOPSIS, GİA, VIKOR, COPRAS, MOORA, MOORA Referans Nokta ve ARAS yöntemleriyle OECD üyesi 23 ülke ilk olarak sıralanmıştır. Daha sonra 23 ülke arasından 12 ülke rastgele seçilmiş, seçilen 12 ülke bu yöntemlerle tekrar sıralandığında ülkelerin üstünlüğünü koruyup koruyamadığı incelenmiştir. Uygulama sonucunda ARAS, MOORA, COPRAS yöntemlerinden elde edilen sonuçlara göre rastgele seçilen 12 alternatifin ilk üstünlüğünü koruduğu görülmüştür. Dolayısıyla bu üç yöntemin alternatifleri kriter üstünlüğüne göre sıralama yaptığı sonucuna ulaşılmıştır. TOPSIS, GİA, VIKOR, MOORA Referans Nokta yöntemlerinde ilk sıralamaya göre ikinci sıralamada üstünlüğün kısmen bozulduğu görülmüştür. Bunun nedenlerinden birinin bu yöntemlerin çözüm adımında yer alan fark işlemi olduğu tespit edilmiştir. Dolayısıyla bu yöntemlerin alternatifleri üstünlüklerine göre sıralamada değil, referans olarak alınan bir noktaya uzaklıklarına göre sıralamada kullanılmasının daha tutarlı olacağı belirlenmiştirÖğe Aras ve Copras Yöntemleriyle Yozgat İlinde Kurulabilecek Biyogaz, Kompost, Vermikompost Tesislerinin Optimallik Sıralaması(2018) Arslan, Rahim; Bircan, Hüdaverdi; Eleroğlu, HasanNüfus ve insan ihtiyaçlarının en hızlı arttığı günümüzde doğal kaynakların verimlikullanımı önem kazanmış, kaynaklara ek olarak enerji dönüşüm sistemleri geliştirilmeyebaşlanmıştır. Gelişmiş ülkeler de bu kapsamda atık maddelerin değerlendirilmesiteknolojilerine yönelmişlerdir. Atık maddelerden enerji elde edilmesi kıt kaynaklaraönemli ölçüde destek sağlamış, ülkemizde de bu kapsamda önemli projeler hayatageçirilmeye başlamıştır. Bu önemli adıma katkı sağlamak amacıyla Yozgat ilindekurulabilecek biyogaz, kompost ve vermikompost üretim tesislerinin yatırıma uygunluksıralaması, çok kriterli bir karar verme problemi olarak ele alınmıştır. Bu tesisler atıklarıngeri dönüşümüne yönelik yapılan ön fizibilite çalışması neticesinde belirlenmiştir. Buçalışmada bu tesislere ait kriterler dikkate alınarak optimal uygunluk sıralamasıyapılmıştır. Sıralamada ARAS ve COPRAS yöntemleri kullanılmıştır. Yatırımcılar içinkurulabilecek tesis kümelerinin sıralamasında önerilen ilk üç sıralama şu şekilde eldeedilmiştir; Biyogaz kümeleri: 8. Küme (Kaymakam Kemal Bey Mahallesi, Çayır Cd.,66400 Boğazlıyan/Yozgat), 11. Küme (Başalan, 66500 Başalan Köyü/Çekerek/Yozgat),15. Küme (66700 İkikara Köyü/Sorgun/Yozgat); Kompost Optimal Kümeleri: 5. Küme(Sırçalı, 66400 Sırçalı Belediyesi/Boğazlıyan/Yozgat), 9. Küme (Sarıkent, 66800 SarıkentKöyü/Şefaatli/Yozgat), 3. Küme (66700 Karalık Köyü/Sorgun/Yozgat); VermikompostOptimal Kümeleri: 2. Küme (Sarınınören, 66000 Sarınınören Köyü/YozgatMerkez/Yozgat), 3. Küme (Karlı, 66900 Karlı Köyü/Yerköy/Yozgat).Öğe Çok Kriterli Karar Verme Teknikleriyle Elde Edilen Sonuçların Copeland Yöntemiyle Birleştirilmesi ve Karşılaştırılması(2020) Arslan, Rahim; Bircan, HüdaverdiÇok kriterli karar verme yöntemleri (ÇKKV), belirli ölçütler doğrultusunda birçok alanda karar verme problemlerinin çözümünde, alternatiflerin sıralanmasında ve en iyi alternatifin seçilmesinde kullanılmaktadır. Aynı seçim ya da sıralama problemlerinde birden fazla ÇKKV yöntemi kullanılabilmekte, kullanılan yöntemlerin sonuçları farklılıklar gösterebilmektedir. Böyle bir durumda sonuçların ortak bir çözüm olarak sunulması karar alınmasına kolaylık sağlayacaktır.Bu çalışmada aynı amaca hizmet eden TOPSIS, GİA, VIKOR ve MOORA referans nokta yöntemlerinden elde edilen sıralama sonuçları Copeland yöntemiyle birleştirilmiş ve tek bir sıralama haline getirilmiştir. Birleştirilen sonuç, COPRAS, MOORA ve ARAS yöntemlerinden elde edilen sonuçlar ile de karşılaştırılmış ve güvenirliği test edilmiştir. Yöntemlerde OECD üyesi 23 ülke alternatif olarak alınmıştır. Dünya Bankası veri tabanından elde edilen, genel kabul görmüş beş kriter bu ülkelerin sıralanmasında kullanılmıştır. Kendi aralarında yüksek korelasyona sahip TOPSIS, GİA ve VIKOR yöntemlerinin sonuçları, birleştirilen sonuçlarla aynı derecede yüksek korelasyona sahiptir. MOORA Referans nokta yöntemi ise hem birleştirilen yöntemler arasında hem de birleşik sıralama sonuçlarıyla düşük uyuma sahiptir. Aynı zamanda birleştirilmeye dahil edilmeyen COPRAS, MOORA ve ARAS yöntemlerinden elde edilen sonuçların hesaplanan birleşik sıralamayla yüksek derecede uyumlu olduğu görülmüştür. Dolayısıyla birleştirme işleminin, belirli referans değerine göre sıralama yapan yöntemleri belirli referans değerinden etkilenmeyerek sıralama yapan yöntemlere yaklaştırdığı söylenebilir.Öğe Çok Kriterli Karar Verme Yöntemlerinin Karşılaştırılması Ve Bütünleştirilmesi: OECD Verileri Üzerine Bir Uygulama(Sivas Cumhuriyet Üniversitesi-Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018) Arslan, Rahim; Bircan, HüdaverdiÇok kriterli karar verme yöntemleri (ÇKKV), birçok alanda karar verme problemlerinin çözümünde, belirli ölçütler doğrultusunda alternatiflerin sıralanmasında, en iyi alternatifin seçilmesinde kullanılmaktadır. Aynı seçim ya da sıralama problemlerinde birden fazla ÇKKV yöntemi kullanılabilmekte, kullanılan yöntemlerin sonuçları farklılıklar gösterebilmektedir. Kullanım amacına göre bu yöntemlerden bazıları alternatifleri belirli referans noktasına uzaklığa göre, bazıları ise alternatifleri kriterlerin üstünlüklerine göre sıralamaktadır. Birçok çalışmada amacı farklı olan yöntemler aynı amaç için kullanılmakta, bununla birlikte aynı amaca hizmet edip farklı sıralama sonuçları sunan yöntemlerin hangisinin kullanılacağı da ayrı bir sorun olarak karşımıza çıkmaktadır. Böyle bir durumda hangi ÇKKV yönteminin uygulanmasının doğru olacağı ve birden fazla yöntem uygulandığında sonuçlarının ortak bir çözüm olarak sunulması çözüm bekleyen bir sorundur. Bu çalışmanın uygulama kısmı üç aşamadan oluşmaktadır. Çalışmanın üç aşamasında da OECD üyesi 23 ülkeye ait veriler kullanılmıştır. Dünya Bankası veri tabanından elde edilen, genel kabul görmüş beş kriter bu ülkelerin sıralanmasında kullanılmıştır. Çalışmada ilk olarak ÇKKV yöntemlerinin en çok kullanılan normalizasyon tekniklerine duyarlılığı incelenmiştir. Karekök, toplamsal, maksimum-minimum ve maksimum olmak üzere 4 normalizasyon tekniği verileri ölçeklendirmede kullanılmıştır. TOPSIS, Gri İlişkisel Analiz, VIKOR, Copras, MOORA, MOORA Referans Nokta ve ARAS yöntemlerinin çözüm adımları bu normalizasyon tekniklerine göre uygulanmış ve ardından her bir yöntemin kullanımında yer alan normalizasyon tekniğinden elde edilen sıralama ile diğer 3 normalizasyon tekniğinden elde edilen sıralama sonuçları karşılaştırılmıştır. Fark alma işlemi yapılmadan normalizasyon işlemi yapılan TOPSIS, COPRAS, MOORA, yöntemleri maks-min normalizasyon tekniği hariç diğer normalizasyon teknikleriyle uyumlu sonuçlar vermiştir. Bu 3 yöntem sonuçlarının maks-min tekniğine göre ise ters ilişkili olduğu gözlemlenmiştir. GİA ve ARAS yöntemlerinden elde edilen sonuçlar 4 normalizasyon tekniğinden elde edilen sıralama sonuçlarına uyumludur. VIKOR yöntemi sıralama sonuçları ise karşılaştırıldığı 3 normalizasyon tekniği ile ters ilişkilidir. xii Uygulamanın ikinci aşamasında, TOPSIS, GİA, VIKOR, COPRAS, MOORA, MOORA Referans Nokta ve ARAS yöntemleriyle 23 alternatif ilk olarak sıralanmış, bu 23 alternatif arasından ve aynı kriterlere göre rastgele seçilen 12 alternatifin bu yöntemlerle tekrar sıralandığında üstünlüğünü koruyup koruyamadığı incelenmiştir. ARAS, MOORA, COPRAS yöntemlerinden elde edilen sonuçlara göre rastgele seçilen 12 alternatifin ilk üstünlüğünü tamamen koruduğu görülmüştür. Dolayısıyla bu üç yöntemin alternatif sayısına göre değil kriter üstünlüğüne göre sıralama yaptığı sonucuna ulaşılmıştır. TOPSIS, GİA, VIKOR, MOORA Referans Nokta yöntemlerinde ilk sıralamaya göre ikinci sıralamada üstünlüğün kısmen bozulduğu görülmüştür. Bunun nedeni olarak bu yöntemlerin çözüm adımında yer alan fark işlemi olduğu tespit edilmiştir. Dolayısıyla bu yöntemlerin alternatifleri üstünlüklerine göre sıralamada değil, referans olarak alınan bir noktaya uzaklıklarına göre sıralanmada kullanılması gerektiği belirlenmiştir. Uygulamanın üçüncü bölümünde ise, çalışmanın ikinci aşamasında gösterildiği üzere, aynı amaca hizmet eden TOPSIS, GİA, VIKOR ve MOORA referans nokta yöntemlerinden elde edilen sıralama sonuçları Copeland yöntemiyle bütünleştirilerek ortak sıralama haline getirilmiştir. Kendi aralarında yüksek korelasyona sahip TOPSIS, GİA ve VIKOR yöntemlerinin sonuçları, bütünleştirilmiş sonuçlarla aynı derecede yüksek korelasyona sahiptir. Yöntemler arasında düşük uyuma sahip MOORA Referans nokta yöntemi ise bütünleşik sıralama sonuçlarıyla düşük uyuma sahiptir. Aynı zamanda bütünleştirmeye dahil edilmeyen COPRAS, MOORA ve ARAS yöntemlerinden elde edilen sonuçların hesaplanan bütünleşik sıralamayla yüksek derecede uyumlu olduğu görülmüştür. Dolayısıyla bütünleştirme işleminin belirli referans değerine göre sıralama yapan yöntemleri belirli referans değerinden etkilenmeyerek sıralama yapan yöntemlere yaklaştırdığı söylenebilir.Öğe Covid-19 Ortamında Yüz Yüze Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi(2022) Demir, Gülay; Arslan, RahimCovid-19 salgını tüm dünyada sosyal hayatın tüm aşamalarını olumsuz şekilde etkilemiştir. Özellikle yakın temas nedeniyle bulaşı riskinin en fazla olduğu ortamlardan biri olan eğitim kurumları ilk tedbirlerin uygulandığı alanlar olmuştur. Bu kapsamda YÖK tarafından Mart 2019’dan itibaren tüm üniversitelerde uzaktan eğitim kararı alınmıştır. Geniş çaplı tedbirlerin alınması ve aşı uygulaması ile salgının kısmen kontrol altına alınması ile birlikte 2021 güz döneminde birçok üniversitede yüz yüze eğitime tekrar başlanmıştır. Maske-mesafe-temizlik ilkeleri doğrultusunda öğrenciler salgın döneminde yüz yüze eğitime uyum sağlamaya çalışmışlardır. Böyle bir ortamda öğrencilerin yaşadıkları kaygılardan hareketle, bu çalışmada öğrencilerin salgın ortamında yüz yüze eğitime yönelik tutumlarının belirlenmesi amacıyla ölçek geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla ilk aşamada 30 maddeden oluşan taslak ölçek oluşturulmuştur. Ölçeğe ilişkin KMO değeri 0.884 ve küresellik testi anlamlı olarak elde edilmiştir. AFA neticesinde 3 faktörlü, 15 maddelik yapı elde edilmiştir. Bu yapıya ilişkin toplam varyans %64.133, faktör yüklenim değerleri 0.833-0.620 arasında elde edilmiştir. Elde edilen modelin DFA ile doğrulanması yapılmış, GFI 0.935, IFI 0.957, TLI 0.947, CFI 0.957, RMSA 0.061 ve NFI 0.932 olarak elde edilmiştir. Bu değerlerin hepsi kabul aralığında yer almıştır. Aynı şekilde DFA neticesinde maddelerin faktör yüklenim değerleri anlamlı, AVE ve CR değerleri kabul aralığında elde edilmiştir. Ölçeğin güvenirliği için yapılan test-tekrar test, alt-üst gruplara dayalı madde analizi, madde toplam korelasyon testi ve Cronbach Alpha katsayıları kabul aralığında elde edilmiştir.Öğe Cumhuriyet Üniversitesi'nde Uzaktan Eğitimde Sunulan Derslere Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi(Sivas Cumhuriyet University, 2019) Arslan, Rahim; Bircan, HüdaverdiEğitim teknolojilerinin hızla gelişmesi ve eğitim alanında daha sık kullanılması uzaktan eğitim gibi alternatif eğitim ortamlarının da yaygınlaşmasını sağlamıştır. Uzaktan eğitimde sunulan derslerin verimliliğini artırmak, katılımcıların uzaktan eğitime yönelik olumlu tutum kazanmalarını sağlamak için bu ortamlar hakkında neler düşündüklerini ve hissettiklerini bilmek önemlidir. Bu amaçla Cumhuriyet Üniversitesi öğrencilerinin uzaktan eğitimde sunulan öğretime yönelik görüşlerini ortaya çıkaracak bir ölçeğin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Çalışmanın ilk aşamasında oluşturulan 48 maddelik madde havuzundan uzman görüşü doğrultusunda 12 madde çıkarılmıştır. Öğrencilere 36 maddeden oluşan taslak ölçek uygulanmış ve elde edilen veriler analiz edilmiştir. İlk aşamada açıklayıcı faktör analizi uygulanmıştır. KMO değeri 0,962, Barlett testi skoru 23854 (P<0,000) hesaplanmış ve verilerin analize uygun olduğu sonucuna ulaşılmıştır. 36 maddelik taslak ölçekten faktör analiz neticesinde 5 faktörden oluşan 21 maddelik ölçek geliştirilmiştir. Ölçeğe ait açıklanan toplam varyans %63,579, maddelerin faktör yük değerleri 0,514 ile 0,807 arasında hesaplanmıştır. Belirlenen bu faktör yapısının uyumluluğu doğrulayıcı faktör analizi ile teyit edilmiştir. Uyum indeksleri; CMIN/df 4.574, GFI 0.946, IFI 0.952, TLI 0.942, CFI 0.952, RMSA 0.050, NFI 0.940 olarak hesaplanmış ve modelin faktörlerle ve verilerle uyumlu olduğu sonucuna varılmıştır. Ölçeğin güvenirliğine ilişkin Cronbach Alpha değeri 0.906, maddelerin ayırt edicilik gücünü saptamak için yapılan alt üst gruplara dayalı madde analizi anlamlı (P<0,000) olarak hesaplanmıştır. Çalışmanın neticesinde, geliştirilen uzaktan eğitime yönelik ölçeğin geçerli ve güvenilir olduğu kanaatine varılmıştır.Öğe DOĞU VE GÜNEYDOĞU ANADOLU BÖLGELERİNDEKİ HAVALİMANLARININ CIRITIC TEMELLİ WASPAS YÖNTEMİ İLE SIRALANMASI(Sivas İktisadi ve İdari Akademik Araştırmacılar Derneği, 2021) Arslan, RahimUlaşımda zaman kaybını en aza indiren hava yolu taşımacılığı, ülkelerin ticari, kültürel faaliyetlerinde büyük önem arz etmektedir. Özellikle stratejik avantajların da bir göstergesi haline gelen havalimanı kapasiteleri, ülkeler arasında bir rekabet unsuru haline gelmiştir. Ülkemizde de özellikle son yıllarda hava yolu taşımacılığına büyük önem verilmiş, daha önce havalimanı bulunmayan illere bu kapsamda yatırımlar yapılmıştır. Bu sayede bölgeler arası ticaretin, kültürel faaliyetlerin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Ayrıca bölgeler arası ekonomik kalkınma eşitlenmeye çalışılmıştır. Bu çalışmada Doğu ve Güneydoğu bölgelerinde faaliyet gösteren 20 havalimanını performanslarına göre sıralanmıştır. Çalışmada 20 havalimanına ait 4 kriterin 2020 yılı verileri kullanılmıştır. İlk olarak çok kriterli karar verme tekniklerinden CIRITIC yöntemi ile kriterler ağırlıklandırılmıştır. Bu yöntemden elde edilen sonuçlara göre kriterlerin önem düzeyleri birbirine yakın çıkmıştır (0,26-0,24). Önem düzeyleri WASPAS yöntemine entegre edilerek havalimanları sıralanmıştır. Sıralama sonuçlarına göre yoğun nüfusa sahip Gaziantep, Diyarbakır ve Van Ferit Melen havalimanları ilk sırada, nüfus yoğunluğu az ve olumsuz coğrafi koşullara sahip Hakkâri Yüksekova Selahaddin Eyyubi, Bingöl gibi havalimanları son sırada yer almıştır.Öğe Ortaöğretim öğrencilerinin akıllı tahta kullanımına yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi, güvenirlik ve geçerlik çalışması: Sivas ili uygulaması(Cumhuriyet Üniversitesi, 2014) Arslan, Rahim; Bircan, HüdaverdiBu çalışma kapsamında, ortaöğretim öğrencilerinin yeni bir öğretim teknolojisi olan akıllı tahtaları kullanımına yönelik tutum ölçeği geliştirilmiştir. Uygulamaya dönük bu çalışmada Ortaöğretim Öğrencilerinin Akıllı Tahta Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeği'ne ilişkin korelasyona dayalı madde analizi ve t testine dayalı madde analizi yapılmıştır. Ölçeğin güvenirlik çalışması kapsamında test-tekrar test yöntemi uygulamaları yapılmış, ölçeğe uygulanan iç tutarlılık analizinde alt boyutlarına ait Cronbach ? değerlerinin 0,533 ile 0,905 arasında değer aldığı ve ölçeğin toplam Cronbach ? değeri ise 0,940 olarak hesaplanmıştır. Taslak ölçeği faktör analizine tabi tutmadan önce faktör analizine uygunluğunun belirlenmesi için Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) ölçütü hesaplanmış (KMO istatistik değeri 0,940) ve Bartlett(B=6256,03 ; p<0,001) testi yapılmıştır. Faktör analizi yapılarak ölçeğin yapı geçerliği ortaya konulmuştur. Faktör analizi neticesinde ölçek varyansının % 56,617'sını temsil eden 6 faktör elde edilmiştir. Faktörlerin değerlerinin ise 0,454 ile 0,821 arasında değer aldığı belirlenmiştir. Bu çalışmanın neticesinde 6 faktöre dengeli biçimde dağılım gösteren 36 maddelik bir ölçek geliştirilmiştir.Elde edilen bulgular neticesinde 'Ortaöğretim Öğrencilerinin Akıllı Tahta Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeği'nin alanında kullanılabilecek güvenilir ve geçerli bir ölçme aracı olduğu söylenebilir. Anahtar Kelimeler: Akıllı Tahta Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeği, Eğitimde Teknoloji Uygulamaları, FATİH Projesi, Geçerlik, GüvenirlikÖğe SAĞLIK ÇALIŞANLARININ COVİD 19 SÜRECİ YÖNETİMİNE YÖNELİK TUTUMLARI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ(Hüdaverdi BİRCAN, 2021) Arslan, Rahim; Sarı, AyşeDünya Sağlık Örgütü’nün Covid 19 virüsünü pandemi ilan etmesiyle birlikte dünyada ve ülkemizde salgın yönetimine ilişkin çok boyutlu kaygı yaşanmış, sürecin nasıl yönetileceğine ilişkin hızlı kararlar alınmak durumunda kalınmıştır. Karar sürecinde sağlık çalışanlarının organizasyonu ve yaşadığı sorunların boyutları farklı bir önem arz etmiştir. Çalışmada, bu zorlu süreç içerisinde en ön safta yer alan Sağlık Çalışanlarının Covid 19 Sürecinin Yönetimine Yönelik Tutumlarının değerlendirilmesi amacıyla bir ölçek geliştirilmesi amaçlanmıştır. 35 madde içeren taslak ölçek 5 farklı birimde çalışan sağlık personeline uygulanmıştır. Açıklayıcı faktör analizi neticesinde 4 faktörden oluşan 20 maddelik ölçek elde edilmiştir. Elde edilen 4 faktörlü yapının uyumluluğu doğrulayıcı faktör analizi ile kontrol edilmiştir. Analiz neticesinde modelin oluşturulan faktörlerle uyumlu olduğu görülmüştür. Ölçeğin güvenirliği için maddelerin Cronbach Alpha, madde-toplam korelasyon katsayısı ve madde ayırt edicilik indeksleri hesaplanmıştır. Elde edilen ölçeğin geçerli ve güvenilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Faktör ortalamalarına göre sağlık çalışanları, özlük haklarında yapılan iyileştirmelerden ve salgın sürecinin yönetiminden memnun değildirler. Ayrıca sağlık çalışanları Covid 19’un kendilerine bulaşmasından ve yakınlarına bulaştırmaktan dolayı yüksek kaygı yaşamaktadırlar.Öğe SAĞLIK EĞİTİMİ ALAN ÖĞRENCİLERİN COVİD-19 SALGININA YÖNELİK ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ(Sivas Cumhuriyet University, 2020) Arslan, Rahim; Filiz, MustafaBu çalışma, sağlık eğitimi alan öğrencilerin Covid-19 ile ilgili bilgi, tutum ve davranışlarını belirlemek ve literatüre katkı sağlamak amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın ilk aşamasında oluşturulan 47 maddelik madde havuzundan uzman görüşü doğrultusunda 10 madde çıkarılmıştır. Öğrencilere 37 maddeden oluşan taslak ölçek uygulanmış ve elde edilen veriler analiz edilmiştir. İlk aşamada açımlayıcı faktör analizi uygulanmıştır. KMO değeri 0,807, Barlett testi skoru 3517,143 (p<0,000) olarak hesaplanmış ve verilerin analize uygun olduğu sonucuna ulaşılmıştır. 36 maddelik taslak ölçekten faktör analiz neticesinde 5 faktörden oluşan 20 maddelik ölçek geliştirilmiştir. Ölçeğe ait açıklanan toplam varyans %63,008, maddelerin faktör yük değerleri 0,501 ile 0,875 arasında hesaplanmıştır. Belirlenen bu faktör yapısının uyumluluğu doğrulayıcı faktör analizi ile teyit edilmiştir. Uyum indeksleri; χ2/df=3,156, GFI=0,947, IFI=0,922, TLI=0,904, CFI=0,922, RMSEA=0,049, NFI=0,900 olarak hesaplanmış ve modelin verilerle uyumlu olduğu sonucuna varılmıştır. Ölçeğin güvenirliğine ilişkin Cronbach Alpha değeri 0,848, aynı şekilde Cronbach Alpha değeri Faktör 1 için 0,886, Faktör 2 için 0,760, Faktör 3 için 0,827, Faktör 4 için 0,688, Faktör 5 için 0,673 olarak hesaplanmıştır. Çalışmanın neticesinde, geliştirilen Sağlık Eğitimi Alan Öğrencilerin Covid-19 Salgınına Yönelik tutum ölçeğinin geçerli ve güvenilir olduğu kanaatine varılmıştır.Öğe SALGIN DÖNEMİNDE UYGULANAN UZAKTAN EĞİTİME YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİ GELİŞTİRİLMESİ(2021) Arslan, RahimCovid 19 salgını tüm milletleri vesosyal hayatın tüm aşamalarını olumsuz şekildeetkilemiştir. Bulaşma şeklinin yakın temasolması nedeniyle özellikle toplu haldebulunulması gereken eğitim ortamları en riskliyerler olarak kabul edilmiş ve ilk tedbirler bualanlarda alınmıştır. Bu kapsamda YÖKtarafından tüm üniversitelerde uzaktan eğitimegeçilmiştir. Daha önceki uzaktan eğitimlerdenfarklı olarak, salgın döneminde hem öğrencilerhem de öğretim üyeleri çeşitli nedenlerdendolayı birçok olumsuzluklarla karşılaşmışlardır.Bu çalışmada da Sivas CumhuriyetÜniversitesi’nde öğrenim gören öğrencilerinsalgın döneminde uygulanan online eğitimeyönelik tutumlarını ölçmek için geçerli vegüvenilir bir ölçek geliştirilmesi amaçlanmıştır.Bu amaçla ilk aşamada 35 maddeden oluşantaslak ölçek oluşturulmuştur. Taslak ölçeğeuygulanan AFA sonucunda beş faktörden oluşan21 maddelik ölçek elde edilmiştir. Modelinuyumluluğu doğrulayıcı faktör analizi ile testedilmiş, uyum indeksleri kabul aralığındabulunmuştur. Test tekrar test sonuçları ve alt üstgruplara dayalı madde analizi anlamlı olarakelde edilmiştir. Ayrıca ölçeğin Cronbach Alphadeğeri 0.884, alt faktörlerin Cronbach Alphadeğeri 0.884-0.658 aralığında hesaplanmıştır.Öğe Sensitivity Analysis in Multi-Criterion Decision-Making Problems(2022) Demir, Gülay; Arslan, RahimThe aim of this study is to propose a model of stability and sensitivity for the studies used in the implementation of multi-criteria decision making (MCDM). In this context, it is proposed to use the steps \"sensitivity analysis based on the variation of criterion weight, sensitivity analysis based on sequence reversal feature and comparison analysis with results from different sorting methods\" for stability and sensitivity analysis. In the implementation part of the method, the Fragile Five countries were used as criteria for the unemployment rate, state budget, GDP growth, inflation, current account balance, risk premium for these countries. The criteria were weighted with MEREC and the ordering of alternatives was carried out with WISP. In the application phase of the method, it was found that the model was sensitive to changes in weight coefficients with different weights assigned to criteria over 22 scenarios. It has been observed that the model provides valid results in a dynamic environment through 4 different scenarios created in the sequence inversion step of the model. For the reliability of the MEREC-WISP-based model, a ranking comparison was made with some commonly used methods such as PIV, CoCoSo, COPRAS, WEDBA, TOPSIS and SAW and the results were found to have a high correlation.Öğe TR72 Bölgesinde (Kayseri, Sivas ve Yozgat) Tavukçuluk Ürünlerinin Tüketimi Üzerine Medyanın Etkisi(2018) Eleroğlu, Hasan; Bircan, Hüdaverdi; Arslan, RahimBu araştırma; gelişmişlik düzeyi farklı bölgelerde, değişik yaş, gelir, eğitim düzeyi vemeslek gruplarındaki tüketicilerin, etlik piliç eti tüketim tercihleri üzerine medyanınetkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla, Kayseri, Sivas ve Yozgat illerinde(TR 72 Bölgesi) bulunan üç ilde toplam 1350 (Kayseri 500, Sivas 450, Yozgat 400)örnekleme yüz yüze anket uygulaması yapılmıştır. Çalışmada, örnek hacmi ana kitleoranlarına dayalı tek aşamalı basit tesadüfî örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir.Tavukçulukla ilgili olumsuz medya haberlerinin tavukçuluk ürünlerinin tüketimi üzerineetkisinin değişimi TR72 bölgesi bazında incelenmiştir. Tüketicilerin tavukçulukla ilgilihaberleri takip etme oranı bakımından her üç il birbirinden önemli derecede farklılıklargöstermiş olup, genel durumuna bakıldığında bireylerin yaklaşık %75’i, tavukçuluklailgili haberleri takip etmektedir. Etlik piliçlerin beslenmesinin sağlıklı olmadığınıdüşünenlerin oranı ortalama %60,4 olup, bu değer bakımından bölgesel farklılıklarönemli bulunmuştur. Medya haberlerinden etkilenerek tavuk eti tüketimini miktarınıazaltanların oranı %36,1 olup, bu oran bakımından bölgesel farklılıklar önemli olarakgerçekleşmiştir. Son yıllarda et tüketimi tercihleri üzerine medyanın etkisi bölgelere,eğitim düzeyine ve meslek gruplarına göre farklılık göstermiştir. Tavuk eti tüketiminietkileyen faktörler bakımından ise bölgelere, eğitim düzeyine, meslek gruplarına ve gelirgruplarına göre önemli farklılıkla hesaplanmıştır. Tavukçuluk sektörü hakkında medyadaçıkan olumsuz haberlerin bu alanda pazarlama sorunları oluşturacak düzeyde etkiliolduğu, tüketicilerin bu haberleri yüksek oranda takip ettiği, buna karşılık yine medyaaraçları kullanılarak daha etkin tanıtım ve bilgilendirmenin yapılması gerektiği sonucunavarılmıştır.Öğe UZAKTAN EĞİTİME YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ: CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ(2019) Arslan, Rahim; Bircan, Hüdaverdi; Eleroğlu, HasanEğitim teknolojilerindeki hızlı gelişim ve bu teknolojilerin eğitim ortamlarında etkin olarak kullanılması, mekan ve zaman özgürlüğü sağlayan alternatif eğitim ortamlarının yaygınlaşmasını sağlamıştır. Bu alternatiflerden en önemlisini uzaktan eğitim ortamları oluşturmuştur. Uzaktan eğitimde sunulan derslerin verimliliğini artırmak ve uzaktan eğitime yönelik olumlu tutum kazanmalarını sağlamak için katılımcıların bu ortamlar hakkında neler düşündüklerini ve hissettiklerini bilmek önemlidir. Bu çalışmada Cumhuriyet Üniversitesi öğrencilerinin uzaktan eğitimde sunulan öğretime yönelik görüşlerini ortaya çıkaracak bir ölçeğin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Çalışmanın ilk aşamasında oluşturulan 48 maddelik madde havuzundan uzman görüşü doğrultusunda 12 madde çıkarılmıştır. Öğrencilere 36 maddeden oluşan taslak ölçek uygulanmış ve elde edilen veriler analiz edilmiştir. İlk aşamada açımlayıcı faktör analizi uygulanmıştır. KMO değeri 0,962, Barlett testi skoru 23854 (p<0,000) olarak hesaplanmış ve verilerin analize uygun olduğu sonucuna ulaşılmıştır. 36 maddelik taslak ölçekten faktör analiz neticesinde 5 faktörden oluşan 21 maddelik ölçek geliştirilmiştir. Ölçeğe ait açıklanan toplam varyans %63,579, maddelerin faktör yük değerleri 0,514 ile 0,807 arasında hesaplanmıştır. Belirlenen bu faktör yapısının uyumluluğu doğrulayıcı faktör analizi ile teyit edilmiştir. Uyum indeksleri; ?2/df=4,574, GFI=0,946, IFI=0,952, TLI=0,942, CFI=0,952, RMSEA=0,050, NFI=0,940 olarak hesaplanmış ve modelin verilerle uyumlu olduğu sonucuna varılmıştır. Ölçeğin güvenirliğine ilişkin Cronbach Alpha değeri 0,906, aynı şekilde Cronbach Alpha değeri Faktör 1 için 0,869, Faktör 2 için 0,807, Faktör 3 için 0,27, Faktör 4 için 0,76, Faktör 5 için 0,701 olarak hesaplanmıştır. Çalışmanın neticesinde, geliştirilen uzaktan eğitime yönelik tutum ölçeğinin geçerli ve güvenilir olduğu kanaatine varılmıştır.Öğe Veri Zarflama Analizi ve ENTROPY Temelli TOPSIS Yöntemi ile Doğu Anadolu Bölgesi Hastanelerinin Etkinlik Analizi(Artvin Çoruh Üniversitesi, 2021) Arslan, Rahim; Filiz, MustafaBu çalışmada amaç, bölgesel düzeyde hastanelerin etkinlik ve performans değerlendirmesini yapmaktır. Çalışmada Doğu Anadolu bölgesinde faaliyet gösteren 100 yatak ve üstü kapasiteye sahip Sağlık Bakanlığına bağlı 17 devlet hastanesi, 5 eğitim araştırma hastenasi ve 3 dal hastanesi olmak üzere 25 kamu hastanesinin 2017 yılına ait verileri kullanılmıştır. Hastaneler kendi grupları içerisinde değerlendirilmiş, etkinlik analizi için Veri Zarflama Yöntemi, performans analizi için ENTROPY temelli TOPSIS yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre çalışmada değerlendirilen 17 devlet hastanesinden 11 tanesinin, 5 eğitim araştırma hastanesinden 1 tanesinin etkin çalışmadığı, 3 dal hastanesinin de etkin çalıştığı görülmüştür. Devlet hastanelerin etkinlik puanının %89,36 ile %100 arasında olduğu, eğitim araştırma hastanelerinin etkinlik skorlarının ise %97,73 ile %100 aralığında olduğu görülmüştür. Etkinlik puanı ile performans sıralamasının birbirine paralellik gösterdiği görülmüştür. Etkin olarak faaliyet gösteren hastanelerin performans sıralamasının ilk sıralarda yer aldığı, etkin olarak faaliyet göstermeyen hastanelerin ise performans sıralamasında son sıralarda yer aldığı görülmüştür.Öğe Yozgat İl Merkezinde Yumurta ve Tavuk eti Tüketimi Üzerine Etki Eden Faktörler(2018) Eleroğlu, Hasan; Bircan, Hüdaverdi; Arslan, RahimBu çalışmada, Yozgat kent merkezinde yumurta ve tavuk eti tüketimi üzerine etki eden faktörleri belirlemek amacıyla 403 aile ile yüz yüze anket uygulaması yapılmıştır. Örnek hacmi ana kitle oranlarına dayalı kümelendirilmemiş tek aşamalı basit tesadüfî olasılık örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Katılımcıların %87.8’i aktif yaş grubu olarak kabul edilen 18-54 yaş aralığında yer almaktadır. Lise ve yüksekokul mezunlarının toplamı %64 olarak bulunmuştur. Aylık gıda gideri bakımından gelir grupları arasında gözlenen farklılık önemli (P<0.001), ortalama aylık gıda gideri 370.54 TL olarak hesaplanmıştır. Aylık gıda giderleri içerisinde tavuk ürünlerinin oranı bakımından da gelir grupları arasında önemli (P<0.001) farklılıklar belirlenmiş olup, katılımcıların ortalaması %14.10 olarak belirlenmiştir. Aylık hane halkı yumurta tüketim değerleri bakımından gelir gruplarında gözlenen farklılık önemli (P<0.001), hane halkı aylık ortalama yumurta tüketimi 34.18 adet/ay, kişi başına yıllık yumurta tüketimi 130.49 adet/yıl olarak hesaplanmıştır. Aylık hane halkı tavuk eti tüketim değerleri bakımından gelir grupları arasında gözlenen farklılık (P<0.01) önemli bulunmuş, aylık hane halkı tavuk eti tüketimi ortalama 3.58 kg/ay olmasına karşılık, kişi başı yıllık tavuk eti tüketim değeri ortalama olarak 20.63 kg/yıl olarak belirlenmiştir. Tavuk eti tüketimi üzerine aile gelir seviyesi, aile birey sayısı ve meslek grupları etkili olurken, yumurta tüketimi üzerine bu faktörler ile birlikte eğitim düzeyleri de etkili olmuştur.