• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   Open Access Home
  • Rektörlüğe Bağlı Bölümler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TRDizin
  • View Item
  •   Open Access Home
  • Rektörlüğe Bağlı Bölümler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TRDizin
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematik ve Fen Eğitiminde Problem Kurma Uygulamaları

Date

2005

Author

Süleyman Yaman
Yüksel Dede

Metadata

Show full item record

Abstract

Matematik ve fen eğitiminde, problem çözmenin önemli bir yeri vardır. Son yıllarda, öğrencilerin problem çözme becerilerinin yanında problem kurma becerilerinin de geliştirilmesi üzerinde durulmaktadır. Problem kurma, bir problemin çözüm sürecinden çok, yeni problemler ortaya koyabilme becerisini içerir. Bu beceriyle birlikte, öğrencilerin esnek ve farklı düşünme yetenekleri, konuyu kavrama düzeyleri ve problem çözme becerileri gelişir. Bunların yanında problem kurma etkinliği, somut durumlarla soyut kavramlar arasında bir köprü görevi görür ve genelleştirmeye yardımcı olur. Ancak problem kurma, öğretmenler tarafından sınıf ortamlarında uygulamasındaki zorluklardan dolayı az kullanılmaktadır. Bu makalede problem kurmanın önemi üzerinde durulmuş ve çeşitleri, stratejileri ve problem çözme etkinliği ile olan ilişkileri ortaya konmuştur. Ayrıca, fen ve matematik derslerinde problem kurma stratejilerinin uygulamalarına yer verilmiştir.
 
Problem solving plays an important role in the mathematics and science education. Recently, not only students’ problem posing skills but also problem solving skills development has been emphasized. It involves skills in finding new problems rather than involves a problem solving process. Together with this skill, students’ flexible and different thinking abilities, levels of comprehension on topic, and problem solving skills are developed. In addition, problem posing provides a bridge between concrete events and abstract concepts, and it would help to do generalization. However, it is rarely used in the environments of classroom since it is hard for teachers to carry out it. In this article, the importance of problem posing has been emphasized and its varieties, strategies, and its between relationships problem solving activities have been explained. Also, practices have been provided in terms of how problem-posing strategies would be applied on mathematics and science lessons.
 

Source

Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi

Volume

0

Issue

20

URI

http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TmpJME56ZzQ=
https://hdl.handle.net/20.500.12418/1642

Collections

  • Makale Koleksiyonu [3405]
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TRDizin [3399]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




Open Access Policy
About Open Access
User Guide
Contact

DSpace@Cumhuriyet

by OpenAIRE
Advanced Search

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Sivas Cumhuriyet University || Library || Open Access Policy || About Open Access || User Guide || OAI-PMH ||

Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Sivas, Turkey
If you find any errors in content, please contact: acikerisim-yardim@cumhuriyet.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Cumhuriyet by Sivas Cumhuriyet University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

Sivas Cumhuriyet University is a member of the following institutions.


DSpace 6.3

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.