Iı. Abdülhamit Devri Eğitim Islahatlarının Sivas’a Yansıması (1876-1909)
Abstract
II. Abdülhamit Devri Eğitim Islahatlarının Sivas’a Yansıması (1876-1909)
başlıklı tez çalışmasının amacı II. Abdülhamit döneminde eğitim alanında yapılan
ıslahatları ve bu ıslahatların Sivas’ta uygulanıp uygulanmadığını ve uygulamada
ortaya çıkan olumlu ve olumsuz olguları açıklamaya çalışmaktır.
Üç bölümden oluşan çalışmanın birinci bölümünde, niçin eğitimde ıslahata
ihtiyaç duyulduğunu açıklamak amacıyla, II. Abdülhamit devri öncesi eğitimin ne
durumda olduğu genel olarak incelenmiştir. Klasik dönemin başlıca eğitim kurumları
olan sıbyan mektebi, medrese ve enderun genel hatlarıyla anlatılmıştır. Devletin
içinde bulunduğu askeri kayıplar beraberinde yaşanan ekonomik sıkıntılar devletin
eğitim sistemini de etkilemiştir. Bu sebeple ıslahat yapılması ihtiyacı doğmuştur.
Batı karşısındaki tutumun değişmesiyle çeşitli kültür unsurlarının bilinçli bir şekilde
alınmaya başlandığı Lale Devri’nde Avrupa ülkelerine elçiler gönderilmiş, ticaret,
kültür ve sanat hayatı gelişmiştir. Sosyal ve kültürel atılımlar reformlara olanak
sağlamış ve ordunun güçlendirilmesi için çağdaş askeri bilgilere sahip subaylara
ihtiyaç duyulmuştur. Bu bağlamda yabancı uzmanlardan faydalanılmıştır. Böylece
eğitimin ilk olarak askeri kısmı ıslah edilmiş ve askeri okullar açılmıştır. Fakat
bunların yeterli olmamasından ötürü Tanzimat döneminde ilk, orta ve yükseköğretim
düzeyinde sınıflamaya gidilerek eğitimin daha sistemli olması sağlanmıştır. Mesleki
ve teknik okullar ile azınlık ve yabancı okullarının genel eğitim durumu da
anlatılmıştır.
İkinci bölümde II. Abdülhamit devrinde eğitim alanında yapılan ıslahatlar ve
bu bağlamda açılan yeni okullar incelenmiştir. İlk, orta ve yükseköğretim ile mesleki
ve teknik okullar, azınlık ve yabancı okulların genel eğitim durumu açıklanmaya
çalışılmıştır.
Üçüncü bölümde ise daha özele inerek II. Abdülhamit devrinde eğitim
ıslahatlarının Sivas’ta uygulanışı incelenmiştir. Sivas o dönemde vilayet olup dört
sancaktan oluşmaktadır. Bu sancaklar Sivas, Amasya, Tokat, Şark-î Karahisar
sancaklarıdır. Burada sadece Sivas Sancağı ve bu sancağa bağlı kazalar
sözkonusudur. Öncelikle Sivas ve kazalarında maarif teşkilatının kurulması ve halkın
eğitime bakışı ortaya konulmaya çalışılmıştır. Sonrasında Sivas’ta öteden beri
x
mevcut olan okullarla birlikte yeni açılan bütün okullar incelenmiştir. Sivas’ta açılan
okullar ilk ve orta dereceli olup bunun dışında eğitim ve kültür hayatını ilgilendiren
kütüphane, matbaa, gazete gibi kurumlar da incelenmiştir. Ayrıca eğitim ile ilgili
mali meseleler bu bölümde belgelerin izin verdiği kadar açıklanmaya çalışılmıştır.
Sonuç kısmında ise elde edilen bilgi ve tecrübelere dayanılarak genel bir
değerlendirme yapılmıştır. The aim of the thesis titled “Reflection of Education Reforms in Sivas During
The Reign of Abdülhamit II (1876-1909) is trying to explain the reforms in the field
of education during the reign of Abdülhamit II and whether they were applied in
Sivas and the positive and negative cases that arose in practice.
In the first part of the study, which consists of three parts, in order to explain
why reforming was needed in education, the state of education before the reign of
Abdülhamid II was examined in general. The primary education institutions of the
classical period, the Ottoman primary school (Sıbyan mektebi) and the special school
in Otoman Palace (Enderun) are explained in general terms. The military losses of
the state and the economic problems that accompanied it also affected the education
system of the state. For this reason, the need for reform was born. In the Tulip Era
(Lale Devri ), where various cultural elements began to be taken in a conscious way
with the change of attitude towards the West, ambassadors were sent to European
countries, so trade, culture and art life developed. Social and cultural breakthroughs
allowed reforms, and officers with modern military knowledge were needed to
strengthen the army. In this context, foreign experts were utilized. Thus, firstly the
military part of the education was reformed and military schools were opened.
However, due to their inadequacy, it was ensured that education was more systematic
by going to the classification at the level of primary, secondary and higher education
in the Tanzimat period. The general educational situation of vocational and technical
schools, minority and foreign schools was also explained.
In the second part II. Reforms in the field of education during the reign of
Abdulhamid II and new schools opened in this context were examined. The general
education level of primary, secondary and higher education, vocational and technical
schools, minority and foreign schools were tried to be explained.
In the third part, more specially the application of educational reforms in
Sivas during the reign of Abdülhamit II was examined. At that time Sivas was a
province consisting of four districts. These districts were Sivas, Amasya, Tokat and
Şark-î Karahisar. Only Sivas district and towns related to this district were mentioned
here. First of all, the establishment of education organization in Sivas and its towns
xii
and the public's view on education were tried to be put forward. Afterwards, all the
newly opened schools in Sivas together with the existing schools were examined.
The schools opened in Sivas were primary and secondary schools, and also
institutions such as libraries, printing houses and newspapers concerning education
and cultural life were examined. In addition, financial issues related to education
were tried to be explained as much as the documents allow. In the conclusion part, a
general evaluation was made based on the knowledge and experience obtained.