İNGİLİZCE ÖĞRETMENLERİNİN DİJİTAL DERS MATERYALİ KULLANIMLARINA YÖNELİK YETERLİLİKLERİNİN İNCELENMESİ
Date
2023Metadata
Show full item recordCitation
Kimsesiz, S., Arslan, A., & Özcan, H. (2023). İngilizce öğretmenlerinin dijital ders materyali kullanımlarına yönelik yeterliliklerinin incelenmesi. IMCCS 1st Internatıonal Multıdıscıplınary Conference on Communıcatıon, 5-7 Mayıs 2023, Sivas. (Tam Metin)Abstract
21. yüzyıl insanının temel ihtiyaçlarından biri de küresel bağlamda bilgiye ulaşmak ve etkin
iletişim kurmaktır. Bu açıdan, hem yabancı dil olarak İngilizce bilgisi hem de bilgisayar ve
iletişim teknolojilerinin kullanımı artan bir öneme sahiptir. İçinde bulunulan çağ, bilginin hızla
artışı ve öğrenci sayısındaki artış eğitim anlayışında farklılıkları da beraberinde getirmiştir.
Bunun sonucu olarak teknolojinin eğitim ortamlarında kullanılması literatürde giderek kabul
görmekte ve teknolojideki yenilikler eğitim programlarına entegre edilmektedir. Yabancı dil
eğitiminde “okuma”, “yazma”, “dinleme” ve “konuşma” olarak dört temel beceri üzerine
çalışılmaktadır. Bu dört temel becerinin edinilmesine yönelik çalışmalarda da teknoloji ile
paralel artış görülmektedir. Bu durumda yabancı dil öğretmenlerinin kendilerini teknolojik ağ
içerisinde bulmaları kaçınılmazdır. Bu çalışmanın amacı, İngilizce öğretmenlerinin dijital
materyal kullanımlarına yönelik yeterliliklerinin incelenmesi ve çağa adapte olma süreçlerini
ele almaktır. Bu araştırma kapsamında betimsel tarama modeli olan hem nicel hem de nitel
araştırma desenleri kullanılmıştır. Araştırmanın nicel kısmında kullanılan anket, çeşitli
kademelerde çalışan İngilizce öğretmenlerine uygulanmıştır. Örneklem 12 kadın (N:12) 8 erkek
(N:8) katılımcıdan oluşmaktadır. Yine bu öğretmenler arasından 5 İngilizce öğretmeni ile yarı
yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Çalışmada kullanılan anket 14 sorudan oluşmaktadır.
Bu sorulardan 3 tane çoklu cevap seçenekli sorudan ve bir tane de açık uçlu cevap içeren
sorudan oluşmaktadır. Görüşme formunda katılımcılara sorulmak üzere 5 soru oluşturulmuştur.
Soruların hepsi açık uçlu cevap içeren sorulardır. Araştırmanın nicel verilerinde SPSS analiz
programı, nitel verilerinde ise içerik analizi yapılmıştır. Dijital ders materyalini dersinde
kullanan öğretmenlerin, derslerinin verimli geçtiği, öğrencilerin daha ilgili oldukları, dijital
materyallerin öğrenmeye katkı sağladığı yönünde düşünceleri bulunmaktadır. Bunun sonucu
olarak yapılan ankette öğretmenlerin dijital materyale bakış açıları olumlu yönde olduğu
görülmektedir. Çoğu çalışmada öğretmenlerin de öğrencilerin de derslerde dijital
teknolojilerinin kullanılmasını verimli buldukları ifade edilmiş; öğrencilere göre öğretmenlerin
derslerinde dijital teknolojilerden faydalandığını belirtilmiştir.