Yazar "Bozpolat, Ebru" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 20 / 29
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 2007 ve 2018 Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programlarının Karşılaştırmalı Analizi(2020) Bozpolat, Ebru; Tanrıverdioğlu, SedaBu çalışmanın amacı, 2007 ve 2018 Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programlarının karşılaştırmalıanalizini ortaya koymaktır. Bu amaç çerçevesinde; 2007 ve 2018 Okul Öncesi Öğretmenliği LisansProgramlarının Meslek Bilgisi, Genel Kültür ve Alan Eğitimi derslerinin varlık durumlarının ve teori,uygulama saatleri ile kredilerinin nasıl değişim gösterdiği incelenmiştir. Araştırmada, tarama modelikullanılmıştır. Araştırma verileri, 2007 ve 2018 Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programlarından eldeedilmiştir. Verilerin analizinde, doküman analizi yönteminden yararlanılmıştır. Araştırma sonucuna göreMeslek Bilgisi, Genel Kültür ve Alan Eğitimi derslerinin varlık durumlarına bakıldığında; 2007 Okul ÖncesiÖğretmenliği Lisans Programına göre 2018 Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programında Meslek Bilgisi derssayısının arttığı, Genel Kültür ve Alan Eğitimi ders sayısının azaldığı tespit edilmiştir. Meslek Bilgisi, GenelKültür ve Alan Eğitimi derslerinin teori, uygulama saatleri ile kredilerine bakıldığında ise Meslek Bilgisiderslerinin teori saatinin arttığı, uygulama saatinin azaldığı ve kredisinin arttığı; Genel Kültür derslerinin teori,uygulama saatleri ve kredisinin azaldığı; Alan Eğitimi derslerinin teori saatinin arttığı, uygulama saatinintamamen kaldırıldığı ve kredisinin azaldığı tespit edilmiştir. Genel olarak sonuçlar değerlendirildiğinde ise2018 Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programında toplam ders sayısının arttığı sonucuna ulaşılmıştır.Özellikle derslerin uygulama saatinde yapılan azalma dikkat çeken bir sonuçtur. Araştırmadan elde edilensonuçlar alanyazınla tartışılmış ve sonuçlar doğrultusunda önerilere sunulmuşturÖğe An assessment of education faculty students' views on their self-regulated learning skills(ELSEVIER SCIENCE BV, 2014) Usta, Gonca; Bozpolat, Ebru; Laborda, JC; Ozdamli, F; Maasoglu, YThere are many factors affecting self-regulated learning skills of students during teaching progress. Accordingly it is essential to indicate prospective teachers' views on self-regulated learning skills and determine variables affecting these views. Study group of the research comprises third-year students enrolled at the departments of Classroom Teaching, Social Studies Teaching, Science Teaching, Pre-School Education, Primary Mathematics Education and Turkish Language Teaching in the Faculty of Education of Cumhuriyet University. Self-regulated Learning Skills Scale developed by Turan (2009) to determine self-regulated learning skills of university students was used as the data collecting tool. Results of the study had revealed that Education Faculty Students' views determined that statistically differ or not toward in terms of motivation and action to learning, planning and determining aims, strategy using and assessment, and lack of self-directedness related to gender and department variables. In analysis of the data; as it was not appropriate to compare the dispersion of the groups according to gender variable, the comparison has been made solely according to department variable. One way ANOVA test has been utilised in comparisons made according to department varia (C) 2013 The Authors. Published by Elsevier Ltd. Selection and/or peer-review under responsibility of Academic World Education and Research Center.Öğe BİRLEŞTİRİLMİŞ İŞBİRLİKLİ OKUMA VE KOMPOZİSYON TEKNİĞİYLE KULLANILAN HİKÂYE HARİTASI YÖNTEMİNİN ÖĞRENCİLERDE OKUDUĞUNU ANLAMA BECERİSİ VE TUTUMA ETKİSİ(2020) Gömleksiz, Mehmet Nuri; Bozpolat, EbruBu çalışmanın amacı, ilköğretim 5. sınıf Türkçe dersinde birleştirilmiş işbirlikli okuma ve kompozisyon tekniği (BİOK) ile kullanılan hikâye haritası yönteminin öğrencilerin okuduğunu anlama becerisini geliştirmedeki ve Türkçe dersine yönelik tutumları üzerindeki etkilerini belirlemektir.Nicel araştırma yöntemi kullanılanaraştırmada, öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen tercih edilmiştir. Araştırma, 2011-2012 eğitim-öğretim yılında Sivas il merkezindeki Behrampaşa İlköğretim Okulu’ndaeğitim görmekte olan 5. sınıf öğrencileri üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada, bir deney bir de kontrol grubu bulunmaktadır. Deney grubunda 36, kontrol grubundan ise 30 öğrenci yer almıştır. Deney grubunda birleştirilmiş işbirlikli okuma ve kompozisyon tekniği ile kullanılan hikâye haritası yöntemi, kontrol grubunda ise geleneksel yöntem kullanılmıştır. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen başarı testi ve Acat (2000) tarafından geliştirilen ‘Türkçe Dersine İlişkin Tutum Ölçeği (TDTÖ)’ ile toplanmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde bağımlıgruplar t testi, bağımsız gruplar t testi ve Mann-Whitney U testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, BİOK tekniğiyle kullanılan hikâye haritası yönteminin uygulandığı deney grubundaki öğrencilerin geleneksel yöntemin uygulandığı kontrol grubundaki öğrencilere göre daha başarılı oldukları görülmüştür. Kontrol grubundaki öğrencilerin Türkçe dersine ilişkin tutumlarında bir farklılık belirlenmezken, BİOK tekniğiyle kullanılan hikâye haritası yöntemininöğrencilerin Türkçe dersine ilişkin tutumları üzerinde olumlu etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Öğe BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLARDA EĞİTİM PROGRAMLARININ UYGULANMASINDA KARŞILAŞILAN SORUNLARA VE ÇÖZÜMLERİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ(2020) Bozpolat, EbruBu araştırmanın amacı, birleştirilmiş sınıflarda eğitim programlarının uygulanmasındakarşılaşılan sorunlara ve bu sorunların çözümlerine ilişkin öğretmen görüşlerini ortayakoymaktır. Bu amaçla; birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin öğretmenden, öğrenciden,veliden, programdan, eğitim sisteminden ve donanımdan kaynaklanan sorunlara ve busorunların çözümlerine ilişkin görüşleri belirlenmiştir. Araştırmada, nitel araştırmadesenlerinden biri olan durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışmagrubu; 2017-2018 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Sivas ili merkeze bağlı okullardabirleştirilmiş sınıflarda görev yapan 15 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Öğretmenlerinaraştırmaya katılımında gönüllülük esas alınmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında,araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır.Formun birinci kısmında öğretmenlerin kişisel bilgileri bölümüne yer verilmiş; ikincikısmında ise öğretmenlerin eğitim programlarının uygulanmasında öğretmenden,öğrenciden, veliden, programdan, eğitim sisteminden ve donanımdan kaynaklanansorunları ve bu sorunlara ilişkin çözüm önerilerini belirlemeye yönelik 6 açık uçlu soruyayer verilmiştir. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde, nitel araştırma desenine uygun olarak içerik analizi yönteminden yararlanılmıştır. Araştırma sonucuna göre;öğretmenlerden kaynaklanan sorunlar arasında öğretmenin deneyimsiz olması, birdençok sınıfa yetişememesi; öğrenciden kaynaklanan sorunlar arasında öğrencininhazırbulunuşluk düzeyinin düşük olması, derse karşı ilgisiz olması, eğitimin öneminibilmemesi, veliden kaynaklanan sorunlar arasında velinin ilgisiz olması; programdankaynaklanan sorunlar arasında birleştirilmiş sınıflara özgü programın olmaması; eğitimsisteminden kaynaklanan sorunlar arasında dört sınıfın bir arada okutulması; donanımdankaynaklanan sorunlar arasında teknolojik araç-gereç ve internet sorunu yaşanması en çokvurgulanan sorunlardır. Öğretmenlerin sorunlara ilişkin çözüm önerileri arasında ise ençok üniversitede birleştirilmiş sınıflarda eğitim dersinin saatinin artırılması, üniversitedebirleştirilmiş sınıflarda staj yapılması, öğretmenin sınıfta etkili sınıf yönetimi sayesindeöğrencinin ilgi ve dikkati sağlaması, velinin eğitimin önemi konusundabilinçlendirilmesi, birleştirilmiş sınıflara özel program hazırlanması, teknolojik araçgereçlertemin edilmesi ve internet problemi çözülmesi yer almaktadır.Öğe FİZİK, KİMYA, BİYOLOJİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMLARI ÜZERİNE YAPILAN LİSANSÜSTÜ TEZLERİN İNCELENMESİ(2020) Bozpolat, Ebru; Bolat, Tuğba ErkmenBu araştırmanın amacı; Türkiye’de ortaöğretim fizik, kimya, biyoloji dersi öğretim programları üzerine yapılmış lisansüstü tezlerin araştırma eğilimini ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda araştırma kapsamındaki lisansüstü tezlerin; araştırma konusu, araş-tırma modeli, araştırmanın örneklemi-çalışma grubu, veri toplama araçları, veri analiz tekniklerine ilişkin dağılımları incelenmiştir. Tarama modelinin kullanıldığı araştırmada, 47 yüksek lisans tezi ve 33 doktora tezi olmak üzere 80 tez incelenmiştir. Verilerin anali-zinde, doküman analizi ve içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre; lisansüstü tezlerde çoğunlukla program değerlendirme, akademik başarı, öğrenme yak-laşımları-öğretim modelleri öğretim yöntem ve teknikleri, ders kitabı inceleme, öğretim materyalleri, tutum konuları üzerinde durulmuştur. Araştırmalarda en çok nicel araştır-ma yöntemi kullanılmış, bunu nitel ve karma araştırma yöntemleri takip etmiştir. Tezlerde nicel araştırma yöntemlerinden ilk sırada tarama modeli, ikinci sırada deneme modeli yer alırken; nitel araştırma yöntemlerinde ise en fazla durum çalışması modeli tercih edilmiştir. Tezlerin örneklem/ çalışma gruplarının çoğunluğu öğrenci ve öğretmenlerden oluşmuştur. Araştırmalarda veri toplama aracı olarak en çok ölçek, görüşme, anket, başa-rı testi, doküman ve gözlem teknikleri kullanmıştır. Tezlerde en çok kullanılan veri analiz teknikleri ise betimsel istatistikler ile parametrik istatistiklerdir. Betimsel istatistiklerden özellikle yüzde, frekans, aritmetik ortalama, standart sapma; parametrik istatistiklerden ise t testi ve ANOVA tercih edilmiştir. Nitel boyutta betimsel istatistikler dışında kullanı-lan istatistiklerde ise betimsel analiz ve içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları doğrultusunda; araştırmalarda deneysel modele, nitel ve karma araştırma yöntemlerine daha fazla yer verilmesi; fizik, kimya ve biyoloji derslerine yönelik lisansüstü düzeyde çalışmaların sayısının artırılması; araştırma konularının ilgili alanlara katkı sağlayacak şekilde belirlenmesi ve özgün olması; örneklem grubunun belirlenmesinde araştırmaya uygun çeşitli örneklem gruplarının tercih edilmesi; araştırmalarda veri toplama araçla-rının çeşitlendirilmesi; veri analizi bölümlerinin daha açıklayıcı ve ayrıntılı sunulması ve doğru veri analiz yöntemlerinin seçilmesi; benzer araştırmaların alanda yapılmış makale ve bildiriler üzerinde de yapılması önerilmiştir.Öğe İlkokulda Temel Algoritma ve Kodlama Eğitimine Yönelik Bir İhtiyaç Analizi(2022) Bozpolat, Ebru; Topdağı, MineBu araştırmanın amacı, temel algoritma ve kodlama eğitiminin ilkokulda verilmesi durumunda hazırlanacak programın ihtiyaçlarına yönelik öğretmen görüşlerini belirlemektir. Nitel araştırma yöntemi kullanılan araştırmada, ihtiyaç analizi yaklaşımlarından analitik yaklaşım benimsenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, 2020-2021 eğitim- öğretim yılında Türkiye’de ilkokul düzeyinde özel okullarda görev yapan ve temel algoritma ve kodlama eğitimi veren 20 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada, veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmış ve içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda; öğretmenlerin çoğunluğu temel algoritma ve kodlama eğitiminin özellikle ilkokulda verilmeye başlaması gerektiğini; bu eğitimin ilkokul kademesinde verilmesi durumunda 1., 2. ve 4. sınıflarda başlaması gerektiğini; bu süreçte düşünme becerileri, temel algoritma, problem çözme ve proje üretme ile ilgili hedef/kazanımların kazandırılması gerektiğini belirtmişlerdir. Ayrıca öğretmenler temel algoritma ve kodlama eğitiminin ilkokul kademesinde verilmesi durumunda olması gereken içeriğe, öğrenme-öğretme süreçlerine ve sınama durumlarına ilişkin görüşlerini ortaya koymuşladır. Son olarak, öğretmenler bu eğitim verilirken öğrencilerin sahip olması gereken özelliklere ve bu eğitimi verecek olan öğretmenlerin sahip olması gereken yeterliklere ilişkin görüşlerini belirtmişlerdir.Öğe Investigation of High School Students’ Analytical Thinking Levels in terms of Various Variables(Dokuz Eylül Üniversitesi, 2025) Gündoğdu, Rümeysa Tuna; Bozpolat, EbruThe aim of this study is to determine the analytical thinking levels of high school students and whether these levels differ significantly in terms of gender, grade level, high school type, grade point average, mother’s education level and father’s education level variables. In this study, in which quantitative research method was used, relational survey model was preferred. The sample of the research consists of 417 students studying in the 9th, 10th, 11th and 12th grades in high schools affiliated with the Ministry of National Education in the Central district of Tokat province in the 2022-2023 academic year. “Analytical Thinking Scale for High School Students (ATSHSS)” developed by Ocak and Park (2019) was used to obtain research data. In the analysis of data; descriptive statistics, independent samples t test and one-way analysis of variance (ANOVA), Welch test, Scheffe test and Tamhane T2 test were applied. As a result of the research; in terms of gender variable, there is a significant difference in favor of female students in the “Factor Assimilation” and “Working Strategy” sub-dimensions of “Analytical Thinking Scale for High School Students”; in terms of grade level variable, there is a significant difference in favor of 12th grade students in Analytical Thinking Scale for High School Students and “Factor Assimilation” and “Working Strategy” sub-dimensions; in terms of the high school type variable, there is a significant difference in favor of Vocational and Technical Anatolian High School, Science High School, Fine Arts High School, and Sports High School students among the students of Anatolian High School, Vocational and Technical Anatolian High School, Science High School, Sports High School, and Fine Arts High School in the “Attention to Detail” sub-dimension; in terms of grade point average variable, it has been determined that there is a significant difference in favor of students with grade point average of 70-84 and 85-100 compared to students in the “Analytical Thinking Scale for High School Students” and “Factor Assimilation”, in favor of students with grade point average of 55-69 in the “Analysis” sub-dimensions.Öğe Investigation Of Primary School Teacher’s Perceptions Of Competency Towards Differentiated Instruction İn Terms Of Various Variables(Salim DURUKOĞLU, 2024) Bozpolat, Ebru; Şentürk, BirsenThe purpose of this research is to determine the competency perceptions of primary school teachers towards differentiated instruction and whether these perceptions differ significantly in terms of various variables. In the research using quantitative research method, correlational survey model was preferred. The sample of the research consists of 302 primary school teachers working in primary schools affiliated with the Ministry of National Education in the Central district of Sivas province in the 2020-2021 academic year. In the research, the “Differentiated Instruction Competency Perception Scale (DICPS)” which is consisted of 39 items was used as a data collection tool developed by Demirkaya (2018). In the analysis of the data, descriptive statistics, independent group’s t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), and Bonferroni test were used. As a result of the research, it was determined that primary school teachers’ competence perceptions regarding differentiated instruction were at the “good” level in the whole scale and its sub dimensions. It was concluded that there were significant differences among primary school teachers’ competency perception levels towards differentiated instruction in the “Knowing the Student” sub-dimension in terms of gender and education level variables, in the “Differentiating the Educational Situations” sub-dimension in terms of the graduated faculty variable, in the whole scale and its sub-dimensions in terms of educational status variable related to differentiated instruction, in the sub-dimensions of “Knowing the Student” and “Differentiating the Planning” in terms of professional seniority variable, in the whole scale and in the sub-dimensions of “Knowing the Student”, “Differentiating the Educational Situations” and “Differentiating the Evaluation” in terms of the number of students variable. The research suggests conducting experimental studies to assess teachers' implementation of differentiated instruction, increasing the focus on differentiated instruction in graduate courses, and organizing more practical applications and workshops.Öğe LİSANSÜSTÜ EĞİTİMDE GERİ BİLDİRİME İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ(2021) Yıldız, Hatice; Bozpolat, Ebru; Hazar, EsinBu araştırmanın amacı, lisansüstü eğitimde geri bildirime ilişkin öğrenci görüşlerini belirlemektir. Nitel araştırma yöntemi benimsenen araştırmada, olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Türkiye’de farklı üniversitelerde Eğitim Bilimleri Enstitüsüne bağlı olarak lisansüstü eğitim alan 100 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma verileri, yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Görüşme formunda; öğrencilerin geri bildirim kavramına, geri bildirimin amacına, geri bildirimin etkili olduğu durumlara, aldıkları geri bildirimi anlama durumlarına, geri bildirim aldıklarında hissettikleri duygulara, geri bildirim almanın olumlu yönlerine, geri bildirim alma sürecinde karşılaşılan olumsuz durumlara ve son olarak öğretim üyelerinin geri bildirim verme konusundaki yeterliliklerine ilişkin görüşlerini belirlemeye yönelik 8 açık uçlu soru yer almaktadır. Araştırmada elde edilen veriler, içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda; öğrencilerin geri bildirimi “Bilgilendirme, değerlendirme, yönlendirme, gelişmeyi sağlayan unsur,iletişimi sağlayan unsur, motive edici unsur ve değer verme” olarak tanımladıkları belirlenmiştir. Öğrenciler geri bildirimin amacını “Zayıf yönleri göstermek, gelişimi sağlamak, çalışmanın niteliğini artırmak, güçlü yönleri göstermek, yönlendirmek, değerlendirmek, hedefe ulaşmayı sağlamak, etkili iletişimi sağlamak, motivasyonu artırmak ve farklı bakış açısı kazandırmak” olarak ifade etmişlerdir. Öğrencilerin etkili geri bildirime ilişkin görüşleri “Veriliş şekline göre, ihtiyaç alanına göre, veriliş zamanına göre, işlevine göre, alan kişiye göre ve veren kişiye göre etkili geri bildirim” olarak çeşitlilik göstermiştir. Aldıkları geri bildirimi anlama durumlarına ilişkin olarak, öğrencilerin büyük çoğunluğu “Yeterince anladığımı düşünüyorum” yönünde görüş belirtmiştir. Öğrenciler geri bildirim aldıklarında “Olumlu duygular ve olumsuz duygular” yaşadıklarını ifade etmişlerdir. Öğrenciler geri bildirimin olumlu yönleri arasında özellikle “Yönlendirici olması, gelişimi sağlaması, motivasyonu artırması, performansı artırması”na vurgu yaparken, geri bildirim alma sürecinde karşılaştıkları olumsuz durumlar arasında ise en fazla “Motivasyonun düşmesi” durumuna değinmişlerdir. Son olarak, lisansüstü eğitimde öğretim üyelerinin geri bildirim verme konusundaki yeterliliğine ilişkin olarak öğrencilerin büyük çoğunluğu “Kısmen yeterli olduklarını düşünüyorum” şeklinde görüş belirtmişlerdir.Öğe Lisansüstü eğitimde geri bildirime ilişkin öğretim üyesi görüşleri(Kafkas Üniversitesi, 2021) Bozpolat, Ebru; Hazar, Esin; Yıldız, HaticeThe aim of this study is to examine the opinions of academics on the phenomenon of feedback in postgraduate education. Phenomenology design which is one of the qualitative research designs was used in the study. The study group consists of 31 academics who provide post-graduate education in the basic field of Educational Sciences at different universities in Turkey in 2020-2021 academic year. In the research, a semi-structured interview form was used as data collection tool. In the interview form, there were 8 open-ended questions aiming to determine the opinions of the academics on the concept of feedback, its purpose, effective and ineffective feedback, lucidity of their feedback, the positive aspects of the feedback given, the negative situations they encounter in the feedback process and their competence in giving feedback. The data obtained in the study were analyzed by content analysis technique. According to the findings, academics defined the feedback as "Information, guidance, evaluation, the element that ensures learning and motivates person”. The purpose of feedback is defined as “Providing improvement and guidance, showing the objectives achieved, one’s weaknesses only and strengths and weaknesses together, communicating effectively, informing about the performance criteria, pursuing the process efficiently and sharing knowledge and experience”. Effective feedback should provide information, explanation, evaluation, development, awareness of one’s deficiencies, encourage research, be constructive, delivered timely, motivating, face to face, written, in cooperation with stakeholders, appropriate for the purpose, individual and not contain prejudice”. Academics also emphasized that the feedback is not effective especially when the student's motivation and level of knowledge is low, feedback is given without correction, not given in an appropriate style, and on time. In addition to the positive aspects of feedback, negative situations while giving feedback were defined by the academics as well. Finally, the vast majority of academics asserted that the feedback they give is sufficiently lucid and that they are competent in giving feedback.Öğe Lisansüstü eğitimde geri bildirime ilişkin öğretim üyesi görüşleri(2021) Bozpolat, Ebru; Hazar, Esin; Yıldız, HaticeBu çalışmanın amacı, lisansüstü eğitimde geri bildirim olgusuna ilişkin öğretim üyesi görüşlerininincelenmesidir. Nitel araştırma yöntemi kullanılan araştırmada, olgubilim deseni tercih edilmiştir.Araştırmanın çalışma grubu, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Türkiye’de farklı üniversitelerde EğitimBilimleri temel alanında lisansüstü eğitim veren 31 öğretim üyesinden oluşmuştur. Araştırmada, veritoplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme formunda, öğretimüyelerinin geri bildirim kavramına ve amacına, geri bildirimin etkili olduğu ve olmadığı durumlara,verdikleri geri bildirimin anlaşılırlığına, geri bildirim vermenin olumlu yönlerine, geri bildirim vermesürecinde karşılaştıkları olumsuz durumlara ve geri bildirim verme konusundaki yeterliliklerine ilişkingörüşlerini belirlemeyi amaçlayan 8 açık uçlu soru yer almıştır. Araştırmada elde edilen veriler içerikanalizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre öğretim üyeleri geri bildirimi“bilgilendirme, yönlendirme, değerlendirme, öğrenmeyi sağlayan unsur, motive edici unsur” olaraktanımlamış; geri bildirimin “gelişimi sağlamak, hedeflerine ne kadar ulaştığını göstermek, sadece zayıfyönlerini göstermek, rehberlik yapmak, güçlü ve zayıf yönlerini göstermek, etkili iletişim kurmak,performans kriterlerinden öğrencileri haberdar etmek, süreci verimli yürütmek, bilgi ve deneyimlerinizipaylaşmak” amaçlarına hizmet ettiğini belirtmişlerdir. Etkili geri bildirime ilişkin görüşlerincelendiğinde ise “bilgilendirici olmalı, açıklayıcı olmalı, değerlendirmeye yönelik olmalı, yapıcıolmalı, zamanında verilmeli, motivasyonu artırmalı, gelişimi sağlamalı, eksiklerine yönelik farkındalığısağlamalı, araştırmaya teşvik etmeli, yüz yüze olmalı, yazılı olmalı, paydaşlarla işbirliği içerisindeolmalı, amaca uygun olmalı, bireysel olmalı ve önyargı içermemeli” görüşlerine yer verildiğigörülmektedir. Bunun yanı sıra öğretim üyeleri özellikle “öğrencinin motivasyonu düşük olduğunda,düzeltme olmadan dönüt verildiğinde, uygun bir üslupla verilmediğinde, zamanında verilmediğinde,öğrencinin bilgi düzeyi düşük olduğunda” geri bildirim etkili olmadığına vurgu yapmışlardır. Öğretimüyeleri geri bildirimin olumlu yönlerine ve geri bildirim sürecinde karşılaştıkları olumsuz durumlaradeğinmişlerdir. Son olarak, öğretim üyelerinin büyük çoğunluğunun verdikleri geri bildirimin yeterinceanlaşıldığını ve geri bildirim verme konusunda yeterli olduklarını düşündükleri tespit edilmiştir.Öğe Metaphorical perceptions of prospective teachers toward graduate education(Ankara University, 2016) Bozpolat, EbruThe aim of this study is to investigate metaphorical images of prospective teachers toward the concept of graduate education. The research has been conducted in line with the phenomenology pattern. The study group of the research consists of 112 senior prospective teachers who were studying in the Cumhuriyet University, Faculty of Education in the spring semester of the 2014-2015 academic years. Data of the study were collected through the use of the prompt “Graduate Education looks like…………. because………….”. Content analysis method was used to analyze the data. When research results are examined; 112 prospective teachers developed 93 different metaphors for graduate education. These metaphors are categorized into 10 conceptual categories with regard to their common features. © 2016, Ankara University. All rights reserved.Öğe ÖĞRENCİ VE ÖĞRETİM ELEMANLARININ ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ: NİTEL BİR ARAŞTIRMA(Dicle Üniversitesi, 2016) Bozpolat, Ebru; Ugurlu, Celal Teyyar; Usta, Hatice Gonca; Şimşek, Ahmet SalihBu araştırmanın amacı, öğrenci ve öğretim elemanlarının sınıf yönetimi modelleri, öğretim yöntem ve teknikleri, ölçme ve değerlendirme yöntemleri farkındalık düzeylerinin ve yükseköğretimde hangilerinin yaygın olarak kullanıldıklarının belirlenmesidir. Bu araştırmada nicel araştırma modellerinden betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma grubu, 2014-2015 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Cumhuriyet Üniversitesi’nde öğrenim gören 89 öğrenci ve aynı üniversitede görev yapan 32 öğretim elemanlarından oluşmaktadır. Araştırma kapsamında toplanan öğrenci ve öğretim elemanı görüşlerine ilişkin elde edilen bulgular; sınıf yönetimi, öğretim yöntem ve teknikleri, ölçme ve değerlendirme yöntemleri olmak üzere üç alt başlıkta sunulmuştur. Araştırma sonucunda; öğrencilerin ve öğretim elemanlarının sınıf yönetimi modelleri, öğretim yöntem ve teknikleri, ölçme ve değerlendirme yöntemleri farkındalık düzeylerinin birbirine benzer olduğu görülmüştür. Bununla birlikte öğretim elemanlarının farkındalık düzeyinin üç boyutta da öğrencilerden daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Araştırma kapsamında yaygın olarak kullanılan sınıf yönetimi modellerinin, öğretim yöntem ve tekniklerinin, ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin hangileri olduğu incelenmiştir.Öğe ÖĞRETİM ELEMANLARININ SINIF YÖNETİM MODELLERİNE İLİŞKİN ÖĞRENCİ ALGISI ÖLÇEĞİNİN GEÇERLİK GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI(2021) Uğurlu, Celal Teyyar; Bozpolat, Ebru; Usta, Hatice Gonca; Şimşek, Ahmet SalihBu araştırmanın amacı; üniversite öğrencilerinin öğretim elemanlarının sınıf yönetimi becerilerine ilişkin algılarını ortaya koymak için geçerliği ve güvenirliği kanıtlanmış bir ölçme aracının geliştirilmesidir. Bu amaçla, aşamalı örnekleme yöntemiyle Cumhuriyet Üniversitesinde farklı fakültelerde yer alan öğrenciler tesadüfi örnekleme yönteminden yararlanılarak belirlenmiştir. Araştırma kapsamında toplam 850 öğrenciye veri toplama aracı uygulanmış, ancak toplanan ölçeklerden eksik doldurulanlar çıkarılarak 814 öğrenciye ulaşılmıştır. Ölçek geliştirme sürecinde ön uygulama için oluşturulan formla, 145 üniversite öğrencisi üzerinden elde edilen veriler analiz edilmiştir. Ön uygulama ile elde edilen verilere AFA yapılmış ve öncelikle maddelerin faktör yükleri dikkate alınmıştır. Böylece, esas uygulama 29 madde ve üç bileşenli bir yapı ile gerçekleştirilmiştir. Esas uygulamadan elde edilen verilere AFA ve DFA yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda ölçek 24 madde ve üç bileşenden oluşan bir yapı olarak son halini almıştır. Ölçek geliştirmeye ilişkin tüm bulgular birlikte değerlendirildiğinde SYBAÖ’nin öğretim elemanlarının sınıf yönetim becerilerini ölçmede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu söylenebilir.Öğe Öğretmen Adaylarının Lisansüstü Eğitime İlişkin Metaforik Algıları(2016) Bozpolat, EbruBu araştırmanın amacı; öğretmen adaylarının lisansüstü eğitime ilişkin metaforik algılarını ortayakoymaktır. Nitel bir yapıda olan araştırmada, olgu bilim (fenemonoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmanınçalışma grubu; 2014-2015 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim FakültesiOkul Öncesi Öğretmenliği, Sınıf Öğretmenliği, İlköğretim Matematik Öğretmenliği, Sosyal BilgilerÖğretmenliği, Fen Bilgisi Öğretmenliği, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık ve Türkçe Öğretmenliğidördüncü sınıfta öğrenim gören 112 öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırma verileri, “Lisansüstüeğitim …………a/e benzer; çünkü …..………” şeklinde eksik bırakılmış bir cümleden oluşan form aracılığıylatoplanmıştır. Verilerin analizinde, nitel araştırma desenine uygun olarak içerik analizi yöntemikullanılmıştır. Araştırma sonucunda; 112 öğretmen adayı 93 farklı metafor geliştirmiş ve bu metaforlar“Gelişim”, “Zirve”, “Değer”, “Zor”, “Çaba”, “Uzmanlık”, Keşif-Araştırma”, “Yol Gösterici”, Doyumsuzluk” ve“Üretim” olmak üzere 10 kategoride toplanmıştırÖğe ORTAÖĞRETİM 9. VE 10. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİK ODAKLI EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ VE ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ(2019) Bozpolat, Ebru; Durdu, YunusBu çalışmanın amacı; ortaöğretim 9. ve 10. sınıf öğrencilerininmatematik odaklı epistemolojik inançlarına ilişkin öğrenci ve öğretmengörüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmada nitel araştırmayöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanınçalışma grubunu, Sivas ili merkezinde yer alan ortaöğretimkurumlarında öğrenim gören 28 öğrenci ve bu okullarda görev yapan 41matematik öğretmeninden oluşmaktadır. Öğrencilerden oluşan çalışmagrubu belirlenirken amaçsal örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilirdurum örneklemesi, öğretmenlerden oluşan çalışma grubu belirlenirkenmaksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veritoplama aracı olarak; öğretmen ve öğrenciler için birbirine paralel, iki ayrıyarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. Elde edilen verilerinanalizinde, QSR NVIVO 10 programından yararlanılarak içerik analiziyöntemi kullanılmıştır. Sonuç olarak matematik odaklı epistemolojikinanca yönelik üç ana tema oluşturulmuştur. Bu temalar; öğrencilerinmatematik dersini öğrenmelerinin çabaya bağlı olduğuna inanmadurumu ve bu inancın nedenleri, öğrencilerin matematik dersiniöğrenmelerinin yeteneğe bağlı olduğuna inanma durumu ve bu inancınnedenleri, öğrencilerin matematik dersini öğrenmelerinde tek birdoğrunun var olduğuna inanma durumu ve bu inancın nedenleridir.Genel olarak; öğrenci ve öğretmen görüşleri öğrencilerin matematikdersini öğrenmenin çabaya bağlı olduğuna ve tek bir doğrunun var olduğuna inandıklarını, yeteneğe bağlı olduğuna kısmen inandıklarınıortaya koymaktadır. Ayrıca öğrenci ve öğretmen görüşlerinin de genelolarak benzerlik gösterdiği görülmüştür.Öğe ORTAÖĞRETİM 9. VE 10. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİK ODAKLI EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ(2020) Bozpolat, Ebru; Durdu, YunusBu çalışmanın amacı; ortaöğretim 9. ve 10. sınıf öğrencilerinin matematik dersine ilişkin epistemolojikinanç düzeylerinin cinsiyet, sınıf, baba eğitim düzeyi, anne eğitim düzeyi, ailenin aylık gelir düzeyi ve günlükokul dışı matematik ders çalışma süresi değişkenleri açısından anlamlı farklılık gösterip göstermediğinibelirlemektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi, 2014-2015 eğitim-öğretimyılında Sivas ili merkezindeki ortaöğretim kurumlarında 9. ve 10 sınıfta öğrenim gören 2237 öğrencilerindenoluşmaktadır. Araştırma verilerinin elde edilmesinde, İlhan ve Çetin (2013) tarafından geliştirilen “MatematikOdaklı Epistemolojik İnanç Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde; betimsel istatistik, bağımsız gruplar ttesti ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) uygulanmıştır. Araştırma sonucunda; Matematik OdaklıEpistemolojik İnanç bağımlı değişkeni için Öğrenmenin Çabaya Bağlı Olduğuna İnanç alt boyutunda cinsiyet,baba eğitim düzeyi, anne eğitim düzeyi ve günlük okul dışı ders çalışma süresi değişkenleri; ÖğrenmeninYeteneğe Bağlı Olduğuna İnanç alt boyutunda cinsiyet ve günlük okul dışı ders çalışma süresi değişkenleri;Tek Bir Doğrunun Var Olduğuna İnanç alt boyutunda ise sınıf, baba eğitim düzeyi, anne eğitim düzeyi, aileninaylık gelir düzeyi ve günlük okul dışı ders çalışma süresi değişkenleri açısından anlamlı farklılık tespitedilmiştir.Öğe Ortaöğretim Sınıf Rehberlik Programı Uygulamasına İlişkin Psikolojik Danışman/Rehber Öğretmen Görüşleri(2024) Sönmez, Hikmet; Bozpolat, EbruBu araştırmanın amacı, ortaöğretim sınıf rehberlik programı uygulamasına ilişkin psikolojik danışman/rehber öğretmen görüşlerini incelemektir. Nitel araştırma yöntemi kullanılan bu araştırmada, durum çalışması modeli tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, 2023-2024 eğitim-öğretim yılı Sivas ili Merkez ilçesinde devlete bağlı resmi ortaöğretim kurumlarında görev yapmakta olan ve maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi ile seçilen 22 psikolojik danışman/rehber öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmış ve içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda; psikolojik danışman/rehber öğretmenlerin çoğunluğu sınıf rehberlik programı kapsamında bireyi tanıma, kazanımlara yönelik etkinlik, eğitsel rehberlik ve mesleki rehberlik çalışmalarının yapıldığını belirtirken; bir kısmı ise kazanımlara yönelik etkinlik ve eğitsel rehberlik çalışmalarının yapılmadığını ifade etmişlerdir. Psikolojik danışman/rehber öğretmenler, sınıf rehberlik programını uygulama sürecinde sınıf rehber öğretmenlerinin kazanım etkinliklerine, sosyal duygusal rehberlik çalışmalarına, envanter çalışmalarına, eğitsel rehberlik çalışmalarına ve mesleki rehberlik çalışmalarına yönelik destek aldıklarını belirtmişlerdir.Öğe Ortaokul Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğrenmeyi Düzenlemeye İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi(2022) Alem, Fatma; Bozpolat, EbruBu araştırmanın amacı, ortaokul öğretmenlerinin okul dışı öğrenmeyi düzenlemeye ilişkin algılarını çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Nicel araştırma yöntemi kullanılan araştırmada, tarama modeli tercih edilmiştir. Araştırmanın örneklemini 2020-2021 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Sivas ili Merkez ilçesinde Millî Eğitim Bakanlığına bağlı ortaokulda görev yapan 352 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında Bolat ve Köroğlu (2020) tarafından geliştirilen “Okul Dışı Öğrenmeyi Düzenleme Ölçeği (ODÖDÖ)” kullanılmıştır. Verilerin analizinde; betimsel istatistik, bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Scheffe testinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda; ODÖDÖ’nün maddelerine ilişkin bilgi, planlama, değerlendirme alt boyutlarında ve ölçeğin tümünde ortaokul öğretmenlerinin “orta düzeyde katılıyorum” düzeyinde; uygulama alt boyutunda ise “çok katılıyorum” düzeyinde algıya sahip oldukları tespit edilmiştir. Araştırmada, ortaokul öğretmenlerinin okul dışı öğrenmeyi düzenlemeye ilişkin algılarının eğitim düzeyi, okul dışı öğrenmeyi düzenleme ile ilgili eğitim alma durumu, okul dışı öğrenmeyi düzenleme ile ilgili etkinlik düzenleme durumu ve sınıf mevcudu değişkenleri açısından anlamlı bir farklılık oluşturduğu tespit edilmiştir.Öğe Preservice Teachers’ Views about the Course Teaching Technologies and Material Design(Erdal TOPRAKCI, 2018) Bozpolat, Ebru; Arslan, AyselThe purpose of this study is to determine preservice teachers’ views about the course “Teaching Technologies and Material Design” (TTMD). In this research using the qualitative research method, the case study is used which allows the in-depth study of a case. The research conducted with 50 preservice teachers studying at the Faculty of Education, Cumhuriyet University, during the spring term of the 2016-2017 academic year. In this research used a semi-structured interview form consisting of seven questions as a data collection tool. To this end, preservice student teachers were asked questions concerning characteristics that teaching materials should have, points to be considered when preparing teaching materials, contributions of material preparation, problems encountered in material preparation, characteristics that preservice teachers preparing materials should have, contributions of TTMD course, and the use of teaching materials in schools. In the analysis of data, content analysis method was used. According to the obtained findings, preservice teachers stated that teaching materials should be in accordance with the targets, be appropriate to students’ level and usefulness. It is among the other findings that prepared materials facilitate learning, promote the permanence of knowledge and should be used in all schools.