Ordinal Ölçekli İlişki Katsayıları İle KPSS Eğitimi Veren Özel Eğitim Kurumlarındaki Öğrencilerin Memnuniyetinin Araştırılması-Sivas İli Örneği
Date
2016Metadata
Show full item recordAbstract
Yapılan bu çalışmada Sivas’ta faaliyet gösteren KPSS eğitimi veren özel
eğitim kurumlarında ders alan 319 kişilik bir örneklem grubu içerisindeki
öğrencilerden seçilmiş ve bu öğrencilere 25 sorudan oluşan bir anket uygulanarak
eğitim kurumları hakkında öğrencilerin memnuniyet durumları hakkında bilgiler
alınmıştır.
Bu çalışma Giriş; Memnuniyet, Ölçme ve Ölçek Kavramları; Ordinal İlişki
Katsayıları; Araştırma Yöntemi; İstatistiksel Analiz, Bulgular ve Yorumlar; Sonuç ve
Kaynakça olmak üzere 6 kısımdan oluşmaktadır.
Memnuniyet, Ölçme ve Ölçek Kavramları başlıklı bölümde bu konularla ile
ilgili genel bilgilere yer verilmiştir.
Ordinal Ölçekli İlişki Katsayıları başlıklı bölümde ise Somers’d, Kendall’s
tau-b, Kendall’s tau-c ve Gamma katsayıları ile ilgili genel bilgiler verilmiştir.
Çalışmanın ana bölümü olan Araştırma Yöntemi; İstatistiksel Analiz,
Bulgular ve Yorumlar bölümünde Sivas ilinde KPSS eğitimi veren özel eğitim
kurumlarındaki öğrencilerin memnuniyetlerinin sağlanıp sağlanmadığı konusu ele
alınmış, analize ait bulgulara ve yorumlara yer verilmiştir. 319 öğrenciye uygulanan
anketin verilerinin değerlendirilmesinde ordinal ilişki katsayıları kullanılmıştır.
Analizler Somers’d, Kendall’s tau-b, Kendall’s tau-c ve Gamma katsayıları ile
yorumlanmıştır.
Sonuç olarak bu çalışmada öğrencilerin kişisel değerlendirmelerinden
hareketle Sivas ilinde KPSS eğitimi veren kurumların öğrencilerin memnuniyetini
sağlayıp sağlamadığı noktasında bazı genel yargılara ulaşmak mümkün olmuştur.
Elde edilen verilere göre, öğrencilerin kurs ücretlendirmelerinden
memnuniyetlerinde, ders saat sürelerinin yeterliliğinde, verilen kaynak sayısının
xxvi
yeterliliğinde, uzaktan eğitim sistemine erişimde ve KPSS kurumlarının belirli
aralıklarla yatılı kamplar düzenleyip, KPSS ile ilgili öğrencileri bilgilendirmek için
toplantı ve konferanslar düzenlenmesi konularında farklılıklar olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. In this study, a sample group of 319 students enrolled in a private institution
for KPSS preparation in Sivas was selected and they have been requested to answer a
questionnaire consisting of 25 questions to measure the satisfactions of the students
on these educational enterprises.
This study is comprised of six parts, which are Introduction; Satisfaction,
Quantification and Measurement Concepts; Ordinal Correlation Coefficients;
Research Methods; Statistical Analysis, Results and Remarks; and Conclusion and
Bibliography.
In the Satisfaction, Quantification and Measurement Concepts section a general
overview on these matters has been provided.
In the Ordinal Correlation Coefficients section a general overview on Somers’d,
Kendall’s tau-b, Kendall’s tau-c and Gamma coefficients has been provided.
In the main sections of the study, which are Research Methods and Statistical
Analysis, Results and Remarks, an assessment on the satisfaction of the students
enrolled in preparatory private educational institutions for KPSS has been undertaken
and results as well as remarks on the analysis have been provided. When evaluating
the data from the questionnaire answered by 319 students ordinal correlation
coefficients have been used. The analysis has been interpreted by Somers’d,
Kendall’s tau-b, Kendall’s tau-c and Gamma coefficients.
As a result of this study, drawing general conclusions on whether preparatory
private institutions for KPSS in Sivas satisfies the students or not, based on their
personal assessment, has become possible.
According to the obtained data, it is concluded that there are differences
among students in issues that include pricing of the provided training, sufficiency of
xxviii
the class length, adequateness of the number of resources provided, access to distant
education system as well as the need for KPSS institutions to have boarding study
camps organized periodically or to hold meetings and conferences to inform the
students about KPSS.