Show simple item record

dc.contributor.authorİlknur Bilgin
dc.contributor.authorFunda Evcili
dc.contributor.authorNurdan Kaya
dc.contributor.authorMine Bekar
dc.date.accessioned23.07.201910:49:13
dc.date.accessioned2019-07-23T16:40:40Z
dc.date.available23.07.201910:49:13
dc.date.available2019-07-23T16:40:40Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1309-470X
dc.identifier.urihttp://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpFMk5qVXpNdz09
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12418/4087
dc.description.abstractEl yıkama, paraziter hastalıklarının önlenmesinde en basit ve en etkili yöntemdir. Bu araştırmanın amacı, el yıkama ve paraziter hastalıklar eğitiminin okul çocuklarının bilgi ve davranışları üzerine etkisini belirlemektir. Ön test-son test kontrol grupsuz müdahale araştırması türünde gerçekleştirilen çalışmaya Aralık 2015-Şubat 2016 tarihleri arasında Sivas il merkezinde bulunan bir devlet okulunun ortaokulunda öğrenim gören 230 öğrenci katıldı. Veriler, Kişisel Bilgi Formu, El Yıkama Davranışlarını Değerlendirme Formu ve Paraziter Hastalıklara İlişkin Bilgi Formu kullanılarak toplandı. Verilerin analizinde, sayı, yüzde ve pearson ki-kare testi kullanıldı. İstatistiksel anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak kabul edildi. Öğrencilerin yaş ortalamasının 11,4±0,84 olduğu belirlendi. Öğrencilerin % 99,1'i el hijyeni, % 47'si paraziter hastalıklar hakkında bilgi aldığını belirtti. Eğitim öncesi öğrencilerin cinsiyetine göre el yıkama sıklığı, el yıkama süresi ve taharet şekli arasında istatistiksel olarak önemli fark bulunamazken (p>0,05), il merkezinde yaşayan öğrencilerin merkeze bağlı köylerde yaşayan öğrencilere göre el yıkama sıklıklarının ve el yıkama sürelerinin arttığı, taharetlenme amacıyla su ve tuvalet kağıdı kullanma oranlarının daha yüksek olduğu bulundu (p<0,05). El yıkama ve paraziter hastalıklar eğitiminin öğrencilerin bilgi ve davranışları üzerine pozitif etki yaptığı belirlendi. Sağlık profesyonelleri özellikle ebeler ve hemşireler, hijyenik el yıkama uygulamalarının yaygınlaştırılması yoluyla paraziter hastalıkların önlenmesine, bilinçli ve sağlıklı toplumlar yetiştirilmesine katkı sağlamalıdır.en_US
dc.description.abstractHand washing is the simplest and most effective method in the prevention of parasitic diseases. The aim of this study is to determine the effect of hand washing and parasitic diseases education on the knowledge and behavior of school children. Pretest-posttest without control group intervention research was performed between the dates of December 2015-February 2016. 230 students (obtained by sample studying) studying in a state secondary school in the province of Sivas participated in the study. Data were collected by using a Personal Information Form, Handwashing Assessment Form, and Information Form Related to Parasitic Diseases. In the analysis of the data, number, percentage and Pearson Chi-square tests were used. The level of statistical significance was accepted as p&lt;0.05. The average age of students was 11.4&plusmn;0.84. 99.1% of students said they got information on hand hygiene and 47% of them said they got information on parasitic diseases. No statistically significant difference was found between frequency of hand washing, hand washing time, bidet type and gender before education (p&gt;0.05). However, frequency of hand washing, hand washing time and the rate of using water and toilet paper in order to cleanse themselves were found to be higher in students who live in the city center compared to students living in villages linked to the center after education (p&lt;0.05). Hand washing and parasitic diseases education was determined to make a positive impact on the knowledge and attitudes of students. Health professionals, especially midwives and nurses should contribute to the extension of hygienic hand washing practices to prevent the spread of parasitic diseases and to raise conscious and healthy communities.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectGenel ve Dahili Tıpen_US
dc.titleEl Yıkama ve Paraziter Hastalıklar Eğitimi: Okul Çocuklarının Bilgi ve Davranışları Üzerine Etkisien_US
dc.title.alternativeHAND WASHING AND PARASITIC DISEASES EDUCATION: THE EFFECT OF KNOWLEDGE AND BEHAVIOUR OF SCHOOL CHILDRENen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalAcıbadem Sağlık Bilimleri Dergisien_US
dc.contributor.departmentSivas Cumhuriyet Üniversitesien_US
dc.identifier.volume7en_US
dc.identifier.issue4en_US
dc.identifier.endpage225en_US
dc.identifier.startpage218en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US]


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record