Bosna Hersek’te Eğitim (1751-1905)
Abstract
Bu çalışmada, Bosna Hersek’te 1751-1905 yılları arasındaki eğitim sistemi,
eğitim sisteminde yaşanan sorunlar ve bunlara getirilen çözümler incelenmiştir.
Balkan coğrafyasının önemli merkezlerinden biri olan Bosna Hersek’te, yaşanan
siyasî kargaşanın ve yapılan ıslahat hareketlerinin olumsuz etkilerini ortadan
kaldırmak isteyen Osmanlı Devleti, bölgede bir takım eğitim politikaları
uygulamıştır. Amaç, eğitimle bu siyasî kargaşaya son vermek ve ıslahatların başarılı
olmasını sağlamaktır. Araştırma, arşiv belgeleri esas alınarak yapılmıştır. İlave
olarak bu konuda yazılmış kitap, tez ve makalelerden de yararlanılmıştır.
Çalışma iki bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde Bosna Hersek’in coğrafyası
ve tarihi ele alınmıştır. Ele alınan tarihlerde, Bosna Hersek’teki siyasî, sosyal ve
ekonomik durumlar incelenmiş ve literatür bilgisi verilmiştir.
İkinci bölümde, Bosna Hersek eğitim yapısı, sıbyan mektepleri, rüşdiyeler,
idâdîler, sabah mektepleri, medreseler, darüşşafaka, sanayi mektepleri, gayrimüslim
mektepleri ve darülmuallim mektepleri ele alınmıştır. Bu okulların eğitimle alakalı
sıkıntıları belgeler ışığında incelenmiştir. Bu mekteplerin ders müfredatları ve
mevcut derslerin kitap temini konusu ele alınmıştır. Mekteplerde görev yapan
öğretmenler, bunların atanması, maaşları ve mektepte çalışan diğer görevliler de tez
çalışması içerisinde incelenmiştir. This thesis aims to investigate the education system, encountered problems and
suggested solutions in Bosnia and Herzegovina between the years of 1751 and 1905.
Bosnia and Herzegovina is one of the important centre of Balkan States and Ottoman
Empire applied some educational politics in this region to remove negative impact of
encountered political caos and dictated reforms. The goal is to accomplish its
reforms and to terminate the political confusion by using education. The main source
of the study is the Ottoman Archives of the Prime Minister’s Office (Başbakanlık
Osmanlı Arşivleri). Additionally, recently published books, dissertations and articles
related with the topic are used as a reference.
The study consists of two parts. In the first part, after a literature review,
history and geography of Bosnia and Herzegovina are examined. Political, social and
economic conditions of the area are studied within the stated time.
In the second part, structure of education system are investigated by analyzing
primary schools, junior high schools, high schools, madrasahs, school for orphans
(darüşşafaka), industrial schools, schools for non-muslims and male teacher schools
(daru’l muallimin). Difficulties associated with education system of these schools are
investigated through the archival sources. Curriculums and book providing process
of these schools are also have taken into consideration. All teachers and staff of the
schools, their recruitment procedures and salaries are also studied.