ÖĞRETMEN ADAYLARININ MESLEKİ GELİŞİM ÖZ YETERLİKLERİNİN BELİRLENMESİ
Künye
Arslan, A., Ersoy, M., & Kuzu, H. (2023). Öğretmen adaylarının mesleki gelişim öz yeterliklerinin belirlenmesi. Munzur 5th Internatıonal Conference on Socıal Scıences, 9-11 Haziran 2023, Tunceli. (Tam Metin)Özet
Eğitimin her çağda farklı işlevleri olmakla birlikte günümüzde ihtiyaç duyulan işgücünü temin
etmek, toplumların ve bireylerin çağın gereklerine uygun bir şekilde ilerlemesini sağlamaktadır.
Siyasetten sağlığa, ekonomiden sosyalleşmeye, edebiyattan tarihe, çevreden eğitime kadar
yaşamın tüm alanlarında eğitimin niceliği ve niteliği çok önemlidir. Bu eğitimi sunan
öğretmenlerin de hem nicel olarak hem de nitel olarak gerekli donanımda olması
gerekmektedir. Öğretmenlerin mesleki donanımlarının istenen niteliğe sahip olmasında ise
gerekli eğitimleri alarak bunları içselleştirmiş olmaları önemlidir. Eğitime ilişkin olarak ortaya
çıkan güncel değişimler, yeterlikler ve beklentileri karşılayabilecek öğretmenlerin öncelikle
mesleki öz-yeterlikleri üst düzeyde olmalıdır. Kendilerini geliştirebilen öğretmenler eğitimdeki
farklılaşmaları, teknolojinin getirdiği yenilikleri, yaşanan çağın eğitimsel becerilerini ve birçok
farklı yeni paradigmaları anlayabilir ve uygulayabilir. Mesleki gelişimini gerçekleştirebilen
öğretmenler kendi yeterliklerinin ve eksikliklerinin farkında oldukları için daha başarılı
olmaktadır. Eğitim sürecinde öğrenci, idareci, veli vb. eğitimin her türlü paydaşıyla ilişki içinde
olmaktadır. Öğretmenlerin mesleki gelişimlerini atandıktan sonra da devam ettirebilmeleri için
ihtiyaç duydukları yeterlik algısını aday öğretmen oldukları dönemden itibaren edinmeleri
gerekmektedir. Bu gerçekliklerden hareketle yapılan bu çalışmada üniversite düzeyinde eğitim
alan öğrencilerin ve formasyon eğitimi alan mezun öğrencilerin mesleki gelişim özyeterliklerinin
belirlenmesi hedeflenmiştir. Nicel araştırmalarda sıklıkla kullanılan tarama
modelinin tercih edildiği bu çalışmanın örneklemini 2022-2023 akademik yılı bahar döneminde
İç Anadolu’da yer alan bir üniversitenin Eğitim Fakültesi öğrencileri oluşturmaktadır.
Örneklem grubunun sayısı 408’dir (330 kadın-78 erkek). Araştırmada tercih edilen ölçeği
Yenen ve Kılınç (2021) geliştirmiştir. Öğretmenlerin Mesleki Gelişim Öz Yeterlikleri Ölçeği20 maddelik bir ölçek olup üç boyutlu bir yapıya sahiptir. Ölçeğin Cronbach Alfa değeri .91,
bu çalışmada .94 şeklinde saptanmıştır. Veriler Google Forms uygulaması kullanılarak online
toplanmıştır. SPSS’e aktarılan veriler normallik varsayımını karşıladığı için parametrik testler
kullanılarak analiz edilmiştir. Analizler neticesinde katılımcıların Öğretmenlerin ölçek
puanlarının yaş, sınıf düzeyi, algılanan ekonomik durum ve medeni durum değişkenlerinde
anlamlı farklılaştığı (p<.05), diğer araştırma değişkenleri açısından farklılaşmadığı neticesine
ulaşılmıştır (p>.05). Ölçeğin toplam puanı ile alt boyutları arasında pozitif yönde yüksek
düzeyde bir korelasyonun olduğu belirlenmiştir.