Cemaleddin Afgani’nin Modern İslam Siyaset Düşüncesi
Abstract
Yenilikçi hareketin liderlerinden biri olan Cemaleddin Afgani, İslam
ülkelerinde bu yenilikçi arayışın vücuda geldiği dönemde ortaya çıkan önemli bir
şahsiyettir. Afganistan, İran, Türkiye ve Mısır’ında aralarında yer aldığı pek çok
İslam ülkesine gitmiş olan Afgani, buralarda tecdid mücadelesinde bulunmuştur.
Ortaya çıktığı çağın siyasî ve sosyo-kültürel yapısı irdelendiğinde kimi radikal
çıkışlarda bulunan Afgani, gittiği coğrafyaların fikir ve eylemleri üzerinde önemli
etkiler bırakmıştır. Afgani’nin düşüncelerine dair belirli dönemlerde siyasi güruhlar
tarafından siyasî tercihler açısından olumlu veya olumsuz bir şekilde görüş
değerlendirmeleri olmuşsa da bilimsel anlamda hala tam bir netlik söz konusu
değildir. Bulunduğu coğrafyalardaki siyasi liderlerle fikri anlamda ters düştüğü için
onun fikir ve önerileri tam olarak hayata geçirilmemiş olmakla birlikte nedenleri
yeterince tartışılmamıştır. Ancak her türlü engele rağmen hayatının son yıllarına
kadar mücadelesini devam ettirmiştir.
İslam ülkelerinde yenilikçi hareketin tutunabilmesi ve yaygınlaşabilmesinin
dinin doğru anlaşılması ve doğru yaşanmasıyla mümkün olabileceğin, bunun da önce
eğitim yoluyla gerçekleşebileceğinin farkındadır. Bu nedenle dinî, fikrî ve siyasî
düşüncelerini genelde dinle ve eğitimle ilişkilendirmek veya temellendirmek ihtiyacı
hissetmiş ve bu hissedişini ifadelendirmiştir. Cemaleddin Afghani, one of the leaders of the innovative movement, is an
important figure that emerged in the period when this innovative search came in
Islamic countries. Afgani who has gone to many Islamic countries, like Afghanistan,
Iran, Turkey and Egypt took part in tajdid struggle there. When the political and
socio-cultural structure of the era in which it emerges is examined, the Afghan,
which is in radical exits, has had a significant impact on the ideas and actions of the
geographies he went to. Alyhough there were some positive or negative point of
views made by political figures interms of political choises in certain, periods, there
is still no scientific clarity. His ideas and suggestions were not fully implemented and
also they weren’t discussed enough. As his ideas and ideas were contradictory with
the political leaders in their geographies. However, despite all obstacles, he
continued to struggle until the end of his life.
He is aware that the fact that the innovative movement can be held and spread
in Islamic countries and he is also aware that it can happen only with education
through the correct understanding and experience of religion. For this reason, he felt
the need to relate or base his religious, intellectual and political thoughts on religion
and education and expressed his feelings.