Sivas Yöresi Halk Oyunlarının Müzikal Ve Ritimsel Yönden İncelenmesi
Abstract
Sivas halkının kültürel bir etkinliği olan halk oyunları, geleneksel toplum
hayatının köklü kültür kalıplarının yer aldığı bir alandadır. Bu nedenle Sivas
merkezde icra edilen geleneksel halk oyunlarının hangi türde olduğu, müzikleri,
ritim yapısı, oynayıĢ biçimleri ve halk oyunlarının çıkıĢ sebebi hakkında bilgiler
verilmiĢtir.
Sivas Halk oyunlarının müzik ve ritim notalarını, oyunlarımızı ve ezgilerini
bir araya toplamaktır. Bu araĢtırmanın örneklemi Sivas halk oyunlarından olan Sivas
Ġlinin Abdurrahman Halayı, Hafik Ağırlaması, Harami Halayı, Karahisar Halayı ve
Maro Halayı oyunlarının oyun Hikayesi, Müzik Yapısı ve Ritim Yapısı hikayeleri,
müzik ve ritim yönünden incelemektir. Bütün bunları yaparken betimsel yöntemden
tarama modeli ve ilgili alanlarda video kayıt yöntemi uygulanmıĢtır. Önce Sivas
Halk Oyunlarında bugüne kadar yazılan makaleler, broĢürler tespit edilmiĢ ve bu
alana yıllarca hizmet vermiĢ kiĢilerin görüĢleri ile bir tarih birliğine varılmıĢtır. Daha
sonra merkezde oynanan oyunlar tespit edilerek bunların ezgisel ve ritimsel yönden
incelenmiĢtir. Bununla birlikte oyunlarımızın hikâyeleri yörede yaĢayan insanlardan
dinlenerek ve çeĢitli kitaplardan faydalanıp ortak bir sonuca varılarak bilinen
hikâyeleri ortaya konulmuĢtur.
AraĢtırma sonuçlarına göre Sivas Halkoyunlarının hikâyesi, ritimsel ve
müziksel yapısı hakkında bilgiler toplanmıĢ, bunun Sivas iline sağladığı katkılar
gözlemlenmiĢtir. Folk dances, which are a cultural activity of the people of Sivas, are in an area
where deep-rooted cultural patterns of traditional social life take place. For this
reason, it was given information about the types of traditional folk dances performed
in the center of Sivas, their music, rhythm structure, playing styles and the reason of
the emergence of folk dances.
The aim of Sivas Folk dances is to combine music and rhythm notes, games
and melodies. The sample of this research is to examine the stories of the play Story,
Music Structure and Rhythm Structure of the games of the folk dances of Sivas,
Abdurrahman Halay, Hafik, Harami Halay, Karahisar Halay and Maro Halay games
in terms of music and rhythm. While doing all this, descriptive method of screening
model and video recording method were applied in related fields. First, articles and
brochures written in Sivas Folk Dances have been identified and a historical union
has been reached with the opinions of people who have served in this field for years.
Then, the games played in the center were determined and these were studied in a
melodic and rhythmic. In addition, the stories of our plays have been revealed by
being listened to the people living in the region and using a variety of books and
getting a common conclusion.
According to the results of the research, information about the story, rhythmic
and musical structure of the Sivas Folk Dances and their contributions to the
province of Sivas were observed.