Ergenlere Yönelik Müdahale Programlarına Genel Bir Bakış
Abstract
Alanyazın taramasına dayalı olarak gerçekleşen bu derlemede ergen yaş grubuna yönelik olarak genel gelişimi desteklemeyi hedefleyen programların yanı sıra çeşitli ergen grupları için risk oluşturabilecek konulara yönelik çalışmalar da ele alınmıştır. 1970’lerden bu yana ergenlere yönelik müdahale çalışmalarının değişim gösterdiği ileri sürülmektedir. Özellikle daha yeni programlarda ergenlerin olumlu özelliklerini ve yılmazlığın geliştirilmesinin önemi üzerinde durulmaktadır. Müdahale programları bazı çevresel düzenlemeleri ve felaketler karşısında başa çıkma çabalarını da içerebilmektedir. Bazı müdahale programları tüm gruba yönelikken, bazıları yalnızca riskli olanların taranmasını gerektirmektedir. Kanıt temelli program anlayışı ile birlikte program sonuçlarının somut değerlendirilmesine yönelik ilgi artmıştır. Geniş çaplı yürütülen çeşitli müdahale programları tanıtılmakta ve içerik ve sürece ilişkin bilgiler sunulmaktadır. Alanyazın taraması, müdahale programlarının ergen bakış açısıyla şekillenmesi, riske yatkınlık ve riske direnme gücü kavramları üzerinde durması, programların olumsuz davranış odaklı olmaması ve kullanılan deneysel desenlerin izleme çalışmasını da barındırması gerektiğine işaret etmektedir. Based on literature review, this paper attempts to present programs supporting general development and also programs for intervening various risky issues treating adolescents. It has proposed that since 1970’s intervention programs for adolescents changed. Specifically in recent programs, positive characteristics of adolescents and development of resiliency were focused. Intervention programs may include certain environmental regulations and coping with disasters. Certain intervention programs target the whole group in general whereas some require only risky adolescents in a certain issue. Together with the popularity of evidence based approach to intervention programs, the interest for evaluating programs on concrete measures have raised among researchers. In this paper, various intervention programs and information regarding the content and procedure are presented. Literature review showed that intervention programs must take form from viewpoint of adolescents, consider the concepts risk vulnerable and risk resilient, focus on positive behaviors and use the experimental designs include follow up studies.
Source
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi DergisiVolume
47Issue
1URI
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRjNU9UQXpNdz09https://hdl.handle.net/20.500.12418/2541
Collections
- Makale Koleksiyonu [3404]
- Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TRDizin [3395]