Malatyalı Necâtî ve Şehir Methiyeleri
Abstract
Osmanlı döneminde edebî muhitlerin başta payitaht İstanbul ile şehzade sancakları etrafında toplandığı bilin-the capital city Istanbul and in sehzade sancak cities. As a mektedir. Bunun doğal sonucu olarak Tanzimattan gününatural result of this, it is seen that examinations of divan müze kadar divan edebiyatıyla ilgili tetkiklerin İstanbul literature focused mostly on Istanbul and first class poets. merkezli ve birinci sınıf şairler etrafında yoğunlaştığı However, in recent years studies on divan literature, görülmektedir. Ancak son yıllarda ikinci sınıf ya da taşra second class or country poets have also become widespşairi diye tabir edilen divan şairlerine yönelik çalışmalar da read. Thus, poets, whose names do not even appear in yaygınlık kazanmaya başlamıştır. Böylece tezkire ve collection of biographies, have started to come to light. biyografi kitaplarında adı bile geçmeyen şairler gün ışığına çıkarılmaya başlanmıştır. Bunlardan birisi de Malatyalı Muhammed Necâtî'dir. written in syllabic meter in the Divan, the only known work by the poet. He used pen name Fehmi, besides his Şairin bilinen tek eseri Divan'ında, aruz kalıbıyla söylenmiş 76 manzume ve hece ölçüsüyle kaleme alınmış 7 şiir pen name Necâtî and composed majority of his poems bulunmaktadır. Necâtî mahlasının yanı sıra Fehmî mahwith sufistic joy. Influence of Nâbî is seen in his Hikemî lasını da kullanan şair, şiirlerinin önemli bir bölümünü style verses. tasavvufî neşve ile kaleme almıştır. Hikemî tarzdaki manzumelerinde ise Nâbî etkisi hissedilmektedir. Şairin Divan'ında şehir methiyesi tarzında söylediği gives information about natural beauties, important places and peoples of the cities in quadrates in which he manzumeler, türünün dikkat çekici örneklerindendir. Necâtî, Aspozi (Malatya) ve İstanbul'u methettiği murabba?-extols Aspozi (Malatya) and Istanbul. larında söz konusu şehirlerin doğal güzellikleri, önemli mekânları ve ahalisi hakkında bilgiler vermektedir It is known that literary circles were mostly living in the capital city Istanbul and in sehzade sancak cities. As a natural result of this, it is seen that examinations of divan literature focused mostly on Istanbul and first class poets. However, in recent years studies on divan literature, second class or country poets have also become widespread. Thus, poets, whose names do not even appear in collection of biographies, have started to come to light. One of them is Malatyalı Muhammed Necâtî. There are 76 poetic verses written in aruz prosody and 7 poems written in syllabic meter in the Divan, the only known work by the poet. He used pen name Fehmi, besides his pen name Necâtî and composed majority of his poems with sufistic joy. Influence of Nâbî is seen in his Hikemî style verses. The poetic verses the poet wrote in his Divan in city eulogy style are remarkable example of its type. Necâtî gives information about natural beauties, important places and peoples of the cities in quadrates in which he extols Aspozi (Malatya) and Istanbul.
Source
Divan Edebiyatı Araştırmaları DergisiVolume
0Issue
15URI
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpNd01Ua3hNUT09https://hdl.handle.net/20.500.12418/3929