• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   Open Access Home
  • Rektörlüğe Bağlı Bölümler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TRDizin
  • View Item
  •   Open Access Home
  • Rektörlüğe Bağlı Bölümler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TRDizin
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Değişken Kavramının Öğretimi: Harf Sembollerin Farklı Kullanımları

Date

2003

Author

Yüksel Dede
Ziya Argün

Metadata

Show full item record

Abstract

Değişken kavramı, matematik müfredatının tamamını etkileyen önemli bir kavramdır. Değişken kavramının anlaşılması, cebirin ve ileri matematiksel kavramların öğrenilebilmesi için zorunludur. Ancak, her düzeydeki öğrencilerin değişken kavramını anlamakta sıkıntısının olduğu görülmektedir. Bu sıkıntılar, bir çok faktörden kaynaklanabilir. Ancak, bu faktörlerden birisi belki de en önemlisi, değişken kavramının gösteriminde kullanılan harf sembollerin, farklı kullanımlarından kaynaklanmaktadır. Bu çalışmada, harf sembollerin farklı kullanımlarının belirlenmesi ve bu farklı kullanımlarından kaynaklanan karışıklıkların bir nebze de olsa giderilmesi amaçlanmıştır. Bu nedenle, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü, Matematik Eğitimi ABD’nın son sınıfında okuyan 35 öğrenciye bir etkinlik uygulanmıştır. Bu etkinlikte, önce öğrencilerin harf sembollerin farklı kullanımlarına yönelik bilgi düzeylerini belirlemek üzere 12 sorudan oluşan bir çalışma kağıdı (worksheet) her bir öğrenciye dağıtılmış ve cevaplanması için 30 dakikalık süre verilmiştir. Daha sonra da, öğrencilerin her bir soruya ilişkin görüşlerini daha ayrıntılı olarak alabilmek ve harf sembollerin farklı kullanımlarının daha iyi anlaşılabilmesini sağlamak için sınıfta bir tartışma ortamı oluşturulmuştur. Öğrencilerin çalışma kağıtlarındaki cevapları ve sınıfta her bir soruya yönelik yapılan tartışmalar, matematik öğretmeni adayı olan bu öğrencilerin harf sembollerin farklı kullanımları hakkında yetersiz ve eksik bilgiye sahip olduklarını göstermiştir.
 
The concept of variable is one of the most important concepts that have a significant effect on whole mathematics curriculum. Understanding of this concept is necessary for the learning of algebra and advanced mathematics concepts. However, students who are in different level of understandings have showed the troubles on the concept of variable. These troubles could be caused by many factors. But, one of these factors, probably the most important one, is the different ways of using the concept of variable in the representation of literal symbols. The purpose of the present study is to identify the different uses of literals symbols and be able to overcome difficulties that occur in the use of different literal symbols. Subjects of the study were a total of 35 senior student-teachers in the Department of Mathematics Education, OFMAE main branch, at Gazi university. During the study, a worksheet including 12 questions were administered to the students to assess the level of their understanding of the different use of literal symbols. The 30 minutes were given the students to complete the worksheet. After that, a discussion-meeting was hold with the students to get more specific and detail information about the answers to the each question and help them to better understand about the concept of the different use of literal symbols. Findings from examinations of the worksheets and the whole class-discussion showed that these senior student-teachers were an inadequate and lacking in using different litteral symbols in the concept of variable.
 

Source

Süleyman Demirel Üniversitesi Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi

Volume

4

Issue

6

URI

http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpNMU5qWT0=
https://hdl.handle.net/20.500.12418/1444

Collections

  • Makale Koleksiyonu [3405]
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TRDizin [3399]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




Open Access Policy
About Open Access
User Guide
Contact

DSpace@Cumhuriyet

by OpenAIRE
Advanced Search

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Sivas Cumhuriyet University || Library || Open Access Policy || About Open Access || User Guide || OAI-PMH ||

Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Sivas, Turkey
If you find any errors in content, please contact: acikerisim-yardim@cumhuriyet.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Cumhuriyet by Sivas Cumhuriyet University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

Sivas Cumhuriyet University is a member of the following institutions.


DSpace 6.3

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.