LİSE ÖĞRENCİLERİNİN İNGİLİZCE DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARI
Citation
Ağlar, C., Arslan, A. ve Şahbaz, A. F. (2023). LİSE ÖĞRENCİLERİNİN İNGİLİZCE DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARI. ICSHSR 4th International Conference On Humanity and Social Sciences April 14 - 16, 2023, Dubai.Abstract
Bireylerin herhangi bir olay, olgu, durum veya davranışa ilişkin olarak uzun bir süre içerisinde
geliştirdikleri eğilimler tutum olarak adlandırılmaktadır. Tutumlar örtük bir yansıtıcı olup
doğrudan gözlenemezler. Olumlu ya da olumsuz yönde olabilirler. Bireyin yıllar içinde ortaya
koyduğu bir eğilim olduğu için de değiştirilmeleri oldukça zordur. Bireyin herhangi bir konuda
tutumunun belirlenmesi için onun ilgili konuda tutarlı ve sürekli olarak aynı tutumu sergilemesi
gerekmektedir. Anlık davranışlar ve değişiklikler tutum olarak kabul edilmezler. Eğitim
alanında da tutumların öğrenme üzerinde etkili olduğu yapılan araştırmalarla ortaya
konulmuştur. Öğrencilerin herhangi bir derse ilişkin olarak farklı nedenlerle geliştirdiği
tutumları o dersteki başarıları üzerinde belirleyici bir etkiye sahiptir. Bu çalışmada lise
öğrencilerinin İngilizce dersine yönelik tutumlarının cinsiyet, sınıf düzeyi, gelir düzeyi, anne
ve baba eğitim düzeyi, İngilizce öğrenmeye başlanılan sınıf düzeyi, anne ve babanın İngilizce
düzeyleri değişkenlerine göre incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada tarama modelleri
içinde yer alan betimsel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu 2022-
2023 eğitim yılı bahar döneminde Sivas ilindeki iki farklı lisede öğrenimlerini sürdüren 110
kadın, 112 erkek olmak üzere toplamda 212 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verileri
Takkaç-Tulgar’ın (2018) geliştirdiği “İngilizce Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılarak
elde edilmiştir. Ölçeğin iç tutarlığı .92 bu çalışmada ise .84 olarak hesaplanmıştır. Verilerin
analizinde betimleyici istatistikler, Kolmogorov-Smirnov normallik testi, bağımsız gruplar t
testi, tek yönlü varyans analizi (Oneway ANOVA), Tukey analizi kullanılmıştır. Elde edilen
bulgularda öğrencilerin puan ortalamalarının sınıf düzeyi ve baba eğitim durumu
değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği (p<.05), cinsiyet, gelir düzeyi, anne eğitim
durumu, anne ve babanın İngilizce bilip bilmemesi, ebeveynlerin İngilizce dil seviyeleri,
öğrencilerin İngilizce öğrenmeye başlama sınıf düzeyleri değişkenlerine göre ise anlamlı
farklılık göstermediği saptanmıştır (p>.05).