ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARI MOTİVASYONLARI
Tarih
15.03.2023Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterKünye
Arslan, A. (2023). Ortaöğretim öğrencilerinin başarı motivasyonları. Karadenız 12th Internatıonal Conference on Socıal Scıences, 3-5 Mart 2023, Rize. (Tam Metin)Özet
Başarılı bir öğrenme için öğrencilerin motive olmaları ve eğitim sürecine etkin olarak
katılmaları gerekmektedir. Öğrencilerin öğrenmeye yönelik motivasyonlarının sağlanması için
öncelikle başarılı olacaklarına inanmaları önem arz etmektedir. Öğrendiklerinin yaşamlarının
içinde gerekli olduğuna inanmaları onların beklentilerini karşılanmasıyla alakalıdır. Bu
beklentilerin de değer taşımaları motivasyonlarının üst düzeyde olmalarına yardımcı
olmaktadır. Başarı motivasyonu beklenti ve değer teorileriyle doğrudan bağlantılıdır. Her
kademedeki öğrencinin başarı motivasyonunun yüksek olması öğrenme başarıları ile pozitif
ilişkilidir. Bu çalışmada ortaöğretim öğrencilerinin başarı motivasyonlarının cinsiyet, sınıf
düzeyi, gelir düzeyi, anne ve baba eğitim durumu değişkenlerine göre incelenmesi
amaçlanmaktadır. Araştırmada tarama modelleri içinde yer alan betimsel araştırma deseni
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu 2022-2023 akademik yılı güz döneminde Sivas
il merkezinde yer alan liselerde öğrenimlerini sürdüren 588 kadın, 553 erkek olmak üzere
toplamda 1143 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verileri Eccles, Wigfield, Harold ve
Blumenfeld (1993), Wigfield ve Eccles’in (2000) beklenti-değer teorisi kapsamında
açıkladıkları başarı motivasyonunu temel alarak Sarıtepeci’nin (2018) lise düzeyinde uyarladığı
“Başarı Motivasyonu Ölçeği” kullanılarak elde edilmiştir. 10 madde ve iki alt boyuttan oluşan
ölçeğin iç tutarlığı .83 bu çalışmada ise .89 olarak hesaplanmıştır. Verilerin analizinde
betimleyici istatistikler, Kolmogorov-Smirnov normallik testi, bağımsız gruplar t testi, tek
yönlü varyans analizi (Oneway ANOVA) ve pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Elde
edilen bulgularda öğrencilerin puan ortalamalarının cinsiyet, sınıf düzeyi ve gelir düzeyine
değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği (p<.05), anne ve baba eğitim düzeyi
değişkenlerine göre ise göstermediği (p>.05) saptanmıştır.