Yazar "Kartal, Fatih" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 18 / 18
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Analysis of Geography Questions in Teaching Subject Knowledge Exams in Türkiye According to Bloom's Taxonomy / Türkiye’de Öğretmenlik Alan Bilgisi Sınavlarında Yer Alan Coğrafya Sorularının Bloom Taksonomisine Göre Analizi(Erdal TOPRAKCI, 2022) Coşkun, Mücahit; Kartal, FatihHow is the distribution of the Geography questions in the Science, Classroom and Social Studies Teaching Content Knowledge Test in KPSSÖABT conducted in 2013-2021 according to the renewed Bloom taxonomy in the dimension of knowledge and cognitive processes? The answer to the question has been sought. While 50 field questions were asked in 2013-2019 in the exams on teaching field knowledge belonging to different disciplines, the number of field exam questions has been increased to 75 as of 2019. The scanning method was preferred as the method in the analysis of the geography questions asked in the teaching field knowledge exams in Turkey for the renewed Bloom taxonomy. The data in the study were obtained by document analysis, which is one of the qualitative research methods. The data used in the research consists of 175 geography questions published on its own website by ÖSYM, which is included in the Science, Classroom and Social Studies teaching field knowledge test. 43 questions in Science Teaching, 50 questions in Classroom Teaching and 82 questions in Social Studies Teaching, which were asked in the field exams, were transferred to the table expressing the structure of the knowledge dimension in the renewed Bloom taxonomy created by Krathwohl and analyzed.In order to ensure the validity and reliability of the research among the coders, the opinions of three field experts and two experts in the field of measurement and evaluation were taken. When the geography questions prepared in the field exams of different disciplines in KPSS between 2013-2021 are evaluated according to the knowledge dimension and cognitive process dimension of the renewed Bloom taxonomy; It is seen that almost all of the questions measure the lowest steps of the cognitive process dimension. In this context, it has been determined that the geography questions asked in the field exams are not prepared to measure metacognitive thinking skills.Öğe Değirmenaltı Şelalesi'nin (Sivas) doğal çevre özellikleri(2024) Kartal, Fatih; Akbulut Özpay, Gülpınar; Karakan, OsmanAraştırmanın konusu, Sivas Merkez’e bağlı Yıldız beldesi sınırları içerisinde bulunan Değirmenaltı Şelalesi’nin doğal çevre özellikleridir. Sivas-Yıldız Dağı istikametinde yer alan Değirmenaltı Şelalesi Sivas Merkez’e 53 km’lik bir mesafede olup üç farklı güzargahtan ulaşım kolaylığı mümkündür. Değirmenaltı Şelalesi’nin doğal ortam özelliklerinin belirlenmesi, şelale tipi, turizm ve rekreasyon alanı olarak sürdürülebilir planlamaya katkı sağlaması araştırmanın temel amacını oluşturmaktadır. Bu kapsamda arazi çalışmalarıyla doğal ortamdan elde edilen veriler Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS) yardımıyla haritalanarak analiz edilmiştir. Değirmenaltı Şelalesi, Karadönek deresi üzerinde oluşmuştur. Karasal iklim özelliklerinin görüldüğü sahada yağışların mevsimlere göre değişmesi bu derenin ve şelalenin debisini etkilemektedir. Değirmenaltı şelalesi WWD (World Waterfall Dadabates) veri tabanına göre “Yelpaze (Fan)” şelale tipine girmekte olup boyu 18 m’dir. Ayrıca 23 m genişliğinde, 20 m uzunluğunda ve 3,5 m derinliğinde dev kazanı oluşmuştur. Değirmenaltı Şelalesi ve yakın çevresi geçirdiği jeolojikjeomorfolojjik evrim sayesinde jeoturizm açısından önemli bir sahadır. Bu çalışmayla şelalenin tanıtımının yapılması, doğal çevre özelliklerinin belirlenmesi hedeflenmekte, çalışmadan elde edilen veriler üzerinden çevre düzenlemesinin ve gerekli iyileştirmelerin yapılıp yöre ve ülke ekonomisine kazandırılması ön görülmektedir.Öğe Distribution of Geography Questions in the Geography ÖABT (Teacher Field Knowledge Test) Examination between 2019-2023 according to Subject and Sub-Subjects(Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 2025) Kartal, FatihThis research was conducted by ÖSYM (Student Selection and Placement Center) to determine the distribution of geography field questions asked in the Geography Teacher Education Field Knowledge Test exams held between 2019-2023 according to their subjects and sub-subjects. The study was conducted with document analysis method in qualitative research design. The material of the study consists of 311 questions from geography subjects in the Geography Teaching ÖABT exams between 2019-2023 and these questions were accessed from ÖSYM archive. When analyzed according to the percentage distribution of the subjects and sub-subjects of Geography field questions; 8.7% (27 questions) of the questions were asked within the scope of General Geography; 39.5% (123 questions) within the scope of Physical Geography; 36% (112 questions) within the scope of Human and Economic Geography; 5.1% (16 questions) within the scope of Political Geography and 10.6% (33 questions) within the scope of Geography of Countries and Continents. The fact that there is a disproportion in the distribution of geography field questions according to the subjects and that there are no questions asked in some subjects reduces the reliability and validity, which are the main features sought in measurement tools, as it reduces the content validity. In this context, it is recommended that the field questions should be based on the weights of the geography subjects in the Geography Teaching undergraduate program.Öğe Divriği (Sivas) İlçesi ile Yakın Çevresinin İklimsel Özellikleri ve Trend Analizi(Cahit AYDEMİR, 2025) Kartal, FatihGeçmişten günümüze kadar insanoğlu bulunduğu alandaki yaşamsal faaliyetlerini doğal unsurlara bağlı olarak sürdürmektedir. Bu doğal unsurlardan biriside fiziki coğrafyanın konusunu oluşturan klimatik özelliklerdir. Çalışma, bu bağlamda Divriği ilçesinin klimatik parametrelerini uzun periyotlarda açıklamak ve sıcaklık ile yağış trendlerini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Araştırmada MGM (Meteoroloji Genel Müdürlüğü)’den alınan Divriği (1960-2022) ve çevresinin iklim verilerinden yararlanılmıştır. Saha haritalarının hazırlanmasında CBS (Coğrafi Bilgi Sistemleri)’de kullanılan ArcGIS 10.4.1 programından faydalanılmış olup tablo ve şekiller Microsoft Word ve Excel aracılığıyla oluşturulmuştur. Çalışmanın trend analizi için Mann-Kendall ve Spearman's Rho testi gibi iki önemli trend yöntemi kullanılmıştır. Divriği’nin iklim tipi Erinç yöntemine göre; yaz mevsiminde kuraklığı fazla olan yarı nemli iklim iken Thornthwaite göre yarı kurak-nemli, orta sıcaklıkta (Mezotermal) bir iklimdir. Sonuç olarak trend analizleri küresel iklim değişimleri açısından Divriği ilçesinde de uzun vadede sıcaklık artışlarını ve yağış azalmalarını işaret etmektedir. Bu veriler doğrultusunda sahada yapılacak olan doğru planlamalar hem yöre ve ülke ekonomisine katkı sağlayacağı hem de ekolojik anlamda iklimle ilgili çevre sorunlarını azaltacağı düşünülmektedir.Öğe Evaluation of Cattle and Ovine breeding in Sivas(Peter Lang AG, 2021) Kartal, Fatih[No abstract available]Öğe Examination Of The Pre-Service Teachers’ Perceptions Studying In The Social Studies Teaching Undergraduate Program Regarding The Concept Of Geography Via Metaphor(Sivas Cumhuriyet University, 2022) Kartal, Fatih; Ergün, AbdulkadırIn this research aims to reveal the perceptions of pre-service teachers about the concept of “geography” via metaphor, who are studying in the Social Studies Teaching Undergraduate Program of Sivas Cumhuriyet University Faculty of Education in the fall semester of 2019-2020 academic year. In this way, researchers examine the perceptions of the participants in the research, based on the metaphor connotations towards the science of geography and the meanings they attribute to the concept of geography. While the sample of the study included opinions of 118 pre-service social studies teachers, as for method one of the qualitative research methods, the phenomenological research design was used. Content analysis method was used in the evaluation of the data obtained about metaphor within the scope of the research. The data obtained through content analysis is defined and the facts hidden in the data are revealed in depth. The basic operation in content analysis is to combine similar data within the framework of certain themes. For the analysis of the data, pre-service teachers were asked to complete the sentence: “Geography is like …………. ; because ……………..”. According to the findings of the research, pre-service teachers produced 68 metaphors for the concept of “geography”. These metaphors produced by pre-service teachers were grouped under 9 categories. According to the results of the research, it is seen that 32.20% of the pre-service teachers perceive geography as life and source of life, and 17% as guiding and reflective. In addition, the fact that all metaphors developed by the participants are positive indicates that the pre-service teachers’ perceptions of geography are positive.Öğe İLKOKUL 3. VE 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ÇEVRE EĞİTİMİNE İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR YOLUYLA ARAŞTIRILMASI(Bilgi Yolu Eğitim Kültür ve Sosyal Araştırmalar Merkezi: BİLSAM, 2024) Kartal, Meryem Nezihe; Kartal, FatihÇalışma 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Hakkâri İlinin Şemdinli ilçesine bağlı bir ilkokulda öğrenim gören ilkokul 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin “Çevre” kavramına ilişkin algılarını metafor yoluyla incelemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla öğrencilerin çevreye yönelik algılarını ve duyarlılıklarını anlamak çalışma açısından büyük önem taşımaktadır. Araştırmanın örneklemini 21 üçüncü sınıf öğrencisi ve 25 dördüncü sınıf öğrencisi olmak üzere toplamda 46 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada yöntem olarak nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseni kullanılmış olup çevre metaforu ile ilgili toplanan verilerin analiz edilmesinde betimsel analizden faydalanılmıştır. Metaforla ilgili bilgilerin yorumlanması için ilkokul öğrencileri “Çevre …………. gibidir; çünkü…………….’’ yönergesinin bulunduğu yarı yapılandırılmış formları doldurmuşlardır. Çalışmada elde edilen bulgular doğrultusunda öğrenciler “Çevre” kavramıyla ilgili toplamda 46 metafor oluşturmuşlardır. Araştırmada öğrencilerin oluşturduğu bu metaforlar 6 grup halinde kategorileştirilmiştir. Çevre algılarına göre en fazla benzetme objeleri “hayat kaynağı” ve “eşya ve araç-gereç” başlığı altında toplanmıştır. Bununla birlikte öğrencilerin genelde doğal çevreyle ilgili olumsuz bir benzetim yapmamaları çevre algılarının olumlu yönde olduğunu ortaya koymaktadır.Öğe KIZILIRMAK HAVZASI’NIN SICAKLIK, YAĞIŞ, BUHARLAŞMA İLE AKIM VERİLERİNİN EĞİLİM (TREND) YÖNLERİNİN BELİRLENMESİ(2024) Kartal, Fatih; Gözalan, Sıracettin; Öztekinci, MuhammetAraştırma alanı Kızılırmak Havzası olup, araştırma konusu havzada ölçüm yapan 8 meteoroloji istasyonu ile 13 DSİ istasyonunda ölçümlenen ortalama sıcaklık, toplam yağış, buharlaşma ve akım parametrelerin zaman serisindeki değişimleri analiz edilmiştir. Çalışmanın amacı, uzun yıllardır havza genelinde ölçüm yapan meteoroloji istasyonlarının yıllık ölçümleri dikkate alınarak iklim parametreleri ile akım değerlerindeki eğilimlerin analiz edilmesidir. Araştırmada trend yöntemleri olan Mann-Kendall ve Spearman Rho testi uygulanmıştır. Analiz sonuçlarına göre havza genelinde yıllık ortalama sıcaklıklarda istatistiki açıdan anlamlı artışlar tespit edilmiştir. Yağış değerlerinde ise Kırıkkale’de anlamlı olmayan artış görülürken, geriye kalan bütün istasyonlarda anlamlı olmayan azalışlar tespit edilmiştir. Buharlaşma değerleri incelendiğinde Kastamonu istasyonunda anlamlı olmayan azalış görülürken geriye kalan istasyonlarda artış görülse de anlamlılık ifade edememektedir. Akım değerleri incelendiğinde Kanak Çayı – Kaleboğazı ve Kızılırmak N. – Bulakbaşı istasyonlarında artışlar görülmektedir. Kale Boğazındaki artış anlamlılık gösterirken, Bulakbaşı istasyonundaki artış anlamlılık göstermemektedir.Öğe KPSS’ de Çıkan Coğrafya Alan Bilgisi Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi(Dokuz Eylül Üniversitesi, 2020) Coşkun, Mücahit; Kartal, FatihBu çalışmada, KPSS’de yer alan Coğrafya ÖABT’ye (Öğretmenlik Alan Bilgisini Testi) yönelik hazırlanan sınav sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre incelenerek düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Yenilenmiş taksonomi, bilgi ve bilişsel süreç boyutlarından oluşmaktadır. Bilgi boyutunda; olgusal, kavramsal, işlemsel, üst bilişsel bilgi basamakları, bilişsel süreç boyutunda; hatırlama, anlama, uygulama, çözümleme, değerlendirme ve yaratma basamakları bulunmaktadır. Araştırma verileri, 2013-2018 eğitim-öğretim yılların da ÖSYM’nin kendi internet sayfasında yayınlamış olduğu sorulardan oluşmaktadır. Soruların yenilenmiş Bloom taksonomisine göre incelenmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verileri nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman incelemesi ile elde edilmiştir. Coğrafya Öğretmenliğine yönelik 2013-2018 yılları arasında yapılan KPSS’deki soruların yenilenmiş Bloom taksonomisinin bilgi boyutu ve bilişsel süreç boyutuna göre incelendiğinde soruların çoğunluğunu bilişsel süreç boyutunun en alt basamakları olan “hatırlama” kısmı (110 soru) ve “anlama” kısmı (99 soru) oluşturmaktadır. Bununla birlikte Uygulama, analiz etme, değerlendirme ve yaratma bilişsel süreci boyutuna ilişkin soru bulunmamakla birlikte üst bilişsel bilgi alt boyutunda da soru yer almadığı görülmektedir.Öğe KPSS’de Çıkan Coğrafya Alan Bilgisi Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi(2020) Coşkun, Mücahit; Kartal, FatihBu çalışmada, KPSS’de yer alan Coğrafya ÖABT’ye (Öğretmenlik Alan Bilgisini Testi) yönelik hazırlanan sınav sorularının yenilenmiş Bloom taksonomisine göre incelenerek düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Yenilenmiş taksonomi, bilgi ve bilişsel süreç boyutlarından oluşmaktadır. Bilgi boyutunda; olgusal, kavramsal, işlemsel, üst bilişsel bilgi basamakları, bilişsel süreç boyutunda ise; hatırlama, anlama, uygulama, çözümleme, değerlendirme ve yaratma basamakları bulunmaktadır. Araştırma verileri, 2013-2018 eğitim-öğretim yıllarında ÖSYM’nin kendi internet sayfasında yayımlamış olduğu sorulardan oluşmaktadır. Soruların yenilenmiş Bloom taksonomisine göre incelenmesinde tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verileri nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman incelemesi ile elde edilmiştir. KPSS’de 2013-2018 yılları arasında hazırlanan coğrafya öğretmenliğine yönelik sorular yenilenmiş Bloom taksonomisinin bilgi boyutu ve bilişsel süreç boyutuna göre incelendiğinde soruların çoğunluğunu bilişsel süreç boyutunun en alt basamakları olan “hatırlama” basamağı (110 soru) ve “anlama” (99 soru) basamağı oluşturduğu görülmektedir. Bununla birlikte uygulama, analiz etme, değerlendirme ve yaratma bilişsel süreci boyutlarına ilişkin soru bulunmamakla birlikte üst bilişsel düşünme becerilerine ait soruların yer almadığı görülmektedir.Öğe Ortaöğretim öğrencilerinin harita okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi(Cumhuriyet Üniversitesi, 2015) Kartal, Fatih; Koç, HakanÖğrenci merkezli eğitimle beraber öğrencilerin olaylara çok yönlü bakabilmesini sağlamak temel amaç haline gelmiştir. Bu çalışma bireye düşünceleri, eylemleri, grafik ve sembolleri anlama ve yorumlama imkânı vermesi, onların ufuklarının gelişmesine katkıda bulunması bakımından önemli bir yere sahiptir. Bu açıdan düşünüldüğünde araştırma, bireylerin sahip oldukları coğrafya eğitiminde, harita okuma yazma becerilerinin öğrenci algılarını ne kadar etkilemekte olduğunu gözlemleyebilmek ve çeşitli bağımsız değişkenlere (cinsiyet, okul türü ve öğrenim durumları) bağlı olarak nasıl farklılaştığını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Böylece bu çalışma ile alan yazındaki eksikliğin giderilebileceğine inanılmakta ve çalışmanın bu alanda yapılacak olan diğer çalışmalara veri kaynağı olacağı düşünülmektedir. Araştırmanın örneklemini 2015–2016 eğitim-öğretim yılında Sivas merkezindeki ortaöğretim okullarındaki öğrencilerden random (rastgele) yöntemiyle seçilen ve kolay ulaşılabilir katılımcılar olan öğrenciler oluşturmaktadır. Çeşitli değişkenlere göre yapılan bu araştırmada daha önce hazırlanmış olan harita okuryazarlığı ölçeği kullanılmıştır (Koç ve Demir: 2014). Bu ölçek betimsel anket veri tarama yöntemiyle öğrencilere uygulanıp veri analizleri gerçekleştirilmiş ve elde edilen verilerden hareketle "Bulgular ve Yorumlar" ile "Sonuç ve Öneriler" oluşturulmuştur. Araştırmada yer alan bulgular doğrultusunda; öğrencilerin cinsiyet türü, anne – baba eğitim düzeyleri ve kullandıkları harita türüne göre anlamlı bir harita okuryazarlık farkı bulunamamıştır. Bunun yanında öğrencilerin okul türüne göre (Fen lisesinde ki harita okuryazarlık düzeyi, diğer okullardan daha iyidir), harita kullanım sıklıklarına göre (Haritaları sık kullanan öğrenciler daha başarılıdır), harita kullanım amaçlarına göre (Yer-yön ve turizm maksatlı kullanan öğrencilerin harita okuryazarlıkları daha yüksektir) ve derse olan ilgilerine göre (Derse ilgili olan öğrenciler harita okuryazarlıkta daha başarılıdır) harita okuryazarlık düzeylerinde anlamlı farklar olduğu tespit edilmiştir. Anahtar kelimeler: Harita, Harita Becerileri, Harita Okuryazarlığı, Ortaöğretim ÖğrencileriÖğe PROBLEMS OF SUGAR BEET PRODUCERS IN SIVAS PROVINCE AND PROPOSALS FOR SOLUTIONS(MARMARA UNIV, 2018) Koc, Hakan; Ergun, Abdulkadir; Kartal, FatihSivas Province is one of the ten provinces with the largest volume of sugar beet cultivation in our country. The study titled "Sugar beet producers' problems in Sivas Province and suggestions to identified problems" determined the sub problems encountered by sugar beet producers in regards to selection of varieties, precautions taken against frost, weeds and diseases in sugar beet cultivation areas, irrigation methods, preference of fertilizers, marketing and quota practice and solutions were sought to these problems. The research was carried out with the help of interviews and field observation methods, which are qualitative research methods. A semi-structured questionnaire was used in the interview. It was determined in the interviews that representatives of seed companies were also effective in the selection of variety in addition to yield factor. It was identified that producers took precautions against frost by delaying sowing time against and did not use any other methods. The most common weeds in sugar cultivation areas were found to be goosefoot, mustard, death angel and common wild oat while root rot, leaf spot, powdery mildew and root bearding were the type of most common plant diseases respectively found in beet cultivation areas. Climatic conditions were found to determine the number of irrigations in sugar beet cultivation areas. Unplanned and senseless irrigation was found to result in the drying of some water resources. While the sugar beet producers who were interviewed in the framework of the study indicated that they did not face marketing problems, they were observed to regard the quota practice as a significant issue.Öğe Sivas ilinde bal üreticilerinin sorunları ve çözüm önerileri(Abdulkadir UZUNÖZ, 2020) Koç, Hakan; Ergün, Abdulkadır; Kartal, FatihArıcılık faaliyetinin yeryüzünde ilk olarak hangi tarihte yapılmaya başlandığı bilinmemekle birlikte yapılan araştırmalar bu faaliyetin milattan önceki dönemlere kadar dayandığını ortaya koymaktadır. 17. yüzyıla kadar ilkel bir şekilde yürütülen bu faaliyet, bu yüzyılda arıcılık alanında meydana gelen bir takım gelişmelerle modern bir şekilde yapılmaya başlanmış ve günümüzde dünya genelinde önemli bir tarımsal faaliyet haline gelmiştir. Dünya genelinde bu faaliyetin yürütüldüğü önemli alanlardan biri de Türkiye’dir. Dünya Tarım Örgütü (FAO)’nün 2018 yılı verilerine göre Türkiye kovan sayısı bakımından Hindistan ve Çin’den sonra üçüncü sırada, bal üretiminde ise Çin’den sonra ikinci sırada yer almaktadır. Büyük ölçüde doğal şartlara bağlı olarak yürütülen arıcılık faaliyetleri açısından Türkiye sahip olduğu topografya, iklim, bitki örtüsü ve su kaynakları açısından büyük bir potansiyele sahip olup, hemen hemen Türkiye’nin her bölgesinde bu faaliyet yürütülmektedir. Türkiye’de bu arıcılık faaliyetleri açısından öne çıkan alanlardan biri de Sivas İl’idir. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK)’nun 2019 yılı verilerine göre Sivas İli Ordu, Muğla ve Adana’dan sonra en fazla bal üretiminin gerçekleştirildiği dördüncü ildir. Bu çalışmada da Sivas İl’indeki bal üreticilerinin bu faaliyeti yürüttükleri sırada karşılaştıkları sorunları tespit ederek, bu sorunlara çözüm önerileri sunulmaya çalışılmıştır. Bu doğrultuda Sivas İl’inde en fazla bal üretiminin gerçekleştirildiği ilçelerden olan Yıldızeli, İmranlı, Koyulhisar, Gürün ve Divriği ilçelerinde toplam 164 bal üreticisi ile görüşme gerçekleştirilmiştir. Görüşme yapılan bal üreticilerine saha gezileri sırasında random yoluyla ulaşılmış ve araştırmacılar tarafından önceden hazırlanmış yarı yapılandırılmış görüşme formunda yer alan sorular yöneltilmiştir. Bal üreticilerinin bu sorulara vermiş oldukları cevaplar belirli temalar altında analiz edilerek, sorunlar ortaya konmuş ve bu sorunlara çözüm önerileri sunulmuştur.Öğe SİVAS İLİNİN ORTALAMA SICAKLIK İLE TOPLAM YAĞIŞ VERİLERİNİN TREND ANALİZİ VE SSP İLE 2100 YILI MODELLEMESİ(2024) Kartal, FatihAraştırma alanı Sivas ili olup, araştırmanın konusu ortalama sıcaklık ve toplam yağış parametrelerinin trend analizi ve SSP senaryolarıdır. Çalışmanın amacı ise sıcaklık değerlerinin ortalaması ile yağış toplamlarının mevsimsel ve yıllık değişkenliklerinin analiz edilmesi ve gelecek yıllarda (2041-2060-2100) bölgede yaşanması muhtemel sıcaklık ve yağış durumlarının belirlenmesidir. Çalışmada Mann-Kendall ve Spearman's Rho testi gibi iki önemli trend yöntemi kullanılmıştır. İklim senaryolarında ise SSP 2,6 ve 8,5 tercih edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre il genelinde yıllık ve mevsimlik düzeyde ortalama sıcaklıklarda artışlar gözlenmiştir. Bu artışlar bazı istasyonlarda istatistiki açıdan anlamlılık gösterirken bazı istasyonlarda anlamlılık ifade etmemektedir. Sivas ilinde yaz mevsimi, pozitif yönde anlamlı bir sıcaklık artış eğilimi gösteren mevsim olduğu görülmektedir. İl genelinde yaz, sonbahar, kış mevsimlerinde ve yıllık yağışlarda artış ve azalışların olduğu görülmüştür. Sonuç olarak trend analizleri küresel iklim değişimleri açısından Sivas ilinde de uzun vadede sıcaklık artışlarını ve yağış azalmalarını işaret etmektedir.Öğe Sivas İli’nde Şeker Pancarı Üreticilerinin Sorunları ve Çözüm Önerileri(2018) Koç, Hakan; Ergün, Abdulkadir; Kartal, FatihSivas İli, ülkemizde en fazla şeker pancarı üretiminin yapıldığı ilk on ilinden biridir. “Sivas İli’nde şeker pancarı üreticilerinin sorunları ve çözüm önerileri” adlı bu çalışmada şeker pancarı üreticileri ile ilgili olarak çeşit seçimi, don olaylarına karşı aldıkları önlemler, şeker pancarı üretim alanlarında karşılaşılan yabani ot ve hastalıklar, sulama yöntemleri, gübre tercihi, pazarlama ve kota uygulaması ile ilgili alt problemler belirlenmiş ve bu problemlere yönelik cevaplar aranmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden görüşme ve arazi saha gözlemleme yöntemleri ile gerçekleştirilmiştir. Görüşmede yarı yapılandırılmış anket formu kullanılmıştır. Araştırma sahasında şeker pancarı üreticileri ile yapılan görüşmelerden, çeşit seçiminde verim faktöründen başka tohum pazarlaması yapan firma temsilcilerinin de etkili olduğu tespit edilmiştir. Don olaylarına karşı üreticilerin ekim zamanı geciktirerek tedbir aldığı, bu yöntemden başka herhangi bir tedbirlerinin olmadığı belirlenmiştir. Şeker pancarı üretim sahalarında sirken, yaban yulafı, köygöçüren, hardal gibi ot türleri ile hastalıklardan ise rhizactonia (kök çürüklüğü), cercospora (yaprak lekesi), erysiphe betae (külleme) ve rhizomania (kök sakallanması) gibi hastalıklara rastlanılmıştır. Şeker pancarı üretim alanlarında yapılan sulama sayısını iklim şartları belirlemektedir. Yapılan bilinçsiz sulama ile bazı su kaynaklarının kuruduğu gözlemlenmiştir. Araştırma sahasında görüşme yapılan şeker pancarı üreticileri pazarlama sorunlarının bulunmadığını belirtirken, kota uygulamasını ise kendileri için büyük bir sorun olarak görmektedirler.Öğe Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Lisans Programında Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Coğrafya Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Yoluyla İncelenmesi(2022) Kartal, Fatih; Ergün, AbdulkadırBu araştırmada 2019-2020 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programında öğrenim gören öğretmen adaylarının “coğrafya” kavramına ilişkin algılarını metafor yoluyla ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Bu sayede araştırmacılar, araştırma kapsamında yer alan katılımcıların metafor çağrışımlarından yola çıkarak coğrafya bilimine yönelik algılarını ve coğrafya kavramına yükledikleri anlamları incelemişlerdir. Çalışmanın örnekleminde toplamda 118 sosyal bilgiler öğretmen adayının görüşleri yer alırken yöntem olarak nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırma kapsamında metaforla ilgili elde edilen verilerin değerlendirilmesinde ise içerik analizi yönteminden yararlanılmıştır. İçerik analizi ile elde edilen veriler tanımlanır ve veriler içinde saklanan gerçekler derinlemesine ortaya çıkarılır. İçerik analizinde yapılan temel işlem birbirine benzeyen verileri belirli temalar çerçevesinde birleştirmektir. Verilerin analizi için öğretmen adaylarından, veri toplama aracı olarak kullanılan yarı yapılandırılmış görüşme formunda yer alan “Coğrafya ............. gibidir; çünkü................’’ cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre öğretmen adayları “coğrafya” kavramına yönelik olarak 68 metafor üretmişlerdir. Öğretmen adayları tarafından üretilen bu metaforlar 9 kategori altında toplanmıştır. Araştırmanı sonucuna göre öğretmen adaylarının % 32,20’si coğrafyayı yaşam ve yaşamın kaynağı, % 17’si yol gösteren, yansıtıcı olarak algıladıkları görülmektedir. Ayrıca katılımcılar tarafından geliştirilen tüm metaforların olumlu olması öğretmen adaylarının coğrafya ile ilgili algılarının olumlu yönde olduğunu göstermektedir.Öğe Tecer Dağları ve Çevresinin (Sivas) Fiziki Coğrafya Özellikleri(2024) Kartal, FatihTecer Dağları, İç Anadolu Bölgesi’nde Sivas İlinin 40 km güneydoğusunda Ulaş ilçesi sınırları içerisinde yer almaktadır. Araştırma, Tecer Dağları ve çevresinin fiziki coğrafya özelliklerini oraya koymak amacıyla yapılmıştır. Çalışma sahasına belirli aralıklarla gidilerek arazi çalışmaları yapılmış olup veriler elde edilmiştir.Bunun yanı sıra kurum ve kuruluşlardan alınan veriler CBS (Coğrafi Bilgi Sistemleri) ArcGIS 10.4.1 programı sayesinde Tecer Dağları ve çevresinin lokasyon, jeoloji, jeomorfoloji, hidrografya, bitki, toprak ve iklim haritaları üretilmiştir. Yörede Alpin tektonik kıvrım hareketleri etkili olup sedimanter, ofiyolitik ve yer yer volkanik kayaçlar mevcuttur. Vadiler, plato düzlükleri, ovalık alanlar, tektonik-karstik alanlar önemli yeryüzü şekilleridir. Tecer Irmağı ve Tecer Gölü (Kellah) en önemli hidrografik unsurlardır. Zonal topraklardan kahverengi topraklar ile kırmızımsı kahverengi topraklar, İntrazonal topraklardan vertisoller, Azonal topraklardan ise alüvyal topraklar önemli toprak guruplarındandır. Tecer Dağları ve çevresinde karasal iklim hüküm sürmekte olup yıllık sıcaklık ortalaması 6,7 ºC’dir. Yıl içerisinde sıcaklık ortalamasının en yüksek olduğu değer 14,3 ºC ile ağustos ayı iken en düşük olduğu değer -0.6 ºC ile ocak ayıdır. İstasyon verilerine göre, sahanın yıllık yağış ortalaması 417,2 mm’dir. Yağışların en fazla olduğu dönem %38,8 (161,9 mm)’lik oranla ilkbahar mevsimi iken en az olduğu dönem %13,3 (55,7 mm) ile yaz mevsimidir. Tecer Dağlarında İran- Turan ve Avrupa-Sibirya kökenli türler yoğunluk kazanmaktadır. Alanda step türleri, kuru orman ve yarı nemli ormanlar önemli floristik elemanlardandır. Bu bağlamda Tecer Dağları gerek taş ocağı işletmeciliği gerek turizm faaliyetleri gerekse doğal güzelliği açısından yöre ve ülke ekonomisine büyük katkı sağlayacağı düşünülmektedir.Öğe TÜRKİYE ŞEKERPANCARI ÜRETİMİNDE SİVAS İLİNİN YERİ VE ÖNEMİ(2018) Ergün, Abdulkadir; Koç, Hakan; Kartal, FatihDünya genelinde şeker üretimi genel olarak şeker kamışından veşeker pancarından elde edilmektedir. Coğrafi konumu gereği ülkemizdeşeker üretimi nişasta bazlı şeker üretimi (NBŞ) dışında sadece şekerpancarı bitkisinden gerçekleştirilmektedir. Bu araştırma şekerinhammadde kaynaklarından biri olan şeker pancarı üretimineodaklanmıştır. Araştırmanın amacı; Türkiye şeker pancarıüretiminde Sivas İli’nin yeri ve önemini tespit etmektir. Bu amaçdoğrultusunda; şu alt problemler belirlenmiş ve bu problemlereyönelik cevaplar aranmıştır:A. 2017 yılında Türkiye şeker pancarı üretimi ne kadardır?B. TÜİK verilerine göre 2017 yılında Sivas İli’nin şeker pancarıüretimi ne kadardır? Sivas İli, yıllar itibariyle Türkiye şeker pancarıüretimin yüzde kaçını gerçekleştirmiştir?C. Sivas İli’nde şeker pancarı üretiminin ilçelere göre dağılımınasıldır? Bu dağılımda etkili olan coğrafi esaslar nelerdir?Araştırma tarama yöntemi ile yürütülmüştür. İstatiksel yöntemolarak ilişkisel analiz (Korelasyon) yöntemi kullanılmıştır. Türkiyeİstatistik Kurumu verilerine göre 2017 yılında Türkiye’de 21.149.020 tonşeker pancarı üretilmiştir. Sivas İli aynı yıl içerisinde 827.745 ton üretim ile Türkiye şeker pancarı üretiminin %3,91’lik kısmını gerçekleştirmiştir.Bu verilere göre Sivas İli, 2017 yılında Türkiye’de en fazla şeker pancarıüretiminin yapıldığı ilk on ilinden biridir. Sivas İli’nde şeker pancarıtarımı Akıncılar, Altınyayla, Gemerek, Kangal, Merkez, Suşehri, Şarkışla,Ulaş ve Yıldızeli ilçelerinde düzenli bir şekilde yapılmaktadır. En fazlaüretim, Gemerek Şarkışla ve Ulaş ilçelerinde gerçekleştirilmektedir. Builçelerin yanısıra bazı dönemlerde Divriği, Gölova, Koyulhisar ve Zarailçelerinde de şeker pancarı tarımı yapılmıştır. Doğal coğrafyafaktörlerinden klimatolojik, jeomorfolojik, edafik ve hidrolojik faktörlerildeki şeker pancarı tarımını etkilemektedir.