Muhasebe Derslerinde Öğretme Ve Öğrenme Sorunu: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Muhasebe Öğretim Elemanları Üzerinde Nitel Bir Araştırma
Abstract
Bu tez çalışmasında, muhasebe derslerindeki öğretme ve öğrenme sorunlarını
etkileyen faktörlerin tespit edilmesi amaçlanmaktadır. Bu amaçlara ulaşabilmek için
Sivas Cumhuriyet Üniversitesi muhasebe dersi veren öğretim elemanları üzerinde
nitel bir araştırma yapılmıştır. Araştırmada, 11 öğretim elemanına 22 sorudan oluşan
yarı yapılandırılmış soru seti yöneltilmiştir. Bu sorularda genel olarak muhasebe
derslerinin öğrenimini ve öğretimini güçleştiren faktörlerin ve bu sorunların
çözümüne ilişkin düşüncelerin tespitine çalışılmıştır.
Araştırma sonucunda elde edilen bulgulardan hareketle en önemli öğrenme
sorunlarının; öğrencinin derse olan ilgisizliği, dersin bu dönemden önce hiç
görülmemiş olması, üst sınıfların ders hakkındaki olumsuz telkinleri ile oluşan
başarısız olma yönündeki ön yargı ve öğrencilerde oluşan hedef farklılığı olduğu
tespit edilmiş; en önemli öğretme sorunlarının; öğrencilerin düzenli olarak derslerine
çalışmamaları, öğretim elemanları tarafından öğretim teknolojilerinin aktif
kullanılamaması ve öğrencilerin genelinin kariyer planlaması konusunda bilgilerinin
olmaması tespit edilmiştir.
Bu sorunlar ile ilgili ön plana çıkan çözüm önerileri içinde; öğrencilerin derse
olan ilgi düzeylerinin artırılması, öğrencilere bu mesleğe olan ihtiyacın
vurgulanması, bu mesleğin kariyer basamaklarının anlatılması, derslerde örneklere
ve sorulara daha çok yer verilmesi, teorik bilginin yanında uygulamanın da olması ve
öğretim elemanları tarafından daha çok kullanılan öğretim tekniği olan sunuş yoluyla
öğretim tekniğinden buluş yoluyla ve/veya tartışma yoluyla öğretim tekniklerine
gidilmesi gibi öneriler yer almaktadır. In this thesis, it is aimed to determine the factors that affect teaching and
learning problems in accounting courses. In order to achieve these objectives, a
qualitative research has been conducted on the accounting academicians of Sivas
Cumhuriyet University. In the study, 11 academicians were asked a semi-structured
question set consisting of 22 questions. These questions generally accounting course
that complicates the learning and teaching of factors and tried to identify the ideas
for the solution of these problems.
Based on the findings obtained from the result of research, the most important
learning problems were the students' lack of interest in the course, the absence of the
course before this period, the negative suggestions of the upper classes about the
course, and the prejudice about the failure and the difference in the objectives of the
students; the most important teaching problems; it is determined that students do not
work regularly, instructors do not use instructional technologies actively and students
do not have information about career planning.
Among the prominent solutions for these problems are; increasing the interest
level of students to the course, emphasizing the need for this profession to the
students, explaining the career steps of this profession, giving more space to the
examples and questions in the lessons, having more information in addition to the
theoretical knowledge and the application by the academicians and teaching
technique which is used more often by the academicians, through the invention and /
or discussion techniques.