Planlı Kalkınma Döneminde (1963-2018) Çocuk Refahı Alanında Gerçekleştirilen Sosyal Hizmet Çalışmaları Ve Uygulamaları
Abstract
Yeni devletimizin yönetim şekli olarak Cumhuriyetin ilan edilmesiyle birlikte
yeni bir devlet yapılanması da oluşturulmuştur. Bu devlet yapılanmasında, içinde
bulunulan mevcut durumdan dolayı yeni organizasyonların oluşturulması da zorunlu
olmuştur. Bu yapılanmaların oluşturulması ve işlevsellik kazanması ise oldukça
geniş bir zaman diliminde gerçekleşmiştir.
Yeni yönetim ile birlikte benimsenen sosyal devlet anlayışı gereği,
vatandaşların sosyal, ekonomik, kültürel, toplumsal veya psikolojik olarak sorun
yaşamalarını engelleme / engellemeye çalışma yönünde adımlar atılmaya
başlanmıştır. Özellikle birincil derecede öneme sahip kamusal hizmetlerin ihtiyaç
sahiplerine ulaştırılması, üzerinde yoğun çabalar gerektiren çalışmaların ortaya
konulmasını sağlamıştır.
Bir toplumun yönetiminde söz sahibi olan politik belirleyicilerin
benimsedikleri “refah devlet” anlayışına istinaden, ihtiyaç sahibi bireylerin tespit
edilerek muhtaçlık düzeylerine göre sosyal yardımlardan faydalandırılmaları hem
günün refahı hem de gelecek refahı açısından oldukça önem arz etmektedir. Öyle ki,
toplumun çekirdeği konumunda bulunan bireylerin, muhtaçlıklarının ta çocukluk
döneminden itibaren tespit edilerek sosyal hizmet çalışanları tarafından gereğinin
yapılması, başta ekonomi olmak üzere birçok alanda toplumsal gelişmişliği
beraberinde getirecektir. Muhtaçlık yaşayan bireylere ihtiyaçları düzeyinde ulaşılıp
toplumsal yaşama, yetileri doğrultusunda katılımlarını sağlamak, aynı zamanda
toplumsal kalkınma düzeyinde bireyin üstlendiği rolü de karşılayacaktır. Bu nedenle,
kaynakların yeterliliği ölçüsünde sosyal hizmet çalışmalarını yürütmek, yönetim
erklerinin göz ardı edemeyeceği çalışmalar arasındadır. Özellikle toplumsal yapının
en zayıf üyesi olan çocukların muhtaçlık düzeylerine göre gereken ilgiyi
görememeleri, ilerleyen zamanlarda daha büyük sorunlarla yüzleşilmesi
zorunluluğunu ortaya koyacaktır.
Birçok alanında sorun yaşanan bir toplumun yapısının düzetilmesi, devlet
yönetiminde de zaman zaman sorunların yaşanmasına neden olmuştur. Öyle ki
Cumhuriyetin ilk yıllarından çok partili hayata geçişe kadar olan sürede yönetimde
yer alan yönetim kadrosunda büyük değişiklikler yaşanmamıştır. Bu değişikliklerin
x
yaşanmaması da uygulanması düşünülen program / plan / projede stabilize bir
durumun ortaya çıkmasına neden olmuştur.
Çok partili yaşama geçiş ile birlikte yönetim alanında söz sahibi olabilmek
için diğerlerinden farklı yeni fikirlerin ortaya atılması ve benimsenmesi sonucunda
zaman zaman daha faydalı toplumsal işlerin yapıldığı bilinen gerçektir. Bu çerçevede
değerlendirildiğinde Kalkınma Planları’nın oluşturulması da oldukça faydalı
olmuştur. Özellikle ekonomik anlamda toplumsal hizmetlere yapılan harcamaların
etkililiği ve verimliliği açısından bir kontrol mekanizmasının oluştuğu söylenebilir.
Her ne kadar Cumhuriyetin kuruluşundan yaklaşık 40 yıl sonra hazırlansa da hiçbir
şey için geç kalınmadığı görülmüş ve sonraki süreçteki kamusal hizmetlerin
sunumunda memnuniyetin oluşması sağlanmıştır.
İlk olarak 1963 yılında uygulamaya konulan Birinci Kalkınma Planı ile
birlikte kamusal hizmetlerin ihtiyaç sahiplerine ulaştırılmasında yeni ve faydalı bir
adımın atıldığı düşünülmektedir. Bu düşünce zaman zaman ortaya konulan
uygulamalarla da kendini göstermiştir.
Çalışmamızda da Birinci Kalkınma Planı ile birlikte kamusal hizmetlerden en
dezavantajlı konumda bulunan ihtiyaç sahiplerine ulaştırılan hizmetlerin etkinliğinde
görülen çalışmalar ele alınmıştır.
Üç bölümden oluşan çalışmanın ilk bölümünde Kalkınma Planları zamanında
sosyal hizmet alanında (dezavantajlı gruplara yönelik olarak) yapılan yatırım
çalışmalarına; ikinci bölümde Kalkınma Planları zamanında yapılan mevzuat
çalışmalarına (disiplin, personel, malî gibi yönetimle alakalı mevzuat çalışmaları da
yapılmış ancak çalışmamızda yer verilmemiştir) ve son bölümde ise Kalkınma
Planları kapsamında yapılan yatırım ve mevzuat çalışmaları ışığında günümüzde
hizmet veren Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’nın dezavantajlı çocuklara yönelik
Çocuk Hizmetleri Genel Müdürlüğü bünyesinde yer alan gündüzlü ve yatılı
uygulamalarından bahsedilmiştir. With the proclamation of the Republic as the management form of our new
state, a new state structure has been established. In this state structure, the formation
of new organizations has also become mandatory due to the current situation. The
creation and functionality of these structures has been realized in a very large period
of time.
Pursuant to the social state approach adopted with the new management, steps
have been taken to try to prevent / prevent the citizens from having social, economic,
cultural, social or psychological problems. In particular, the delivery of public
services, which are of primary importance, to those in need has led to efforts that
require intensive efforts.
According to the concept of hem welfare state ıs adopted by the political
determinants who have a say in the management of a society, it is of great
importance both for the welfare of the day and for the future welfare of the
individuals who are in need of social assistance according to their level of need. In
fact, the necessity of the individuals who are in the position of the core of the society
will be determined from the childhood period and will be done by the social workers.
It will also meet the needs of the individuals who are in need, to achieve their needs
at the level of their needs and to participate in the social life, in line with their
abilities, and at the level of social development. For this reason, conducting social
work activities to the extent of the resources is among the studies that management
powers cannot ignore. In particular, the weakest member of the social structure, the
lack of interest according to the level of neediness of children, will reveal the
necessity to face greater problems in the future.
The correction of the structure of a society that has problems in many areas
has caused problems in the state administration from time to time. In fact, there have
been no major changes in the management staff in the administration until the
transition from the first years of the Republic to the multi-party system. Failure to
make these changes has led to a stabilized situation in the program / plan / project
which is planned to be implemented.
xii
It is a fact that in the course of the transition to multi-party life, the
introduction of new ideas different from others in order to have a say in the field of
management, and as a result of its adoption, it is known that more useful social
affairs are made from time to time. When it is evaluated in this framework, the
creation of Development Plans has been very useful. It can be said that there is a
control mechanism in terms of efficiency and efficiency of expenditures made
especially in economic terms in social services. Although it was found that about 40
years after the establishment of the Republic, the preparation was not too late for
anything, and it was ensured that the presentation of public services in the next
period was satisfied.
With the First Development Plan put into practice in 1963, it is thought that a
new and useful step has been taken in bringing public services to needy people. This
thought has also been shown with the practices put forth from time to time.
In our work, the first Development Plan together with the studies on the
effectiveness of the services delivered to the needy, who are in the most
disadvantaged position from the public services, are dealt with.
In the first part of our work which consists of three sections, investment
projects in the field of social services (for disadvantaged groups) in the time of
Development Plans; In the second part, legislative studies (discipline, staff, financial
etc. related legislation studies have been made but our work has not been included) in
the time of Development Plans and in the last part the Ministry of Family and Social
Policy, which is serving today in the light of investment and legislative works within
the scope of Development Plans, children's practices.
Within the scope of the study, the day and board services within the General
Directorate of Child Services of the Ministry of Family and Social Policy were
elaborated.