DİJİTAL ÇOCUK OYUNLARINDA KULLANILAN REKLAMLARIN, TÜKETİM ARACI OLARAK KULLANILMASI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME
Date
26.10.2021Metadata
Show full item recordAbstract
Yeni bin yılın teknolojik aygıtları, yetişkin olarak bizlerin yaşam tarzlarımızı değiştirdiği gibi, bizleri görerek hayatı
öğrenen çocukların da tüm yetişme ve büyüme süreçlerini yakinen etkilemiştir. Yapılan birçok çalışmada, araştırmada
teknoloji çağının insanlar üzerindeki bu etkilerine dikkat çekilmektedir, bu çalışmada ise daha önce yapılan araştırmalar
ışığında dijital oyunların çocuk oyunlarında bir reklam aracı olarak kullanılma biçimleri teorik olarak tartışılmaktadır.
Dijital çağın biz insanlara kazandırdığı ve kaybettirdiği birçok unsur bu çalışmada açıklanmaktadır. Yetişkinler ve
çocukların eğitimden siyasete, alışverişten oyuna kadar hayatın her alanında aktif bir şekilde kullandıkları aygıtlar ve dijital
platformlar üzerinden geliştirilen ve son derece cazibeli bir biçimde sunulan oyun kavramının, bir reklam mecrası olarak
kullanılması giderek yaygınlaşmaktadır. Bu çalışmada reklamın çocuklar ve yetişkinler açısından nasıl bir tüketim aracı
haline geldiği açıklanmaktadır. Toplumların kültürel, ekonomik, sosyal ve teknolojik imkanlara erişim düzeyi ne olursa olsun
çocukluk dönemi her türlü oyuna erişim özgürlüğünün en yüksek olması gereken dönemdir. Ancak bu oyun türü sokak ve
akran oyunları yerine dijital oyunlar haline dönüştüğünde ticari pazarlama sürecinin devreye girdiğini görmekteyiz ve bir
tüketim aracı haline gelen bu oyunların bağımlılık düzeyinde davranışlar şeklinde sonuçlandığına rastlamaktayız. Bu
durumun nedenleri ve sonuçları bağlamında sürecin detaylı bir biçimde anlatıldığı bu çalışmada, dijital oyunlar, bağımlılık
ve bu durumun ticari bir tüketim aracına dönüşmesinden bahsedilmektedir. Özellikle çocukluk döneminde aktif öğrenme
süreci devam eden yetişkin adayı çocukların, bağımlılık düzeyinde oynadıkları dijital oyunların içerisinde yerleştirilen ve
kimi zaman ebeveyn denetimi olmadan da maruz kalınan tanıtıcı içeriklerle oluşturulmaya çalışılan tüketim, değer, inanç ve
tutum değişiklikleri bağlamında yapılacak uygulamalı alan araştırmaları desteklenmesi beklenen bu çalışma, betimsel bir
düzeyde alana katkı sağlamaktadır.