• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   Open Access Home
  • Rektörlüğe Bağlı Bölümler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TRDizin
  • View Item
  •   Open Access Home
  • Rektörlüğe Bağlı Bölümler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TRDizin
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Müşteri şikâyet davranışlarında kültürler arası farklar: K.K.T.C. vatandaşları ve T.C. vatandaşlarına yönelik bir uygulama

Date

2009

Author

Olgun Kitapcı

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu çalışmanın amacı, kültür boyutları koşullarında Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları ile Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti vatandaşlarının şikâyet davranışları farkı sınanmıştır. Bu çalışmada, banka müşterilerinin şikâyet davranışlarında kültürel farklılıkları ortaya koymak için Hofstede’in kültür tipolojisi seçilmiştir. Araştırmada veriler toplanırken yüz yüze anket yöntemi uygulanmıştır. Veriler non-parametrik test olan Mann-Whitney U testinde analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, Türk vatandaşı ile Kıbrıs vatandaşı arasında “belirsizliksizlikten kaçınma” ve “bireysellik/toplumsallık” boyutlarında müşteri şikâyet davranışlarında farklılık olduğu ortaya konmuştur.
 
The aim of this paper is to test the differences in the consumer complaint behaviour of both Turkish Republic of Northern Cyprus and The Republic of Turkey citizens in term of culture dimensions. The paper adapts Hofstede’s typology of culture as a framework to investigate cultural differences in the complaint behaviour of bank customers. A face to face interview survey is conducted to collect data in this research. Non-parametric data are analyzed by various statistical methods such as Mann-Whitney U test. The result of the analysis shows that there are differences on customer complaint behaviour between Turkish Republic of North Cyprus citizens and The Republic of Turkey citizens in both “individualism/Collectivism” and “Uncertainly Avoidance” which are terms of culture dimensions.
 

Source

Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi

Volume

0

Issue

25

URI

http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/T1RnME1EYzM=
https://hdl.handle.net/20.500.12418/2170

Collections

  • Makale Koleksiyonu [3405]
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TRDizin [3399]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




Open Access Policy
About Open Access
User Guide
Contact

DSpace@Cumhuriyet

by OpenAIRE
Advanced Search

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Sivas Cumhuriyet University || Library || Open Access Policy || About Open Access || User Guide || OAI-PMH ||

Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Sivas, Turkey
If you find any errors in content, please contact: acikerisim-yardim@cumhuriyet.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Cumhuriyet by Sivas Cumhuriyet University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

Sivas Cumhuriyet University is a member of the following institutions.


DSpace 6.3

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.