The Effect of Motivational Interviews Based on The Stages of Change on The Digital Game Addiction Levels of Nursing Students
Abstract
Bu araştırma, değişim aşamalarına dayalı motivasyonel görüşmelerin hemşirelik öğrencilerinin
dijital oyun bağımlılığı düzeylerine etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel tipte olan araştırmanın evrenini, Türkiye’deki bir
devlet üniversitesine 2021-2022 eğitim-öğretim yılında kayıtlı tüm hemşirelik bölümü lisans
öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmanın örnekleminde ise oyun bağımlısı olduğu tespit edilen
öğrenciler arasından güç analizi sonuçlarına göre randomize olarak seçilen 62 öğrenci (30
müdahale, 32 kontrol) yer almıştır. Araştırmanın verileri 16 Mart -3 Haziran tarihleri arasında,
Kişisel Bilgi ve Değişim Aşamaları Anket Formu, Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği aracılığıyla
toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler tanımlayıcı istatistikler, ki-kare analizi, varyans
analizi, bağımlı gruplarda t testi, bağımsız gruplarda t testi analizleri kullanılarak
değerlendirilmiştir
Motivasyonel görüşme öncesinde kontrol (19.87±2.98) ve müdahale (18.90±3.56) grubundaki
öğrencilerin dijital oyun bağımlılığı ölçek puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark olmadığı
(p>0.05), motivasyonel görüşme yapılan müdahale grubundaki öğrencilerin dijital oyun
bağımlılığı ölçeği toplam puan ortalamalarının son testte azaldığı, kontrol (19.93±2.63) ve
müdahale (17.96±2.83) grubundaki öğrencilerin son testte dijital oyun bağımlılığı düzeyleri
açısından aralarında anlamlı bir fark olduğu (p<0.05) saptanmıştır. Motivasyonel görüşme
sonrasında öğrencilerin dijital oyun oynama sıklıklarını azaltma durumları değişim aşamalarına
göre değerlendirildiğinde müdahale grubundaki öğrencilerin olumlu yönde, kontrol grubundaki
öğrencilerin ise olumsuz yönde değişim gösterdikleri belirlenmiştir.
Araştırma sonucunda, motivasyonel görüşmelerin hem dijital oyun bağımlılığını azaltmada hem
de değişim aşamalarına göre dijital oyun oynama sıklığını olumlu yönde değiştirmede etkili
olduğu ortaya çıkmıştır.
Dijital oyun bağımlılığı hakkında üniversite öğrencilerine ve genç nesillere yönelik bilinç
geliştirme ve farkındalık oluşturma çalışmaları yapılmalı, dijital oyun bağımlılığı konusu tüm
eğitim kademelerindeki müfredat programlarına dahil edilmelidir.