1328-1329 Ders Senesi İhsaiyat Mecmuası Işığında Osmanlı Devleti’nde Eğitim
Abstract
Osmanlı Devleti, her büyük devlet gibi sahip olduğu potansiyel enerjiyi
kullanma konusunda, niteliksel gelişmeyi besleyecek niceliksel unsurları harekete
geçirmeyi bilmiştir. Bu doğrultuda istatistik ilminin metodlarını; klasik dönemde
kendi oluşturduğu normlarla, modernleşme sürecinin yoğun yaşadığı son yüzyılında
ise batı tandanslı normlarla devam ettirmiştir. Klasik dönemde ekonomik ve askeri
gerekçelerle toplanan sayısal veriler; modernleşme sürecinde yaygınlık kazanarak
nüfus sayımları, devlet salnameleri, istatistik yıllıkları olarak kendini göstermiştir.
Bu çalışmada; Osmanlı Devleti Maarif-i Umumiye Nezareti’nin yayınladığı
istatistik, 20.yy. ilk çeyreğinde ihsaiyat, mecmualarının biri olan 1912-1913 Ders
Yılı İhsaiyat Mecmuası incelenmiş, transkripsiyonu yapılmıştır. Mecmuanın içeriği
incelenmeden önce Osmanlı Devleti’nde istatistik uygulamalarının klasik devir ile
modernleşme sürecinin yaşandığı 19.yy.’da neler olduğu üzerinde durulmuştur.
Modern istatistik yapılanmasının ne şekilde gerçekleştiği, bunun eğitimdeki
izdüşümünün neler olduğu ortaya konmaya çalışılmıştır.
1912-1913 Ders Yılı İhsaiyat Mecmuası; II. Meşrutiyet Devri’nin eğitim
sisteminin ve anlayışının fotoğrafını çekmesi bakımından çok değerlidir. İlköğretim
Kurumları olan ibtidaiyelere; Ortaöğretim Kurumları olan darulmualliminler,
sultaniler, idadiler ve özel ortaöğretim okullarına; yükseköğretim kurumları olan
Darulfünun’a ve diğer yüksekokullara, Müze-i Hümayun ve Kütüphanelere dair
veriler değerlendirilmeye tabi tutulmuştur. Eğitim sisteminin ana unsuru olan okullar,
öğrenciler ve öğretmenler hakkında istatistikî karşılaştırmalar yapılmıştır. The Ottoman Empire, like every big state, managed to set the quantitative
elements, which were to feed qualitative development, into action when it came to
fulfilling its potential energy. In line with this, it continued the methods of the
science of statistics through the norms created by it in the classical period and
through the norms with western tendency in its last century when modernization
process was experienced heavily. The numerical data collected on economic and
military grounds in the classical period became widespread and transformed into
censuses, governmental yearbooks and annual abstracts of statistics in the
modernization period.
In this study, the statistics published by the Ministry of National Education of
Ottoman Empire, the Journal of Statistics at 1912-1913 Academic Year, which was
one of the journals of statistics in the first quarter of the 20th century, is examined
and transcribed. Before the content of the Journal is examined, what were the
practices of statistics in the 19th century, when the classical age and the
modernization process were experienced, are discussed. How the modern statistics
structuring is carried out and what is the projection of this on education are tried to
be revealed.
The Journal of Statistics at 1912-1913 Academic Year is precious in the sense
that it takes the photo of the educational system and understanding of the Second
Constitutional Period. The data about the iptidaiyes which are primary school
institutions; the secondary school institutions such as darulmuallimins, sultanis, high
schools and private secondary education schools; Darülfünun which is the higher
education institution and other colleges; and Müze-i Hümayun and Libraries was
subjected to evaluation. Statistical comparisons between schools, students and
teachers that are the main elements of the education system, are made.