Eğitim Bilimleri Enstitüsü Tez Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 20 / 430
  • Öğe
    Sosyal bilgiler dersinde tarih konularının öğretiminde bellek destekleyici stratejilerin kullanımının başarıya ve kalıcılığa etkisi
    (Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 2024) Aydın, Rahman ıbrahim; Ablak, Selman
    Bu çalışmanın amacı sosyal bilgiler dersinde tarih konularının öğretiminde bellek destekleyici stratejilerin kullanımının akademik başarı ile bilginin kalıcılığına olan etkisini belirlemek ve bu uygulamaya ilişkin öğrenci göru?şlerini ortaya koymaktır. Araştırmada nicel ve nitel yöntem bir arada kullanılarak karma bir yaklaşım esas alınmıştır. Araştırmanın nicel boyutunu yarı deneysel yöntem desenlerinden ön test-son test eşitlenmemiş kontrol gruplu model oluşturmuştur. Çalışmanın deney su?recinden sonra deney grubu içerisinden iki grup oluşturularak çalışmanın nitel boyutu, odak grup göru?şmesi ile yu?ru?tu?lmu?ştu?r. Trabzon ilinde bulunan bir ortaokulda 6. sınıf du?zeyindeki 6 şubeden biri deney grubu (15 kişi) diğeri kontrol grubu (15 kişi) olmak u?zere iki şube rastgele (yansız) örnekleme ile seçilmiştir. Çalışmanın nicel verilerini elde etmek için veri toplama aracı olarak boşluk doldurma soruları ile sosyal bilgiler dersi 6. sınıf tarih mu?fredatına ilişkin bilgileri sorgulayan bir akademik başarı testi, nitel verilerini elde etmek ve nicel yaklaşımla elde edilen verileri detaylandırmak amacıyla deney grubuna dahil olan öğrenciler arasından gönu?llu?k esasına göre seçilenlerle yu?z yu?ze olarak yarı yapılandırılmış odak grup göru?şme formu kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde SPSS programından, nitel verilerin çözu?mlenmesinde ise betimsel analiz yönteminden faydalanılmıştır. Araştırmanın son test ve kalıcılık testi sonuçlarında akademik başarı puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark olduğu bulunmuştur. Bu sonuçları referans alarak bellek destekleyici stratejilerin, sosyal bilgiler dersinde tarih konularının öğretiminde öğrencilerin akademik başarılarına ve öğrencilerin bilgilerinin kalıcı olmasına olanak sağladığı ifade edilebilir. Ayrıca öğrenci göru?şlerinde bellek destekleyici stratejilerin özellikle eğlenceli ve kalıcı olduğu hem derse yönelik ilginin artması hem de dersi daha iyi anlamlandırma noktasında katkı sağladığı tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Vatanseverlik değeri ile çoklu zekâ alanları arasındaki ilişkiyi belirlemeye yönelik bir araştırma
    (Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 2019) Keleş, Merve; Koç, Hakan
    Değerler eğitimi son yıllarda en çok üzerinde durulan konulardan biridir. Bunun sebebi olarak toplumda görülen birtakım sorunların baş göstermesi söylenebilir. Yaşadığımız toplumda insanlar barış, adil olma, vatansever olma gibi değerlere yeterince sahip çıkamamakta dolayısıyla günlük hayatta uyumsuzluk, topluma entegre olamama gibi bazı sorunlarla karşılaşmaktadır. Böyle sorunların önüne geçmek adına eğitimin öncelikli olarak işe koyulması kaçınılmazdır. Eğitimde birçok teoriler sorunlarla başa çıkmada ya da beceri ve değerlerin öğretilmesinde etkili olabilmektedir. Bu teorilerden birisi Gardner'ın çoklu zekâ kuramıdır. Bu kuram eğitimde birden fazla zekâya hitap edilmesi yolunda etkili bir araç olmuştur. Değerler ile zihin arasındaki ilişkinin bulunması toplumda var olan sorunların çözülmesine katkı sağlayabilmektedir. Vatanseverlik değeri öğretim programında yer alan bir değerdir. Vatanseverliğin literatürde en fazla üzerinde durulan boyutları kör ve yapıcı vatanseverliktir. Dolayısıyla bu çalışmada bireylerin zekâ alanlarının öğretim programlarında değer olarak kabul edilen vatanseverlik tutumlarına etkisini bulmak amaçlanmıştır. Ülkemizde milli bir değer olarak kabul edilen vatanseverlik değeri ve çoklu zekâ alanları arasındaki ilişki ile ilgili üniversite öğrencilerine yönelik pek fazla araştırmaya rastlanılmamış olmasıyla literatüre katkı sağlamak adına bu çalışma gerekli görülmüştür. Bu araştırmanın amacı üniversitede öğrenim gören bireylerin çoklu zekâ alanları ile vatanseverlik değeri arasında bir ilişkinin olup olmadığını tespit etmektir. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Sivas ilindeki 2018-2019 öğretim yılı Cumhuriyet Üniversitesi halkla ilişkiler ve tanıtım, PDR, beden eğitimi, veterinerlik, matematik, resim, Türkçe ve müzik öğretmenliği bölümü öğrencilerinden 238'i kadın ve 162'si erkek olmak üzere toplam 400 kişi oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini seçerken kolay ulaşılabilirlik esas alınmıştır. Amaçlı örneklem tekniği kullanılmıştır. Yazıcı ve F. Yazıcı (2010)' nın yaptığı "yurtseverlik tutum ölçeği" ile Saban (2002)'ın "Çoklu Zekâ Alanlarında Kendini Değerlendirme Envanteri" kullanılmıştır. Verilere Spss 25'te, Regresyon, Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis testi yapılmıştır. Sonuçlara göre; öğrencilerin bazı çoklu zekâ alanları ile vatanseverlik (kör vatanseverlik/yapıcı vatanseverlik) tutumları arasında pozitif yönde zayıf bir ilişki bulunmuştur.
  • Öğe
    Sivas Yıldız Dağı’nda coğrafya dersi öğretim programı kazanımlarıyla ilişkili doğa eğitimi etkinlikleri
    (Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 2022) Karakan, Osman; Özpay, Gülpınar Akbulut
    Doğanın bir parçası olan insan; atmosfer, hidrosfer, biyosfer ve litosfer gibi doğanın doğal döngüleri ile her zaman etkileşim halinde olmuş, doğal döngü içinde gerçekleşen süreçler insanoğlunu, insanoğlunun faaliyetleri ise bu döngüler üzerinde değişikliklere yol açmıştır. Bu çalışmanın temel amacı doğa ve doğada bulunan temel unsurları korumaya ve devamlılığını sağlamaya yöneliktir. Çalışmada Türkiye'de ve Sivas'ta doğa eğitiminin ne düzeyde olduğu, 2018 Coğrafya Dersi Öğretim Programında doğa eğitimiyle ilgili kazanımların olup olmadığı ve eğer varsa bu kazanımları ile doğa eğitimini eşleştirebilecek ne tür etkinliklerin yapılabileceği sorularına cevaplar aranmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. 2018 Coğrafya dersi öğretim programı incelenerek doğa eğitimi etkinliği ile ilişkili kazanımlar tespit edilmiştir. Kazanımlar tespit edildikten sonra doğa eğitimi etkinlikleri için uygun bir çalışma alanı belirlenerek jeolojik, jeomorfolojik, klimatik, toprak ve su kaynakları açısından çok zengin bir alan olan Yıldız Dağı çalışma sahası olarak seçilmiştir. Araştırmacı tarafından ortaöğretim düzeyindeki öğrencilerin güvenliklerini tehdit etmeyen, yaş ve fiziksel yapılarına uygun yürüyüş rotaları oluşturulmuştur. Bu yürüyüş rotalarının mesafesi ve yeri yapılacak olan etkinlik türüne göre değişebilmekte olup çalışma alanında toplam altı yürüyüş rotası tespit edilmiştir. Bir yürüyüş rotası birden fazla etkinlik için kullanılabilmektedir. Yürüyüş rotaları belirlenirken jeolojik, jeomorfolojik, iklim, toprak, su kaynakları, biyoçeşitlilik gibi değişkenler dikkate alınmıştır. Doğa eğitimi kapsamında dokuz etkinlik oluşturulmuştur. Bu etkinlikler harita ve yön bulma, hava ve iklim, kayaçlar, yer şekilleri, toprak, bitki varlığı, biyoçeşitlilik, su varlığı ve sürdürülebilir yaşam başlıkları altında şablon haline getirilmiştir. Hazırlanan her etkinlik için ortak bir şablon kullanılmıştır. Araştırmacı tarafından hazırlanan etkinlikler oluşturulan yürüyüş rotalarına uygun olarak tasarlanmıştır.
  • Öğe
    Sosyal bilgiler dersine ilişkin interaktif hikayeler ve bütünleşik ünite hikâyelerinin öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi
    (Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 2019) Selvi, Sezgin; Yeşiltaş, Erkan
    Ortaokul 6. Sınıf öğrencilerinin örneklem alındığı bu çalışmada dijital platformda sunulan interaktif ve bütünleşik ünite hikayelerinin öğrenme alanında verilen konuları ve kazanımları macera duygusu içinde aktarması amaçlanmıştır. Solomon dört grup modeline göre tasarımlanan çalışmada öntest, deney bir ve kontrol bir gruplarına uygulanırken son test bütün gruplara uygulanmıştır. Deney grupları ile kontrol grupları arasında kazanımlara ulaşma bakımından anlamlı bir farklılık olup olmadığı sorgulanmış, ilgili öğrenme alanındaki kazanımlara ulaşmada bütünleşik hikâyelerin etkili olup olmadığını araştırmak hedeflenmiştir. Araştırmada tam deneysel desen olan Solomon dört grup modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Sivas ilinde öğrenim gören 6. Sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışma grubu ise Merkez ilçede 2019-2020 eğitim- öğretim yılında Lütfü Abay ve Özel idare ortaokullarında öğrenim gören 6 sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Bilimsellik ölçeği kullanılarak elde edilen verilere göre deney ve kontrol gruplarının son test puanlarında deney grubunun lehine anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Sonuca göre bütünleşik hikayelerin öğrenme alanının kazanımlarına erişmede geleneksel yöntemlere göre daha etkili olduğu görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Sosyal Bilgiler, Hikayelerle Öğretim, Dijital Hikaye, İnteraktif ve Bütünleşik Hikaye, Öğrenme Alanı
  • Öğe
    Sosyal bilgiler öğretiminde analoji tekniği kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına, derse yönelik tutumlarına etkisi ve etkinliğe ilişkin öğrenci görüşleri
    (Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 2023) Akcan, Ceylan; Ablak, Selman
    Analoji tekniğinin sosyal bilgiler derslerinde kullanılmasının, derslerde anlamlı öğrenmeyi sağlayarak öğrencilerin dersteki başarılarını artıracağı, bilişsel ve duyuşsal olarak gelişimlerinde olumlu etki yaratacağı düşünülmektedir. Bu araştırma nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı karma yöntemle yapılmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubunu 2023-2024 eğitim öğretim yılında Gaziantep ili Şehitkamil ilçesinde bulunan MEB'e bağlı bir devlet okulunun 7. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Araştırma kapsamında 7. sınıf şubeleri arasından deney ve kontrol grubu şeklinde iki grup oluşturulmuştur. Gruplar oluşturulurken öğrencilerin ders başarılarının benzer özellik göstermesi dikkate alınmıştır. Veri toplama araçları, başarı testi, tutum ölçeği, yapılandırılmamış öğrenci günlükleri ve yapılandırılmamış gözlem formudur. Araştırmanın nitel kısmında durum çalışması deseni, nicel kısmında ise ön test- son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmada 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı'nda (SBDÖP) 7. sınıf Kültür ve Miras öğrenme alanında yer alan 5 kazanımı içeren analoji etkinlikleri tasarlanmıştır. Araştırmada geliştirilen başarı testi ve sosyal bilgiler dersi tutum ölçeği için geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda yarı deneysel desende analizler yapılmıştır. Deney ve kontrol grubunun hem tutum hem de başarı testinden aldıkları puanlar karşılaştırıldığında deney grubu lehine istatistiksel açıdan anlamlı farklılığa rastlanmıştır. Böylelikle uygulanan analoji etkinlikleri ile öğrencilerin tutum ve başarılarının artığı görülmüştür. Araştırmanın nitel boyutunda 3 ana tema belirlenmiştir. Bu temalar, Sosyal Bilgiler dersinde analoji tekniği uygulamasında yapılanlara ilişkin öğrenci görüşleri, sosyal bilgiler dersi analoji tekniği uygulamasının katkılarına ilişkin öğrenci görüşleri, sosyal bilgiler dersinde analoji tekniği uygulamasında oluşan duyuşsal duruma ilişkin öğrenci görüşleridir. Araştırmanın nicel ve nitel bulguları birbirini desteklediği ve tutarlı olduğu sonucuna varılmıştır. Öğrenciler analoji tekniğinin sosyal bilgiler dersinde kullanılması ile ilgili olumlu görüş bildirmiş, genel anlamda faydalı bulmuşlardır. Anahtar Kelimeler: Sosyal bilgiler, analoji, başarı testi, tutum ölçeği
  • Öğe
    Türkiye’de jeopark eğitimi açısından farklı öğretim programlarının incelenmesi
    (Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 2021) Türk, Ersoy; Özpay, Gülpınar Akbulut
    Dünyada son 30 yılda doğa eğitimlerine yeni bir kavram olarak jeopark girmiştir. Jeoparklar, dünya jeolojik ve jeomorfolojik mirasını yok olmasını engellemek ve gelecek kuşaklara bir miras olarak bırakmak amacıyla geçmişteki doğa koruma programlarını da dikkate alarak amaçlarını oluşturmuştur. Jeoparklar, koruma, eğitim, sürdürülebilir kalkınma ve jeoturizm esasları üzerine kurulmuş ve gelişmiştir. Günümüzde dünyanın farklı yerlerinde jeopark eğitimine ülkelerin müfredatlarında sıklıkla yer verilmektedir. Türkiye'de ise jeopark kavramı hem yasal mevzuatta yer almamakta hem de jeopark eğitimi ile ilgili doğrudan eğitsel bir yaklaşım bulunmamaktadır. Bu tezde Türkiye'deki üç eğitim programı incelenerek mevcut durum doğa bilimleri açısından değerlendirilmiştir. Bu araştırmanın temel amacı Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığınca onaylanmış 2018 Coğrafya, Sosyal Bilgiler ve Fen Bilimleri dersleri öğretim programlarındaki kazanımların jeopark eğitimi açısından programdaki ağırlığını saptayıp ileriye dönük öneriler geliştirmektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış olup doküman incelemesi yapılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Genel bir çerçevede oluşturulan kodlama ile içerik analizi yapılmıştır. Yani, veriler analiz edilmeden önce genel bir kavramsal yapı oluşturulmuş ancak kodlama esnasında da yeni kodlar ortaya çıkarılarak listeye dâhil edilmiştir. Coğrafya, Sosyal Bilgiler ve Fen Bilimleri dersleri her sınıf düzeyi için jeopark eğitimi ile ilişkilendirilerek tema, kategori, kavram kodlarına göre taranmış ve özetlenmiştir. Terimleri dijitalleştirmek ve görselleştirmek için Microsoft Excel ve MAXQDA 20 Analytic Pro paketi kullanıldı. Veriler yüzde ve frekanslarla yorumlanarak tablo ve grafiklerle sunulmuştur. Sonuç olarak "Coğrafya Öğretim Programı"nda yer alan 130 kazanımın 24'ü jeopark eğitimi ile ilgili terimlerdir. Buna göre jeopark eğitimi ile ilişkili olabilecek kazanımlar, toplam kazanımın %18,46'sıdır. "Sosyal Bilgiler Öğretim Programı"nda yer alan 131 kazanımın 12'si jeopark eğitimi ile ilgili terimlerdir. Buna göre jeopark eğitimi ile ilişkili olabilecek kazanımlar, toplam kazanım sayısının %9,16'sı kadardır. "Fen Bilimleri Öğretim Programı"nda 302 kazanımdan 23'ü jeopark eğitimi ile ilgili terimlerdir. Buna göre jeopark eğitimi ile ilişkili olabilecek kazanımlar, toplam kazanım sayısının %7,61'i kadardır. Jeopark kavramı; Coğrafya, Sosyal Bilgiler ve Fen Bilimleri öğretim programlarında doğrudan kavram olarak bulunmamaktadır. Ayrıca jeopark eğitimiyle ilgili dolaylı yönden ilişki kurulabilecek ünite, öğrenme alanı, konu alanı, etkinlik ve kazanımlar yetersiz kalmıştır. Bu bağlamda Coğrafya, Sosyal Bilgiler ve Fen Bilimleri öğretim programlarında jeopark, jeolojik miras, jeo-koruma gibi birçok kavramlara doğrudan her kademe ve sınıf düzeyine göre programlarda yer verilmelidir. Jeopark eğitimi odaklı bu tez çalışması hem alanyazına katkı sağlayacaktır hem de ilkokul, ortaokul ve ortaöğretim kademelerinde jeopark eğitiminde ihtiyaç duyulan özgün içerikli çalışmalara zemin oluşturacağı düşünülmektedir. Anahtar Kelimeler: Eğitim, Jeopark, Jeo-eğitim, Öğretim Programı
  • Öğe
    Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının tarihsel empati algısı ve tarihsel empatinin öğretimde kullanılmasına ilişkin görüş ve değerlendirmeleri
    (Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 2023) Fidan, Tuba; Yılmaz, Kaya
    Sosyal Bilgiler dersi öğretim programında öğrencilere kazandırılması beklenen becerilerden birisi tarihsel empatidir. Tarihsel empati, geçmişte yaşamış insanların eylemlerini o dönemin bakış açısıyla anlamaya çalışmaktır. Tarihsel empati, geçmişteki insanların sadece hislerini değil, düşüncelerini de anlamayı gerektirdiğinden bilişsel ve duyuşsal olmak üzere iki boyutu vardır. Tarihsel empati sayesinde öğrenciler tarihsel bakış açılarını geliştirerek olayları tarihsel bağlamı değerlendirebilecek, bir olayın arka planında yer alan niyet, amaç ve güdü gibi unsurları hesaba katmayı öğrenebileceklerdir. Böylece geçmişe ilişkin algıları "geçerli tek bir bakış açısı vardır" şeklindeki basmakalıp fikirler ile dolmayacaktır. Tarihsel empati öğrencilere; araştırma, değişim ve sürekliliği algılama, eleştirel düşünme, kalıp yargı ve önyargıyı fark etme, kanıt kullanma, karar verme, mekanı değerlendirme, politik okuryazarlık ile zaman ve kronolojiyi algılama becerilerini kazandırmada etkilidir. Tarihsel empati, adalet, saygı, sevgi ile vatanseverlik gibi kök değerlerle doğrudan ilişkilidir. Tarihsel empati becerisini öğrencilere kazandırma sürecinde öğretmenlere büyük sorumluluklar düşmektedir. Fakat yapılan araştırmalar ülkemizde Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin bu konuda yeterince bilgiye ve beceriye sahip olmadıklarını ortaya koymuştur. Bu nedenle, Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının tarihsel empatiyi kullanma düzeyleri önemlidir. Bu çalışmanın amacı, Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının tarihsel empatinin Sosyal Bilgiler öğretiminde kullanılmasına ilişkin görüş ve değerlendirmelerinin incelenmesidir. Çalışma nitel araştırma yöntemi kullanılarak yürütülmüştür. Verilerin toplanmasında açık uçlu ve sonda sorularından oluşan yarı-yapılanmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Bu teknikte, araştırmacı araştırma konusu ile ilgili sormayı planladığı soruları içeren görüşme protokolünü önceden hazırlar, fakat görüşmenin akışına ve katılımcıların verdikleri cevaplara bağlı olarak her bir katılımcıya değişik sorular sorabilir. Çalışmada literatür taraması yapılarak araştırma konusu ile ilgili görüşme soruları hazırlanmıştır. Uygulama öncesinde soru sayıları uzman görüşünün tavsiyeleri doğrultusunda 18'den 11'e düşürülmüştür. Soruların çıkarılma gerekçesi olarak benzer sorular olması gösterilmiştir. Görüşmeler, 2021-2022 eğitim öğretim yılında 8 erkek ve 12 kız olmak üzere toplam 20 Sosyal Bilgiler öğretmen adayı ile yapılmıştır. Katılımcılar araştırmaya gönüllü olarak katılmıştır. Tüm dünyayı etkilen pandemi sürecinden dolayı görüşmeler google forms ve telefon aracılığıyla gerçekleştirilmiş ve katılımcıların izni ile kayıt altına alınmıştır. Görüşmeler yaklaşık 45 dakika sürmüştür. Araştırma etiği gereği katılımcıların kimliklerini korumak için katılımcılara 'K1,K2,K3…' şeklinde rumuzlar verilmiştir. Her bir görüşmenin ses kaydı Word programında metne dönüştürülmüştür. Elde edilen verilerin analiz edilmesinde betimsel analiz kullanılmıştır. Çalışma sonucunda araştırma katılımcılarının bazılarının tarihsel empati algılarının zayıf olduğu, tarihsel empatinin daha çok duyuşsal boyutu üzerine odaklandıkları, bilişsel boyutunu ise yeterince dikkate almadıkları tespit edilmiştir. Katılımcıların tarihsel empatinin Sosyal Bilgiler öğretiminde kullanılmasına ilişkin görüşlerinin olumlu olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin tarihsel empati becerisinin değerlendirilmesinde kullanılabilecek ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin katılımcıların bilgilerinin oldukça yetersiz olduğu, birçok katılımcının öğretim yöntemleri ile değerlendirme yöntemlerini birbirine karıştırdıkları ve kavram yanılgısı yaşadıkları tespit edilmiştir. Katılımcılar Sosyal Bilgiler öğretiminde tarihsel empati etkinliklerinin kullanılmasının öğrencilere bilişsel ve duyuşsal birçok katkı sağlayacağımı belirttikleri ama tarihsel empatinin uygulanma sürecine veya bu becerinin öğrenciye nasıl kazandırılacağına ilişkin teorik bilgilerinin zayıf olduğu belirlenmiştir. Katılımcılar, müze ve tarihi filmlerin tarihsel empati becerisinin kazandırılmasında etkili bir rol oynayacağını belirtmişlerdir. Araştırma bulgularına dayalı öneriler yapılmıştır. Anahtar Kelimeler: Tarihsel Empati, Sosyal Bilgiler Öğretmen Adayları, Empati, Öğretmen Adaylarının Görüşleri, Sosyal Bilgiler Eğitimi.
  • Öğe
    Sosyal bilgiler öğretmenlerinin ve ortaokul öğrencilerinin sosyal bilgiler dersi öğretim programına ilişkin beklentilerinin belirlenmesi
    (Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 2020) Pişmek, Nuray; Ablak, Selman
    Bu tezin amacı; sosyal bilgiler dersi gören ortaokul öğrencilerinin ve sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersi öğretim programına yönelik beklentilerini belirlemek, bu beklentilerin nasıl ve neden ortaya çıktığını saptamaktır. Nitel araştırma desenlerinden durum çalışmasına göre kurgulanan bu çalışmada katılımcılar, seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden amaçsal örnekleme yaklaşımının alt dalı olan kolay ulaşılabilir durum örneklemesi ile seçilmiştir. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Özellikle bulgular bölümünde sunulan bireylerin görüşlerini çarpıcı bir şekilde yansıtmak ve fenomeni göz önüne sererek okuyucuda durumu betimlemek amacıyla sık sık doğrudan alıntılar kullanılarak betimsel analiz yapılmıştır. Çalışmada içerik analizi sürecinde elde edilen bulgular „Öğrenci Görüşlerine İlişkin Bulgular ve Yorum?, „Öğretmen Görüşlerine İlişkin Bulgular ve Yorum? olmak üzere iki kategoride ele alınmıştır. Bu çalışma sosyal bilgiler öğretmenleri ve ortaokul öğrencilerinin sosyal bilgiler dersi öğretim programına yönelik çok farklı beklentiler içinde olduklarını ortaya koymuştur. Bu sonuçlara göre ilgili alan yazın taranmış sosyal bilgiler öğretim programına yönelik öğretmen ve öğrenci beklentilerinin belirlenmesi ile ilgili bir çalışma yapılmadığı görülmüştür. Bu araştırma alan yazında yer alan bu boşluğu doldurmak amacıyla yapılmıştır.
  • Öğe
    Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersi öğretim programındaki harita becerilerinin öğretimine ilişkin görüşleri
    (Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 2021) Özden, Muhammed; Ergün, Abdulkadir
    Haritalar, bilginin görselleştirilmiş şekli olarak tanımlanabilir ve haritalarla birey, birçok karmaşık bilgiyi hem görerek hem harita üzerindeki sembol ve şekilleri inceleyerek daha kolay bir şekilde öğrenebilir. Haritaların doğru ve etkin bir şekilde kullanılabilmesi için harita becerilerinin bilinmesi gerekmektedir. Bu çalışmada, sosyal bilgiler dersi öğretim programında yer alan harita becerilerinin öğretimine, ilişkin sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Belirtilen amaçlar doğrultusunda problem durumlarının araştırılmasında nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılında Sivas ili devlet okullarında görev yapan amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemine göre belirlenen 55 Sosyal Bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Kuramsal çerçeve ve alan yazına dönük çalışmalar yapıldıktan sonra araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formlarından elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz ve içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre katılımcıları büyük bir kısmı ders saatinin yetersiz olduğunu, harita becerilerini anlatırken her öğrencinin anlama düzeyinin farklı olduğunu, öğrencilerin haritalara ilişkin temel kavramları öğrenmede zorluklar yaşadıklarını, harita becerilerinin öğretimi için en çok düz anlatım olmak üzere birden fazla öğretim yöntem ve tekniği kullandıklarını ve bunları yaparken zaman konusunda problem yaşadıklarını belirtmişlerdir. Araştırma süreci ve araştırma sonuçları dikkate alınarak, Milli Eğitim Bakanlığı'na yönelik; Sosyal bilgiler ders saatlerinin artırılması, "harita becerileri" dersinin müfredata eklenmesi, sosyal bilgiler öğretmenlerine yönelik; teknolojinin daha etkin bir şekilde kullanılması amacıyla seminer, hizmet içi eğitim süreçlerine katılımın artırılması, derslerde teknoloji ve uygulamalı etkinliklerin kullanımının artırılması ve öğretim sürecinde kullanılan yöntem teknik çeşitlenmesinin sağlanması, araştırmacılara yönelik ise detaylı bulguların ortaya konulması amacıyla farklı örneklemlerle birlikte nicel araştırma yöntemini de içeren karma yöntem araştırmalarını kullanmaları önerilmektedir. Anahtar kelimeler: Öğretim Programı, harita becerileri, beceri öğretimi
  • Öğe
    Sosyal bilgiler eğitiminde coğrafya konularının web 2.0 teknolojileri kullanılarak öğretiminin öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisi
    (Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 2020) Almalı, Himmet; Yeşiltaş, Erkan
    21.yy. tüm boyutlarıyla insanların hayatlarını, yaşam tarzlarını; eğitim, politika, siyaset, kültür, teknoloji bağlamında çok yönlü bir değişime uğratmış ve bu değişim günümüzde de devam etmektedir. Toplumun her alanını etkisi altına alan teknoloji eğitim politikalarını da etkilemektedir. Teknoloji ve internetin gelişmesiyle birlikte eğitim-öğretim süreci de çok amaçlı bir boyut kazanmaktadır. Teknolojinin öğretim sürecinde aktif olarak kullanılması daha verimli öğrenme ortamlarının meydana gelmesini sağlamakta, ülkelerin eğitim politikalarını, okulları, öğretmen ve öğrencileri yeni uygulama ve gelişmelere yöneltmektedir. Günümüzde ise teknolojik gelişmelere bağlı olarak öğrencilerin günlük yaşamında ve öğretimde Web 2.0 teknolojisi önemli hale gelmektedir. İlgili alan yazın incelendiğinde Web 2.0 teknolojileri ile ilgili çalışmaların daha çok öğretmen adayları ve öğretmenlere yönelik yapıldığı, Sosyal bilgiler dersine yönelik öğrenci başarısı ve tutumlarını ölçmeye çalışan herhangi bir araştırmaya rastlanmamıştır. Bu çalışmada, Sosyal bilgiler eğitiminde coğrafya konularının Web 2.0 teknolojileri kullanılarak öğretiminin öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisinin ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır. Bu çalışmada nicel araştırma yöntemleri, deneysel desenlerden olan Solomon Dörtlü Gruplar deseni kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Sivas ili Merkez İlçesinde 2019-2020 eğitim öğretim yılının ilk döneminde Celal Bayar Ortaokulunda öğrenim görmekte olan 4 farklı sınıfta yer alan 6.sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Bu araştırmanın verileri katılımcılardan "Sosyal Bilgiler Akademik Başarı Testi" ve "Sosyal Bilgiler Tutum Ölçeği" kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmada kullanılan başarı testi ile tutum ölçeğinden elde edilen verilerin analizinde SPSS 23.0 paket programı kullanılmıştır. Deney grubu ve kontrol grubunda yer alan öğrencilere başarı ve tutum testlerinin uygulanması ile elde edilen son test ortalama puanlarının deney grubunun lehinde ve kontrol grubundan oldukça yüksek olduğu belirlenmiştir. Buradan yola çıkarak Web 2.0 teknolojisi uygulamasının öğrencilerin akademik başarısına olumlu yönde etki ederek başarı sağladığı ve Sosyal bilgiler dersinde öğrenci tutumlarına olumlu yönde etki ettiği sonucuna ulaşılabilir. Anahtar Kelimeler: Sosyal Bilgiler, Web 2.0 Teknolojisi, Eğitimde Web 2.0 Teknolojisi
  • Öğe
    Sivas halk masallarının Sosyal Bilgiler dersi öğretim programında yer alan değerler açısından incelenmesi
    (Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 2023) Kiriş, Merve; Ablak, Selman
    Bu araştırmanın amacı; Sivas halk masallarındaki değerleri analiz etmek, 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı'nda yer alan değerler ile Sivas halk masallarında yer alan değerleri mukayese edip, masal metinlerinde hangi değerin ne sıklıkta kullanıldığını belirlemektir. Amaca uygun olarak çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Has Bahçenin Gülleri adlı masal kitabından elde edilen 70 adet Sivas masalı doküman incelemesi tekniği ile analiz edilerek, masal metinlerinde geçen 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı'ndaki değerler tespit edilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde ise araştırma yöntemine uygun olarak; içerik analizi ve betimsel analiz tekniklerinden faydalanılmıştır. Araştırman sonucunda Sivas halk masallarında 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı'nda yer alan on sekiz değerden on dördünün farklı frekanslarda ve yüzdelerde yer aldığı tespit edilmiştir. Sivas masallarında en çok frekansa ve yüzdeye sahip olan değerler sırasıyla; Yardımseverlik değeri (f= 155; %18,22), Estetik değeri (f=134; %15,75), Sorumluluk değeri (f=113; 13,28), Sevgi değeri (f=99; %11,63), Duyarlılık değeri (f=80; %9,40), Dürüstlük değeri (f=71; %8,34), Dayanışma değeri (f=45; %5,29), Aile birliğine önem verme değeri (f=41; %4,82), Adalet değeri (f=32; %3,76), Çalışkanlık değeri (f=23; %2,70), Saygı değeri (f=23; %2,70), Bilimsellik değeri (f=15; %1,76), Tasarruf değeri (f=12; %1,41), Vatanseverlik değeri (f=8; %0,94) şeklinde belirlenmiştir. Belirlenen bu frekans ve yüzdeler ile Sivas halk masallarının değerler açısından oldukça zengin bir yelpazeye sahip olduğu görülmüştür.
  • Öğe
    Sosyal bilgiler öğretiminde animasyonlarla değerler eğitiminin etkililiği
    (Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 2020) Kılıç, Esra; Yeşiltaş, Erkan
    Bu çalışmada ortaokul 7.sınıf sosyal bilgiler dersinde bilimsellik değerinin animasyonlarla kazandırılması amaçlanmıştır. Bu hususta bilimsellik değerine ilişin animasyon uygulaması yapılan deney grubu ile normal ders işlenen kontrol grubu arasında bu değeri kazanma bakımında anlamlı bir fark olup olmadığını, değerin kazandırılmasında animasyonların etkili olup olmadığını tespit etmek hedeflenmiştir. Derinlemesine yürütülmek istenilen bu araştırmada gelişmiş karma yöntem tasarımlarından açımlayıcı sıralı karma desen kullanılmıştır. Açımlayıcı sıralı desende nicel verilerden faydalanabilir ardından bu verileri tamamlamak ve rafine edebilmek için nitel veriler toplamaktadır. Araştırmanın nicel boyutunda tam deneysel desen kullanılmıştır. Bu desenlerden bilimsel değeri en yüksek deneme modeli olan Solomon Dört Grup Modeli tercih edilmiştir. Araştırmanın nitel kısmında durumlara yönelik derin bir bakış açısı sağladığından nitel yaklaşımlardan durum çalışması kullanılmıştır. Bu araştırmanın evrenini Sivas ilinde öğrenim gören ortaokul 7.sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu ise Sivas ili Merkez ilçesinde 2018-2019 eğitim öğretim yılının bahar döneminde Mevlana ve Ziya Gökalp ortaokulunda öğrenim gören 7. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel kısmında Bilimsellik Ölçeği kullanılarak veriler toplanmıştır. Nitel kısmında ise yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada toplanan nicel ve nitel verilerin analizleri sonucunda; deney ve kontrol grubunda bulunan öğrencilerin Bilimsellik Ölçeğinin bütününden aldıkları son test puanlarının aritmetik ortalamaları arasında deney grubunun lehinde olmak üzere anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Araştırmada toplanan nitel veriler de bu sonuçları destekler niteliktedir. Bu noktada nicel ve nitel verilerin analiz edilmesiyle değer kazandırmanın animasyonlar yoluyla yapılmasının istatistiksel açıdan manidar bir şekilde öğrencilerin lehine olduğu görülmüştür. Bu sonuca göre, değer kazandırma noktasında animasyonlarla uygulanmasının öğrencilerin değer kazanma başarılarında meydana gelen anlamlı fark üzerindeki etkisinin geleneksel yönteme oranla çok daha yüksek olduğu görülmüştür.
  • Öğe
    Türkiye’de coğrafya öğretmenliği programlarının genel durumu ve değerlendirilmesi
    (Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 2020) Yılmaz, Ali; Çifçi, Taner
    Bu araştırmanın amacı, Türkiye'de Coğrafya Öğretmenliği Programını tercih eden öğrencilerin profillerini ve eğilimlerini belirleyerek programların mevcut durumlarından hareketle geleceğe yönelik değerlendirmeler yapmaktır. Elde edilen veriler objektif olarak sunulan resmi YÖK Atlas verilerden oluşmaktadır. Bu çalışmada 2016-2019 yılları arasında Coğrafya Öğretmenliği Programını incelemek amacıyla nitel çalışmalarda kullanılan içerik analizi tekniği türlerinden betimsel içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma çalışma evrenini 2016-2019 yılları arasında Türkiye'de Coğrafya Öğretmenliği Programına yerleşen öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırmada seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme çeşidi tercih edilmiştir. Elde edilen verilerin analizinin yapılmasında Excel, ArcGIS 10.2.2 ve SPSS 22 paket programları kullanılmıştır. Araştırmada bulguların değerlendirilmesiyle ortaya çıkan sonuçlara göre: Genel kontenjanlar ve yerleşme oranları incelendiğinde her yıl doluluk oranının %100 olduğu, taban puan ve taban sıralamalarına göre en başarılı öğrencilerin Marmara Üniversitesini tercih ettiği görülmüştür. Cinsiyet dağılımında erkek öğrencilerin sayıca fazla olduğu bölümde, öğrencilerin önemli bir kısmının yaşadıkları il ve coğrafi bölgedeki üniversitelere yerleştikleri tespit edilmiştir. Ayrıca lise türünde, Anadolu Lisesi mezunu öğrencilerin yoğunlukta olduğu, ülke geneli tercih edilme durumunun ve öğrencilerin ilk üç sırada tercih etme oranının azaldığı belirlendi. Bunun yanında öğrencilerin tercihlerinde Coğrafya Öğretmenliği Programından ziyade Türkçe ve Okul Öncesi Öğretmenliği Programını tercih ettiği sonucuna ulaşılmıştır. 2016'dan sonra Coğrafya Öğretmenliği Programına azalan talebi artırmak için Z kuşağının talep ve beklentilerine yönelik tanıtım ve rehberlik faaliyetlerinin artırılması önerilmektedir. Anahtar Sözcükler: Coğrafya Öğretmeni, Öğretmen Adayları, Profil, Eğilim
  • Öğe
    Türkiye’de coğrafya bölümlerinin genel durumu ve değerlendirilmesi
    (Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 2021) Yücel, Adem; Çifçi, Taner
    Bu çalışmanın amacı 2016-2019 yılları arasında Yükseköğretim Lisans Atlası verileri çerçevesinde ülkemizdeki yükseköğretim kurumlarındaki coğrafya bölümlerinin genel durumunu ve bu bölümlere yerleşen öğrencilerin profil özelliklerini ve eğilimlerini belirleyerek değerlendirmeler yapmaktır. Bu çalışmada Türkiye'de coğrafya bölümlerinin genel durumu ve öğrenci profilini incelemek amacıyla içerik analizi tekniği yöntemlerinden betimsel içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Yükseköğretim Program Atlasında yer alan Türkiye'deki 44 birinci öğretim coğrafya bölümü oluşturmaktadır. Örneklem olarak en yüksek sıralaması ile öğrenci alan ilk beş, orta sıralama ile öğrenci alan beş ve en düşük sıralama ile öğrenci alan beş olmak üzere toplam on beş coğrafya bölümü seçilmiştir. YÖK Atlas veri tabanından elde edilen veriler betimsel içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde Excel ve ArcGIS 10.7 paket programları kullanılmıştır. Araştırma sonucunda bölümlerin, yerleşme sıralaması ve yerleşme puanı bakımından çok farklı olduğu anlaşılmıştır. Bölümlere göre akademisyenlerin dağılımının çok dengesiz olduğu, üst sıralama ile öğrenci alan bölümlerde erkek öğrenci sayısının fazla olduğu, yerleşen öğrencilerin en fazla geldiği coğrafi bölgenin Doğu Anadolu Bölgesi olduğu anlaşılmıştır. Coğrafya bölümlerine yerleşen öğrencilerin en fazla geldiği lise grupları/tiplerinin Anadolu Lisesi mezunu olduğu ortaya çıkmıştır. Coğrafya bölümlerine gelen öğrencilerin üniversite giriş sınavlarındaki netlerinin düşük olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin bölümleri orta sıralarda tercih ettiği ve bölümün bulunduğu ildeki üniversiteyi tercih ettiği anlaşılmıştır. Yüksek sıralama ile öğrenci alan bölümlerdeki öğrencilerin coğrafya tercih oranlarının az olduğu anlaşılmıştır. Coğrafya bölümlerine yerleşen öğrencilerin meslek olarak en çok coğrafyayı seçtiği tespit edilmiştir. Çalışmada, ulaşılan bulgulara göre coğrafya bölümlerine girişte sıralama barajı getirilmesi, üniversite sınavındaki testlerde coğrafya sorularının sayısının ve etkisinin artırılması, yeni açılan coğrafya bölümlerine hemen kadro temin edilmesi, Sosyal Bilimler Lisesi mezunlarının coğrafya bölümlerine yerleşmelerinin teşvik edilmesi önerilmiştir. Ayrıca coğrafya bölümlerinin tanıtımı için kurumların işbirliği yapmaları, coğrafyacıların istihdam sorunlarının çözümü, coğrafya bölümü öğretim programlarının güncellenmesi, coğrafyacıların da güncel meselelerde kendilerini geliştirmeleri önerilmiştir. Anahtar Kelimeler: YÖK Atlas, Coğrafya Bölümü, Profil
  • Öğe
    Testing a model of Mobile Assisted Language Learning (MALL) motivation
    (Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 2024) Kurtoğlu, Fatih; Dağdeler, Kübra Okumuş
    Bu tez, Mobil Destekli Dil Öğrenimi (MDDÖ) motivasyonunun yabancı dil olarak İngilizce öğrenenlerin davranışsal niyeti üzerindeki dolaylı etkisini araştırmayı amaçlamaktadır. Çalışma, motivasyon, Birleştirilmiş Teknoloji Kabulü ve Kullanımı Teorisi (BTKKT) etkenleri ve öğrencilerin davranışsal niyeti arasındaki ilişkiyi araştırmayı ve aynı zamanda öğrencilerin MDDÖ'ye yönelik algılarının moderatör etkisini incelemeyi de amaçlamaktadır. Nicel yöntemlerin ve anket verilerinin kullanıldığı bu çalışmada motivasyon, BTKKT-performans beklentisi, davranışsal niyet ve MDDÖ'ye yönelik algıları ölçmek için geliştirilmiş ölçekler kullanılmıştır. Motivasyonun öğrencilerin davranışsal niyetini nasıl etkilediğini inceleyerek, bu araştırma ile dil öğrenenlerin motivasyonunu, davranışsal niyetini ve genel dil öğrenme deneyimlerini geliştirmeye yönelik içgörü ve stratejiler önerilmiştir. Bu tezde anket uygulanan çalışma grubu, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi'nde eğitim gören 626 yabancı dil olarak İngilizce öğrenen öğrenciden oluşmaktadır. Katılımcıların sosyodemografik verileri yanı sıra mobil uygulama kullanım alışkanlıkları da çalışmada yer almaktadır. Çalışmanın tarama kısmında 4 ölçek ve bu ölçeklere ait 36 ifade ile analiz gerçekleştirilmiştir. Veriler üzerine yapılan tanımlayıcı istatistikler katılımcıların genel yapılarını anlamak amacıyla hazırlanmıştır. Aynı zamanda ölçek ortalamalarının fark analizleri hesaplanmış ve kategorilere ait tanımlayıcı istatistikler yorumlanmıştır. Ölçekler arasındaki sebep sonuç ilişkisi Yapısal Eşitlik Modeli ile analiz edilmiştir. Böylelikle İngilizce öğrencilerinin MDDÖ motivasyonlarının davranışsal niyetleri üzerindeki doğrudan ve dolaylı etkileri araştırılmıştır. Araştırma sonucunda katılımcıların cihaz kullanım alışkanlıklarının toplumu yansıttığı görüşü hakimdir. Aynı zamanda, MDDÖ motivasyonlarının davranışsal niyetlerini direkt olarak etkilemediği anlaşılmıştır. Ancak, öğrencilerin aracı etkiler ile davranışsal niyetlerinin etkilenebildiği sonucuna varılmıştır. Bir diğer önemli bulgu ise performans beklentisi ölçeği aracılığıyla kurulacak bir etkileşimin davranışsal niyetler üzerindeki etkisinin (?63.0%), MDDÖ performans beklentisi ölçeği aracılığıyla gerçekleşen bir etkiden (?16.0%) daha yüksek olmasıdır. Bu çalışmanın pedagojik çıkarımı, yabancı dil olarak İngilizce öğrenilen ortamlarda öğrencilerin davranışsal niyetlerini ve dil öğrenme deneyimlerini önemli ölçüde etkileyen kişiselleştirilmiş, teknolojiyle entegre eğitim stratejileri aracılığıyla MALL motivasyonunun arttırılmasıdır. Anahtar Kelimeler: Mobil Destekli Dil Öğrenimi, yabancı dil olarak İngilizce öğrenen öğrenciler, Birleştirilmiş Teknoloji Kabulü ve Kullanımı Teorisi, davranışsal niyet, motivasyon
  • Öğe
    Yatılı bölge ortaokulu öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine karşı tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Sivas ili örneği)
    (Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 2024) Yıldırım, Emre; Yancı, Ülkü
    Yatılı Bölge Ortaokulları kuruluş amacı itibariyle bulundukları bölgeleri eğitim ve kültürel yönden kalkındırma, öğrencileri çağın ihtiyaçlarına göre topluma hazırlama gibi önemli görevleri üstlenmektedir. Bu okul türlerinin kuruluş amaçlarına göre hizmet vermelerinde özellikle Sosyal Bilgiler dersine yönelik öğrenci tutumlarının belirlenmesi ayrıca öneme sahiptir. Bu çalışmada Yatılı Bölge Ortaokulunda kalan öğrencilerin Sosyal Bilgiler dersine yönelik tutumlarını farklı değişkenler açısından incelemek amaçlanmıştır. Bu kapsamda araştırma yöntemi olarak nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini ülke genelindeki Yatılı Bölge Ortaokulları oluştururken araştırmanın örneklemini Sivas ili genelinde 9 Yatılı Bölge Ortaokulunda eğitim gören 5, 6, ve 7. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Araştırma verileri Çalışkan (2009) tarafından geliştirilen beşli likert tipli 'Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Tutum Ölçeği' bir ana faktör ve dört ölçek alt faktörü kullanılarak elde edilmiştir. Ayrıca öğrencilere araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu uygulanarak çeşitli değişkenler (cinsiyet, sınıf düzeyi, geçen sene Sosyal Bilgiler dersi karne notu, kardeş sayısı, anne- baba eğitim durumu ve aile gelir düzeyi) değerlendirilerek bulgu ve sonuçlara ulaşılmıştır. Bu kapsamda SPSS 22 paket programı aracılığıyla T –Testi, tek yönlü ANOVA ile veriler elde edilmiştir. Çalışma sonucunda Sosyal Bilgiler dersi kapsamında cinsiyet değişkeni, sınıf düzeyi değişkeni, anne eğitim seviyesi, baba eğitim seviyesi ve kardeş sayısı değişkenlerinde öğrenci tutumlarında anlamlı farklılaşma tespit edilememiştir. Ancak geçen seneki Sosyal Bilgiler dersi karne notu değişkeni ve aile gelir düzeyi değişkenlerinde ise anlamlı farklılık olduğu bulunmuştur.
  • Öğe
    Sosyal bilgiler öğretmenlerinin görev yaptıkları yakın çevreye ait tarihi, coğrafi ve kültürel özellikleri hakkındaki farkındalıkları ve bunları derse aktarım biçimleri
    (Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 2020) Gezici, Mesut; Ergün, Abdulkadır
    Bu çalışmada Sivas ili örneği üzerinden sosyal bilgiler öğretmenlerinin görev yaptıkları yakın çevrelerine ait tarihi, coğrafi ve kültürel özellikler hakkında farkındalıklarını ve bunları derse aktarım biçimlerini incelemek amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Sivas ilinde görev yapan 65 sosyal bilgiler öğretmeni oluşturmuştur. Nitel araştırma yöntemine göre yürütülen bu çalışmada veriler, uzman görüşü alınarak araştırmacı tarafından hazırlanan ve 15 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Veri toplama aracında yer alan 1-5. (5 soru) sorular ile tarihi özelliklere, 6-11. (6 soru) sorular ile coğrafi özelliklere, 12-15. (4 soru) sorular ile kültürel özelliklere yönelik katılımcı farkındalıkları ve bunları derse aktarım biçimleri belirlenmiştir. Çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemine göre belirlenmiştir. Katılımcılardan elde edilen verilerin analizinde içerik analizi ve betimsel analiz tekniklerine başvurulmuştur. Çalışmada Sivas ilinde görev yapan sosyal bilgiler öğretmenlerinin Sivas ilinin tarihi, coğrafi ve kültürel özellikleri hakkında farkındalıklarının yüksek olduğu ve mümkün mertebede derslerinde ilgili kazanımlara yönelik örnekleri kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca katılımcıların ilgili kazanımları derse aktarılmasında en çok düz anlatım yöntemine başvurdukları ve bunun yanı sıra imkânlar dâhilinde gezilerden, görsellerden ve uygun materyallerden yararlandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlardan hareketle; konuyla ilgili çalışma yapacak araştırmacıların karma yöntemi kullanmaları, okul kütüphanelerinde ilgili dokümanların bulunduğu kitaplıklar oluşturmaları, konuya yönelik seçmeli derslere programda daha çok yer vermeleri önerilmiş, sosyal bilgiler öğretmenlerinin yapılandırmacı eğitim anlayışına uygun yöntem, teknik ve materyal kullanmaları, yerel yönetimler tarafından ilin tarihi, coğrafi ve kültürel özellikleri ile ilgili sanal gerçeklik, arttırılmış gerçeklik ve 3D uygulamaları hazırlatılarak eğitim-öğretim sürecinde kullanılması önerilmiştir. Anahtar Kelimeler: Yakın çevre, tarihi özellikler, coğrafi özellikler, kültürel özellikler, yerel tarih, yerel coğrafya, derse aktarım.
  • Öğe
    Gülten Dayıoğlu’nun ’Ölümsüz Ece’ adlı romanının söz varlığı incelemesi ve Türkçe öğretimine katkısı
    (Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 2019) Yavuzkılıç, Sibel; Alper, Mehtap
    Çalışmamız sırasında Gülten Dayıoğlu'nun Altın Kitaplar yayınlarından çıkan (37. baskı) Ocak 2015 baskısı dikkate alınmıştır. Bu çalışmada Gülten Dayıoğlu'nun "Ölümsüz Ece" adlı romanının söz varlığı açısından incelenmesi ve Türkçe öğretimine katkısı üzerinde durulmuştur. Araştırmamıza kaynak teşkil eden en önemli eser Doğan Aksan'ın "Türkçenin Sözvarlığı" adlı kitabıdır. Söz varlığı içinde yer aldığı toplumun kültürünü taşıyan en önemli araçtır. Çünkü toplumun düşünce dünyası, manevi ve maddi değerleri, hayata bakış açısı, sosyal, ekonomik, kültürel göstergeleri dile yansıyacak, hâliyle söz varlığı, kelime hazinesi olarak deyim, atasözleri, ağız özellikleri; terimler; yiyecek içecek, giyim kuşam isimleri gibi adlar altında karşımıza çıkacaktır. Bu doğrultuda; araştırmaya sorun teşkil eden problem durumu, araştırmanın amacı, araştırmanın önemi, varsayımlar, sınırlılıklar, tanımlar başlıkları ile konu ile ilgili yayın ve araştırmalar incelenmiş, araştırma modeli, evren-örneklem ve bilgi toplama kaynakları, bilgilerin analizi ile yazar hakkında bilgilere yer verilmiş, roman hakkında özet ile eserin Türkçe öğretimine katkısı ve söz varlığı unsurlarının neler olduğu açıklanmaya çalışılmış; "Ölümsüz Ece" romanında geçen isimlerin sınıflandırılması ve romandaki söz varlığı unsurlarının tespiti ile birlikte, sunduğumuz söz varlığı öğeleri sayfa numaraları, sıklıkları ve örnek teşkil eden cümleler dikkate alınarak bir düzen oluşturulmaya çalışılmıştır. Sonuç kısmında tespitlerimize yer verilmiş kaynakça kısmında ise çalışmamıza dolaylı ya da doğrudan kaynak teşkil eden eserlerin bilgisi verilmiştir. Anahtar Sözcükler: Sözvarlığı, Türkçe öğretimi, Ölümsüz Ece, Gülten Dayıoğlu, Çocuk edebiyatı
  • Öğe
    İnteraktif haritaların ve karekod uygulamalarının coğrafya eğitiminde kullanılması
    (Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 2022) Çiğdem, Gamze; Koç, Hakan
    Bu araştırmanın amacı ortaöğretim 10. sınıf coğrafya dersinde " Doğal Sistemler " ünitesindeki "Türkiye'deki ana yer şekillerini temel özellikleri ve dağılışları açısından değerlendirir" kazanımının öğretilmesinde interaktif haritalarla ve kare kod uygulamaları kullanımının, öğrencinin akademik başarısına ve derse olan tutumuna bir etkisinin olup olmadığını araştırmaktır. Söz konusu amaç çerçevesinde; İnteraktif harita ve kare kod uygulamalarının kullanımı coğrafya dersinde öğrencilerin akademik başarısına etkisi var mıdır? İnteraktif harita ve kare kod uygulamalarının kullanımı öğrencilerin Coğrafya dersine karşı olan tutum ve davranışlarını olumlu yönde etkilemekte midir? Sorularına cevap bulmak amacıyla Türkiye'nin ana yer şekillerinin öğretimi ile ilgili interaktif haritalar ve karekodlar araştırmacı tarafından hazırlanmıştır. Araştırmanın veri toplama araçlarını, başarı testi ve Demir ile Koç (2013) tarafından geliştirilen Coğrafya dersi tutum ölçeği kullanılmıştır. Tutum ölçeği için gerekli yasal izinler araştırmacı tarafından alınmıştır. Başarı testinin geçerlilik güvenirlik çalışması araştırmacı tarafından yapılmıştır. Başarı testinin geçerlilik ve güvenirliği (KR20: 082) 0.82 olarak hesaplanmıştır. Araştırmanın evrenini 2021-2022 eğitim öğretim döneminde Tokat il merkezinde eğitim gören ortaöğretim 10. sınıf seviyesindeki öğrenciler oluştururken, araştırmanın örneklemini, Tokat ili içerisinde kolay ulaşılabilirlik örnekleme ile Tokat Merkez ilçedeki bir devlet okulu seçilmiştir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden deneysel desen ile yürütülmüştür. Deney ve kontrol grupları tesadüfü olarak atanmıştır. Deney grubuna "Türkiye'deki ana yer şekillerini temel özellikleri ve dağılışları açısından değerlendirir" kazanımı interaktif harita ve karekodlar kullanılarak yapılan ders etkinlikleriyle işlenirken, kontrol grubuna ise geleneksel öğretim yöntem ve tekniklerle kazanım işlenmiştir. Nicel yöntem ile toplanan verilerin çözümlenmesinde SSPS 21.00 paket programı kullanılmıştır. Elde edilen verilerin normal dağılım gösterip göstermediğini tespit etmek için Shapiro-Wilks testi uygulanmıştır. Bağımsız grupların başarı puanları ve coğrafya dersine yönelik tutumlarına ilişkin farklılıkların tespit edilmesinde, bağımsız örneklem grupları için 't' testi uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen analiz sonuçlarına göre; eğitim öncesi deney ve kontrol gruplarının ön test puanları arasında anlamlı bir farklılığın (p:0.319) olmadığı tespit edilmiştir. Eğitim sonrası, deney grubu ile kontrol grubunun akademik puanları arasında deney grubunun lehine (p: 0.01) istatiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. İnteraktif harita ve karekodlarla verilen eğitimin gruplar arasında öğrencilerin coğrafya dersine yönelik tutumlarında anlamlı bir farklılığa neden olmadığı tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlara dayalı olarak; "Türkiye'deki yer şekillerinin temel özellikleri ve dağılışı açısından değerlendirir" kazanımının işlenmesinde Türkiye genelinde interaktif harita ve karekod uygulamalarının kullanılması ayrıca benzer benzer uygulamaların diğer kazanımlar içinde tasarlanması ve geliştirilmesi araştırmacı tarafından önerilmektedir. Anahtar kelimeler: Coğrafya, İnteraktif harita, Karekod, Eğitim, Öğretim, Teknoloji, Kazanım, Yöntem
  • Öğe
    Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin Türkiye Cumhuriyeti inkılap tarihi ve Atatürkçülük dersinde yer alan kavramları anlama düzeyleri
    (Cumhuriyet Üniversitesi, 2019) Altunpara, Ahmet Turan; Dervişoğlu, Fatih Mehmet
    Bu araştırmanın amacı, ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinde yer alan kavramları anlama düzeylerini ortaya koymaktır. Araştırma kapsamında nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Sivas Merkez ilçede altı farklı okulda öğrenim gören 476 ortaokul 8. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Bu araştırma beş bölümden oluşmaktadır. I.Bölümde; problem durumu ve alt problemlere, araştırmanın amacına, varsayımlar, sınırlılıklar ve tanımlara, II. Bölümde; Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi, tarih öğretimi, kavram ve kavram özelliklerine, çeşitlerine ve kavram öğrenme tanımlarına, III. Bölümde; araştırmanın modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve verilerin analizine, IV. Bölümde; araştırmanın bulgularına ve yorumlarına, V. Bölümde; sonuç tartışma ve önerilere yer verilmiştir. Öğrencilerin bilgilerine uluşabilmek için uygulanan kavram başarı testinde yer alan bilgi formu ve öğrencilerin kavramları anlama düzeylerini ölçebilmek için 40 sorudan ibaret dört seçenekli çoktan seçmeli kavram başarı testi yapılmıştır. Araştırmada kapsamında veri toplama aracı olarak Aycan (2010) tarafından oluşturulan "Kavram Başarı Testi (KBT)" kullanılmıştır. Araştırman elde edilen verilerin analizinde; Betimsel İstatistikler, Bağımsız örneklemler için t-testi ve Tek yönlü ANOVA kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinde yer alan kavramları anlama düzeylerinin; cinsiyet, anne eğitim durumu, anne mesleği, baba eğitim durumu, baba mesleği, aylık gelir düzeyi ve öğrenim görülen okula göre anlamlı farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.