Temel İslam Bilimleri Bölümü Kitap Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe HADİS METİNLERİ - I(Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 2019) Ağırman, CemalİLİTAM'ın Hadis Metinleri I Dersinde okutulmak üzere bu kitapta yer alan hadisleri Buhari'nin Sahih'inden seçtik. Bu seçmeyi yaparken iki şeyi hedefledik. Birincisi olabildiğince Buhari'nin hemen hemen her bölümünün değişik bablarından bir veya birkaç hadis seçerek Sahlh'inin sistemi ve içeriği hakkında bilgi sahibi olmak; ikincisi de dini, ahlakı ve sosyal konular hakkında Hz. Peygamber'in ne söylediği konusunda bilgi sahibi olmak. Bu amaç doğrultusunda Buhari'nin bab başlıklarında yer alan birçok ayete de yer verdik. Bu noktada hem Buhari'nin bab başlıklarını nasıl oluşturduğu konusundaki yöntemini keşfetmek, hem ayetlerin mesajlarından yararlanmak, hem de Kur'an-Sünnet bütünlüğünü ve Buhari'nin bunu yansıtmadaki başarısını görmek gibi bir amaç hedefledik. Hadis Metinleri I Dersinde Buhari'nin el-Camiu's-sahih adlı eserinin Kitap olarak ifade edilen ana bölümlerden baştan sona doğru seçmeler yaptık. Geri kalan kısımla ilgili seçmelerimizi Hadis Metinleri il Dersine bıraktık. Hadisleri tercüme etmenin yanı sıra imkan ölçüsünde yorumlamaya çalıştık. Ancak her hadisi yorumlama yoluna gitmedik. Bununla beraber bazı hadislerin muhtevaları ortak konular içerdiği için tekrarlardan kaçınmaya çalıştık ise de konunun bütünlüğünü koruma adına bazı tekrarlar da vaki olmuştur. Özellikle ders formalı olarak düşünüldüğü için öğrencinin yararını gözetmek gibi bir sorumluluk çerçevesinde hareket etmeye çalıştık. Her hadisin sonunda açıklama yapmadık. Gerekli gördüğümüz noktalarda açıklama yaparken bazı konuları da daha detaylı izah etmeye çalıştık. Eserin tamamının telif olmadığını "hazırlayan" ifadesiyle belirtmeye çalışırken ders notları şeklinde düşünüldüğü için bazı eserlerden uzun uzun iktibaslar edinmede sakınca görmedik. Dolayısıyla eser orijinal yorumların yanı sıra kısmen derleme bir eserdir. Kavram açıklamalarında ve hadisin doyurucu izahı bulunduğunda farklı bir izaha gerekli görülmemiş, tamamen veya kısmen ilgili eserlerden iktibas yoluna gidilmiştir. Bu eserlerin başında Diyanet Vakfının yayımladığı İsltım Ansiklopedisi, Şamil İslam Ansiklopedisi; hocalarım İsmail Lütfi ÇAKAN, Yaşar KANDEMİR ve Raşit KÜÇÜK Beylerin tercüme ve şerh ettikleri Riyazu's-salihln Tercüme Ve Şerhi gelmektedir. Hocalarımdan daha güzel açıklamalar yapamayacağım düşüncesiyle bazı hadislerin açıklamalarının tamamını bu eserden aldık. Ünitelerin ve Sahih' de Kitap/Bölüm olarak geçen konuların başında ansiklopedi maddelerinden konu ile ilgili özet bilgiler vermeye çalıştık. Amaçlar, hedefler, anahtar kavramlar ve önerilerle öğrenciyi derse hazırlamaya, rehberlik etmeye ve ufkunu açmaya çalıştık. Başarı Allah'tandır.Öğe KUR’AN ve SAHÂBE SEMPOZYUMU(2016) Keskin, Hasan; Demir, Abdullah12. Tefsir Akademisyenleri Koordinasyon Toplantısı ve bu vesileyle Sivas Valiliği, Sivas Belediye Başkanlığı, Cumhuriyet Üniversitesi Rektörlüğü ve Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesinin ortaklaşa düzenlediği “Kur’an ve Sahabe” başlıklı sempozyum 22-23 Mayıs 2015 tarihlerinde önemli bir kültür şehrimiz olan Sivas’ta İlahiyat Fakültemizin ev sahipliğinde gerçekleştirilmiştir. Bu etkinliklerin Sivas’ta ve Üniversitemizde yapılması bizim için gerçekten büyük bir mutluluk kaynağı olmuştur. Bu nedenle bu sempozyumun gerçekleştirilmesinde başta Sivas Valimiz Sayın Âlim BARUT Bey, Sivas Belediye Başkanı Sayın Sami AYDIN Bey, Cumhuriyet Üniversitesi Rektörü Sayın Prof. Dr. Faruk KOCACIK Bey ve Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dekanı Sabri ERTURHAN Bey olmak üzere tüm katılımcı tefsir akademisyenlerine, özellikle tebliğci, müzakereci, oturum başkanları, değerlendirmeleriyle katkıda bulunan hocalarımıza, sempozyum düzenleme kuruluna, sempozyum bilim kuruluna, sempozyum sekretaryasına ve bu toplantının gerçekleşmesine en ufak ta olsa katkısı olan bütün kuruluş ve özel şahıslara Fakültem ve Sivas adına en kalbi şükranlarımı sunuyorum. Sempozyumda biri açılış tebliği olmak üzere birbirinden değerli on yedi tebliğ sunuldu. Türkiye’nin hemen hemen her ilinden Sivas’a teşrif eden tebliğciler yoğun mesai harcayarak hazırladıkları tebliğlerini bizlerle paylaştılar. Yine bu tebliğler çok değerli tefsir akademisyenleri tarafından müzakere edildi. Sempozyumun sonunda sempozyum ile ilgili önemli değerlendirmeler yapıldı. Bu emeğin kalıcı olması, tüm insanlara ulaşması ancak yazıya dökülmesi ve yayınlanması ile mümkün olacaktı. Bu açıdan sempozyumda sunulan bildirileri ilim dünyasıyla buluşturmak bizim için oldukça önemli bir husustu. Şimdi bunu gerçekleştirmenin de ayrı bir mutluluğunu yaşıyoruz. Sempozyum bildirilerinin yayınlanarak okuyucu ile buluşturulması ve ilim dünyasına kazandırılması hususunda başından beri her türlü desteği ile yanımızda olan Cumhuriyet Üniversitesi Rektörü Sayın Prof. Dr. Faruk KOCACIK Bey’ e ve onun şahsında emeği geçen tüm Rektörlük personeline teşekkürü bir borç bilirim. Ümidimiz odur ki bu sempozyum bildirilerinin yayınlanması daha başarılı çalışmaların ilham kaynağı olacaktır. Gayret bizden tevfik Allah’tandır. Prof. Dr. Hasan KESKİN Yrd. Doç. Dr. Abdullah DEMİRÖğe İlahiyat ve Beşerî Bilimler Lisansüstü Öğrenci Sempozyumu(Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 2023) Aslan, Ömer; Çelik, Ahmet; Kaplan, SenaLisansüstü çalışmalar akademik hayatın başlangıcını ifade etmektedir. Lisans eğitimini başarıyla tamamlayan öğrenciler, kendilerini seçtikleri alanlarda uzman olarak yetiştirmek istemektedirler. Lisansüstü çalışmaların hedefi araştırmaların raporlaştırılmasıdır. Yasal zeminde hazırlanan yüksek lisans ve doktora tezleri bu raporlaştırmanın bir çeşidi olsa da akademik alanda bağımsız çalışma yetisini özellikle makale ve bildiriler oluşturmaktadır. Makale ilgili alandaki bir konu üzerinde bir gerçeği açıklamak, bir konuda görüş ve düşünceler öne sürmek ya da bir hipotezi savunmak, desteklemek için yazılan yazılar olup akademik dergilerde yayınlanmaktadır. Bildiri ise bir konu hakkındaki ortaya çıkan akademik özgün düşünceleri bilimsel bir üslupla, çoğu zaman uzmanlardan oluşan bir grubun önünde sunmak üzere, resmi olarak tertip edilen sempozyum ya da kongrelerde sunulan akademik yayınlardır. Lisansüstü araştırmaların makale olarak yayınlanmasında birçok akademik dergi bulunmakla birlikte lisansüstü öğrenciler yapmış oldukları akademik araştırmaları bildiri düzeyinde sunabilecek imkanlar aramaktadırlar. Bu nedenle Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Rektörlüğünün destekleriyle Sivas Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi ve Dini İlimler Uygulama ve Araştırma Merkezi (DİMER) tarafından, lisansüstü öğrencilerin araştırma konularıyla ilgili bildiri düzeyinde kendilerini ifade etmeleri için 25-26 Mayıs 2023 tarihlerinde İlahiyat ve Beşerî Bilimler Lisansüstü Öğrenci Sempozyumu düzenlenmiştir. Söz konusu sempozyumda farklı disiplinlerden 56 bildiri sözlü olarak sunulmuştur. Elinizde bulunan bu kitapta da söz konusu bildiriler yayın haline dönüşmüştür. Bu yayının ortaya çıkmasına sebep olan sempozyumun düzenlenmesinde desteklerini esirgemeyen Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Rektörü Prof.Dr. Alim Yıldız'a; sempozyum düzenleme, bilim kurulu ve sekreteryasına ve en nihayetinde bu sempozyuma katılan İlahiyat ve Beşerî Bilimler lisansüstü öğrencileri ve akademisyenlerine teşekkürü bir borç biliriz. Yayın haline dönüşen bu eserin İlahiyat ve Beşerî Bilimler alanında lisansüstü çalışmaların gelişimine katkıda bulunmasını ve bu gibi faaliyetlere örnek olmasını temenni etmekteyiz.Öğe DOĞU VE BATI ARASINDA İBN RÜŞD(2008) Özdeş, Talipİslâm dünyasının batıyla yüzleştiği en uç bölgede birkaç bilim dalında birden kendisini yetiştirerek İslâm medeniyetini çeşitli veçhelerden insanlığa sunma başarısını göstermiş olan İbn Rüşd, pek çok açıdan incelenmeyi fazlasıyla hak etmektedir. Biz bu tebliğimizde onun Bidâyetü’l-Müctehid bağlamında hadisleri ele alışı ve bunları yorumlamasını ana hatlarıyla sunacağız. Ancak onun söz konusu alandaki konumuna geçmeden önce, işe ailesiyle başlamak en uygunu olacaktır. Bu bilgiler İbn Rüşd’ün hadis alanındaki birikimi ve yorumlarını daha iyi anlamamızı sağlayacak, içinden geldiği ailenin yetişmesi ve bakış açısındaki etkisi daha iyi kavranacaktır. İbn Rüşd’ün dedesi “Şeyhu’l-Mâlikiyye”1 Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd el-Mâlikî’dir (405-520). Fıkıh, usul ve ferâiz konularında son derece birikimli bir insan olduğu zikredilmektedir. Kadılık yapmış ve pek çok eser telif etmiştir. 18 ciltlik el-Beyân ve’t-Tahsîl onun birikimini anlamak için yeterlidir. Tahâvî’nin müşkil rivayetler üzerindeki eserlerine tehzîb çalışmaları yapmış olması, hem hadis alanının en problemli konularından birisi olan ihtilâfu’l-hadîs bahsine olan ilgisini hem de kadı olması hasebiyle özellikle ahkâm bahislerindeki ihtilafların kaynağında yer alan hadislere olan vukûfiyetini göstermektedir. Ayrıca Malikî mezhebinde belli bir seviyede bulunan herkesin iyi bir Muvatta’ hafızı olduğunu göz önünde bulundurmamız gerekmektedir. Dolayısıyla İbn Rüşd’ün dedesinin hadis alanında çaba sarf etmiş donanımlı bir kişi olduğunu söylemek mümkündür.2 İbn Rüşd’ün babası Ahmed b. Ebi’l-Velîd b. Rüşd’e (487-563) gelince, o da babası gibi kadılık yapmıştır. Nesâî’nin Sunen’ine son derece dolu bir şerh yazdığı zikredilmektedir. Ayrıca o da babası gibi Muvatta’ hafızı olmalıdır. Zira aşağıda geleceği üzere İbn Rüşd Muvatta’ı kendisine ezberden arz etmiştir. Bu da onun mezkûr eseri ezberlediğini göstermektedir. Söz konusu durum, baba ile oğulun İslâm hukukunun meselelerine derinlemesine vukûfiyetleri yanında ahkâm hadisleri alanındaki donanımlarını göstermektedir.3 Buna bakarak, İbn Rüşd’ün yetiştiği geleneğin Kur’an dolayısıyla tefsir yanında mukayeseli hukuk ve hadis alanında güçlü bir çizgiyi temsil ettiği ifade edilebilir. İbn Rüşd’e (520-595) gelince, hayatını ilme vakfetmiş bir insandı. Anlatıldığına göre, aklı ermeğe başladıktan sonra sadece babasının vefat ettiği gece ile gerdek gecesi tetkik ve okuma işini yapamadı.4 60’dan fazla eseriyle 5 câmiu’l-ulûm bir mütefekkir olarak kelam, felsefe, fıkıh ve tıp yanında hadise de eğildi. Hadis meclislerine katılarak hocalardan hadis dinledi.6 Muvatta’ı ezberledi ve babası Ebu’l-Kasım’a arz etti.7 Ancak onun “dirayet yönü rivayet yönünden baskın idi.”8 Bu tarafı eserlerinde kendisini gösterir. Kadılık yapan kuşağın bir ferdi olarak o da kadılık yaptı. Elimizdeki bu sınırlı bilgilere bakarak, geldiği kuşağın geleneğini devam ettirdiği ve hadisin özellikle ahkâm alanında kendisini belli bir düzeyde yetiştirdiğini söylemek mümkündürÖğe DOĞU VE BATI ARASINDA İBN RÜŞD(2008) Özdeş, Talipİbn Rüşd, şüphesiz Batı İslâm dünyası yani Endülüs’ün en büyük filozofudur. Müslüman olmayan batılı filozofların esin kaynağı olması da onun bu büyüklüğünün göstergelerinden birisidir. Ancak biz onun başkaları üzerindeki etkisini değil de, Batalyevsî’nin kendisi üzerindeki etkilerinden bahsetmek istiyoruz. Batalyevsî’nin İbn Rüşd üzerindeki etkilerine geçmeden önce Batalyesî’yi kısaca tanıtmakta fayda olduğu kanaatindeyiz. Çünkü Batalyevsî, belki de Endülüs’ün yetiştirmiş olduğu ilk filozoftur. Kendi döneminde çok meşhur olmasına rağmen, daha sonraları özellikle İslâm dünyasında neredeyse unutulur hale gelmiştir. Bunun için kendisini “meçhul kalmış meşhur”lardan birisi olarak kabul etmek gerekir.