Seyyid Ahmed Muhtâr Belhî Hayatı, Eserleri ve Tasavvufî Görüşleri
Abstract
Osmanlı’nın son ve Cumhuriyetin ilk yıllarında yaşamış olan, hem HamzavîMelâmîliğinin son temsilcisi hem de Murâd Buhârî Dergâhı’nın son Nakşbendî
postnişîni olan Seyyid Ahmed Muhtâr Belhî’nin hayatı, eserleri ve tasavvufî
görüşlerini incelediğimiz tezimiz, Horasan’dan Anadolu topraklarına intikal eden
tasavvufta melâmet ekolünün tarihten süzülerek aldığı son şeklini ortaya
koymaktadır.
Seyyid Ahmed Muhtâr, yaşadığı dönemin önemli sûfîlerinden kabul edilen ve
bir süre de Özkend melikliği yapan Seyyid Burhâneddin Kılıç’ın soyundan gelen,
Belh’den Anadolu’ya göç edip ve İstanbul’da Sultan Abdülaziz Han tarafından
himâye edilen, Murâd Buhârî Dergâhı’nda yeni bir çevre ve çehre ile ilmî ve
tasavvufî faaliyetlerde bulunan Nakşibendî-Mevlevî Seyyid Süleyman Kundûzî’nin
torunu ve Nakşibendî-Mevlevî irfânını Melâmîlik çatısı altında hikmet merkezli bir
sûfî anlayışı ile bütünleştirmiş olan Seyyid Abdülkâdir Belhî’nin oğludur.
Seyyid Ahmed Muhtâr, rüştiyede okuyan bir talebe, geçimini memurluktan
sağlayan bir âile reisi, iyi derecede yabancı dil bilen batı ve doğu kültürüne âşina bir
entellektüel, yaptığı tercümelerle ilim dünyasına katkı sağlayan bir mütercim, âyin-i
şerifleri icrâ ve içerik olarak takip eden bir Mevlevî, İstanbul’un en önemli mânevî
müesseselerinden Murâd Buhârî Dergâhı’nın son Nakşbendî şeyhi olan çok yönlü bir
şahsiyettir.
Bu araştırmamızda materyal olarak müellife ait el yazması nüshalar, yazma
eser kütüphanelerinde bulunan eserleri ve diğer müelliflerin eserlerinde geçen ilgili
konuları topladık. Elde edilen eserlerinin ve hayatı ile ilgili bilgilerin incelenmesi
sonucunda, aynı konularla ilgili diğer eserlerle de karşılaştırarak yorumlar yaptık. This thesis in which the life, works and sufi views of Sayyid Ahmad Mukhtar
Balkhi, who was the last representative of hamzavi-melamism and the last
Naqshbandi postnishin of Murâd Bukhârî Dargah and lived in the last years of
Ottoman and in the early years of the Republic were studied, reveals the final form of
the melâmet school which has been filtered from history in Sufism and transferred
from Khorasan to Anatolian lands.
Sayyid Ahmad Mukhtar was grandson of Naqshbandî-Mawlavî Sayyid
Sulaiman al-Qunduzi who was a descendant of Sayyid Burhan al-Din Qılıc, who was
accepted as one of the most important Sufis of his time and who had been the melik
of Özkend for a while and emigrated from Balkh to Anatolia and was patronized by
Soltan Abdolaziz Khan in Istanbul and was engaged in scientific and mystical
activities with a new environment and face in Murad Bukhari Dervish Lodge and son
of Sayyid Abd al-Qadir Balkhi who integrated the Naqshbandi-Mawlavi wisdom into
a wisdom-centered Sufi understanding under the roof of Melâmism.
Sayyid Ahmad Mukhtar was a miscellaneous person who was a student at the
Ottoman Junior high school, a head of family living off being a civil servant, an
intellectual who is familiar with Western and Eastern culture with fluent foreign
languages, a translator who contributes to the scientific world with his translations, a
Mevlevi person who follows the ayin-i sheriffs in execution and content, the last
Naqshbandi sheikh of Murad Bukhari Dargah which was one of the most important
spiritual institutions of Istanbul.
In this research, as a material, manuscript copies of the author, his works in
manuscript libraries and related subjects mentioned in the works of other authors
were obtained. As a result of the analysis of the obtained works and information
about his life, comments were made by comparing them with other works on the
same subjects.